Tappar tvåan!?

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
De började för nån vecka sen med att de kändes som att motorn "misstände" strax ovanför 10.000 varv, just BARA på tvåan.
Men växellådan var inget jag tänkte på när ja försökte komma på va som va fel så nu har det eskalerat till att tvåan hoppar ur.
Vid hård acceleration ska tilläggas. Efter runt 10.500rpm.

Vad är felet?
Och hur stor risk är det att lådan tar mer skada om man fortsätter att köra? Med ett lugnare tempo förståss. Eller inte använda tvåan alls vid aggresiv körning.

Tacksam för hjälp! // :hej

Låter som om du behöver renovera lådan. Det enda som händer är att den blir sämmre och sämmre

Du får väl varva som ett svin på ettan och slita i trean :D Som sagt, renovering verkar vara enda lösningen.

Värre och värre kommer det bli,blir till att byta växellådsdrev och ev en växelförare om du ska ha iordning på hojen.

Jag körde nästan hela sommaren utan 2:an, med lite nerdrevat gick de bra men det var D R Y G T!!!! Jag var tillochmed på en bankörning så :crash Med en 400 kan jag tänka mig att man behöver alla växlar man kan få tag på... har du dåligt med $$$ så kan det kanske räcka med att cutta dreven.

Originally posted by soppatorsken
Men tänk vad bra, du har nått att göra i vínter ;)
*LOL*
Som om ja inte hade nog o göra sen förut :rolleyes:

Aja. Lösningen verkar på de flesta vara att byta drev. Eller? :confused:

Troligen har minst en växelförare blivit krokig också..

/B

skruvis skrev:
Om växelföraren är krokig uppstår inte fenomenet med att växlarna hoppar ur på fler växlar då?

Nä, inte nödvändigtvis. det är ju totalt tre växelförare oftast, en del puttar dreven i ingrepp åt två håll, andra har bara ingrepp åt ett håll att hålla reda på..

När växeln "hoppar ur" pga rundslitna klackar på dreven tar växelförarna oerhört mycket stryk, krafterna är enorma..

/B

Last edited:
Bj.O.rn skrev:
Nä, inte nödvändigtvis. det är ju totalt tre växelförare oftast, en del puttar dreven i ingrepp åt två håll, andra har bara ingrepp åt ett håll att hålla reda på..

När växeln "hoppar ur" pga rundslitna klackar på dreven tar växelförarna oerhört mycket stryk, krafterna är enorma..

/B

OK! Hade nämligen det problemet på min gamla CB900 -81, 2:ans växel hoppade "över" hela tiden .. bytte bara drevet sen gick det som tusan igen!

Jag är expert på att trasha tvåor. Du måste byta tvåan och sexan på utgående axel, alla circlips på samma axel, packningar och eventuellt skiftgaffeln. Det brukar landa på 3500-4000 kronor och en helg i garaget.

Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!