Tappar man EFFEKT???

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Hade tänkt korta av mitt akra system (se bilden) till ngt liknande.

Har pratat med Yamahcenter , Honda Ahlqvist m.m & d verkar inte finnas ngn som vet om man tappar effekt lr om det är skadligt för motorn att korta ner längden på systemet.

Tanken är att köra utan slipon o bara dra ut ett ovalt rör på sidan.
Sen åka in ,bestycka om hojen o köra i bänk.

Skränar det för mycke så får man väl trycka dit ngn form av ljud dämpning.

Vad göra :confused:

Bifogat

• KWAKKAZAKI.jpg
    KWAKKAZAKI.jpg
    83.7 KB · Visningar: 377
Last edited:
Du vill alltså kapa av ditt rör för att köra i bänk? Den erfarenhet jag har av att köra utan ljuddämpare är att de inte alls är uppskattat, inte ens av en själv (efter första repan då). Har även för mig att om man ska tjäna mycke på det så ska konan i slutet av röret vara rätt avstämt mot motorn, vilket skulle innebära att det kanske inte gör så stor possitiv skillnad om du bara kapar av det. Men det får vi nog veta av alla trimnissar nedan :tummenupp

Nicko@K.A.P skrev:
Hade tänkt korta av mitt akra system (se bilden) till ngt liknande.

Har pratat med Yamahcenter , Honda Ahlqvist m.m & d verkar inte finnas ngn som vet om man tappar effekt lr om det är skadligt för motorn att korta ner längden på systemet.

Tanken är att köra utan slipon o bara dra ut ett ovalt rör på sidan.
Sen åka in ,bestycka om hojen o köra i bänk.

Skränar det för mycke så får man väl trycka dit ngn form av ljud dämpning.

Vad göra :confused:

Du bör nog tänka över detta både en och två gånger...

Äh men ge dig. Det kommer ju bröta så in i helvete mycket att man bara blir arg. Och med tanke på hur öppet ett högljutt slipon är så lär det inte göra nått märkbart på effekten.

Varför inte bara korta av grenrören, montera ett avkortat slipon under motorn och förläng ändröret? Då uppnår du samma utseendemässiga effekt, fast du fortfarande har kvar en viss ljuddämpning.

Och JA, det kommer skräna för mycket. Du får köra med öronproppar och Peltor-kåpor utanpå hjälmen för att inte gå sönder i skallen.

Alltså jag vet att det kommer låta utav H*LVETE!!

Men finns det NGN som vet om det är skadligt för motorn, och om man tappar hejdlöst med pulver???

Nicko@K.A.P skrev:

Men finns det NGN som vet om det är skadligt för motorn, och om man tappar hejdlöst med pulver???

Nej det är inte i sig skadligt alls. Däremot kan mager blandning vara skadligt. Men det löser man ju i vanlig ordning med bestyckning, mapning etc. Flödet ökar vilket är possitivt effektmässigt(om det var en begränsare innan). Men tryckpulser kan ställa till det. Du bör du få en/den negativa pulsen från tidigare dämparen nu mycket tidigare än tidigare. Vad den gör i praktiken har jag ingen aning om. Kanske lite annan vrid/effekt kurva?? (Gissar bara) Du borde se tydligt vad som händer om du kör i bänk. I princip, kommer du vinna på det ökade flöden men eventuellt sumpa på tryckpulsens och var den kommer. Kanske bänka den med helt öppet system som går fram till punkten där dämpen börjar/skulle börja. Detta med korrekt blandning. Sedan korta ner det till din längd för att se vad längden gör för eventuell skada.

Typ...

Låter vettigt. Frågan är om yamahacenter går med på o köra min hoj i bänken såpass mycket. Men väl värt en tanke :tummenupp

Jag har kört utan rör ett tag o det är inte på nått sätt kul. Låter piss o högt och alla tittar (på fel sätt om du tror att nån ska tycka du är "cool").

Är avgassystemet designat och inte bara ett slipon kommer du att förlora effekt. Jag t.ex. har ett sidewinder-system med öppen megafon. Monterar jag på en Yosh ljuddämpare tappar jag 10 hästar på toppen. Monterat jag bort megafonen eller ljuddämparen tappar jag 40 respektive 30 hästar. Mätte upp det i bänk hos www.ncracing.com för två månader sen. 173 hästar på slangen med ljuddämpare och dryga 180 med megafon.

andersbrink skrev:
Är avgassystemet designat och inte bara ett slipon kommer du att förlora effekt. Jag t.ex. har ett sidewinder-system med öppen megafon. Monterar jag på en Yosh ljuddämpare tappar jag 10 hästar på toppen. Monterat jag bort megafonen eller ljuddämparen tappar jag 40 respektive 30 hästar. Mätte upp det i bänk hos www.ncracing.com för två månader sen. 173 hästar på slangen med ljuddämpare och dryga 180 med megafon.

Det är ett Akrapovic Titan Evolution helsystem. Men ang megafon, kom ditt system med sliponet lr megafon?? Alltså kan jag vinna ngra häst på montera på en megafon tror du?

Nicko@K.A.P skrev:

Det är skadligt för motorn......
Folk kommer att tröttna skit fort på oväsendet och hälla sand i oljepåfyllningen och socker eller mjöl i tanken......då slutar motorn och fungera...så ja, det är skadligt för motorn.... :kocko

Ska du ha mer effekt, byt hoj till en med mer effekt eller sätt på en turbo...

Nicko@K.A.P skrev:
Det är ett Akrapovic Titan Evolution helsystem. Men ang megafon, kom ditt system med sliponet lr megafon?? Alltså kan jag vinna ngra häst på montera på en megafon tror du?

Mitt system är designat för megafonen, tyvärr är det inte designat för Svensk Bilprovnings mätapparatur.

tassen skrev:
Det är skadligt för motorn......
Folk kommer att tröttna skit fort på oväsendet och hälla sand i oljepåfyllningen och socker eller mjöl i tanken......då slutar motorn och fungera...så ja, det är skadligt för motorn.... :kocko

Ska du ha mer effekt, byt hoj till en med mer effekt eller sätt på en turbo...

Det va då H*LVETE vad folk har åsikter om hur en mc får låta??? Fatta att han kan va ute efter en speciell "look" på systemet! Men du kanske går runt o saboterar hojar som du stör dig på??

På väg hem från Lunda i torsdags så pajjade mitt system på gammel Hondan. på ena sidan hade jag endast krökar och på andra ljuddämpare(4-2) fy helsike vad det lät, halvdöv på högerörat innan jag kom hem och det va med proppar. Det hela fick min 106dB gixxer att framstå som tyst.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...