Tappar internet uppkopplingen

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Varför tappar min dator internetuppkopplingen hela tiden först blir den jäkligt slö sen tappar den kontakten helt

Antigen startar man om den eller låter den stå i en kvart med nedstängd explorer så funkar de ett tag igen
men det händer rätt offta 6-7 gånger på en kväll e inte ovanligt

( har bredbandsbolaget 24 mb )

andersson turbo skrev:
Varför tappar min dator internetuppkopplingen hela tiden först blir den jäkligt slö sen tappar den kontakten helt

Antigen startar man om den eller låter den stå i en kvart med nedstängd explorer så funkar de ett tag igen

Har du router?

Starta om routern genom att dra ut sladden och sen sätta i den 1 min senare, det hjälper mot de flesta stabilitetsproblem.....

Det är väl inte helt omöjligt att någon stjäl din uppkoppling.

Detta får jag fram utav förljande:

Du har trådlöst nätverk, vilket gör det lättillgängligt om man inte har god säkerhet.
Du är kass på "sådant här", vilket gör att det inte skulle vara konstigt om du hade kass säkerhet.

sismo skrev:
Det är väl inte helt omöjligt att någon stjäl din uppkoppling.

Detta får jag fram utav förljande:

Du har trådlöst nätverk, vilket gör det lättillgängligt om man inte har god säkerhet.
Du är kass på "sådant här", vilket gör att det inte skulle vara konstigt om du hade kass säkerhet.

Nja eftersom jag bor i villa å rätt långt i mellan till grannarna så tvivlar jag på att detta e fallet

andersson turbo skrev:
Nja eftersom jag bor i villa å rätt långt i mellan till grannarna så tvivlar jag på att detta e fallet

ladda bösan med salt och kolla varje buske och bil innom 500meters radie :-p

låt mig gissa. du har en netgear eller dlink-router?! varför ska folk envisas med att spara några hundralappar på hårdvara för att endast få skit som fungerar halvkasst :va

lämna tillbaka skiten och lägg några hundringar emellan och köp en router ifrån Linksys (Cisco).

annars. hämta hem senaste drivrutinerna och programvara på din routers tillverkares hemsida och försök igen...

andersson turbo skrev:

Jag har BBB 24Mbit...har precis samma fel. Tyvärr så tror jag inte felet ligger hos dig. Kollar man runt på nätet inser man snabbt att man inte är ensam. BBBs kundtjänst sa dock att vissa routrar fungerar dåligt med deras bredband, fast för mig funkar det lika dåligt vare sig jag har routern (D-link) inkopplad eller ej.

Socrates skrev:
Jag har BBB 24Mbit...har precis samma fel.

Jag har ComHem 8mbit och en Netgear Wireless Router och det funkar precis lika pissigt som trådstartaren beskriver. Så länge man surfar enkla saker som SH och Aftonbladet funkar det prima men så snart man börjar ladda hem något så försvinner uppkopplingen... det enda som hjälper är just att rycka ur strömsladden.....

Nu använder jag bara det trådlösa till vardagssurfande men pluggar i den fasta nätverkskabeln så snart jag ska ladda hem något.... :(

korvgubbe skrev:
Jag har ComHem 8mbit och en Netgear Wireless Router och det funkar precis lika pissigt som trådstartaren beskriver. Så länge man surfar enkla saker som SH och Aftonbladet funkar det prima men så snart man börjar ladda hem något så försvinner uppkopplingen... det enda som hjälper är just att rycka ur strömsladden.....

Nu använder jag bara det trådlösa till vardagssurfande men pluggar i den fasta nätverkskabeln så snart jag ska ladda hem något.... :(

Menar du att felet ligger hos mig då? Eller vad menar du? :va

Socrates skrev:
Menar du att felet ligger hos mig då? Eller vad menar du? :va

..valde bara att citera dig därför att även jag har felet fast med en annan leverantör..( ComHem Kabelmodem 8mbit Netgear WL-router)

Menar du att du tappar uppkopplingen trots att du kör med kabel mellan "hålet i väggen" (alt. modemet) och datorn?

Last edited:
korvgubbe skrev:
..valde bara att citera dig därför att även jag har felet fast med en annan leverantör..( ComHem Kabelmodem 8mbit Netgear WL-router)

Menar du att du tappar uppkopplingen trots att du kör med kabel mellan "hålet i väggen" (alt. modemet) och datorn?

Japp, det gör jag. Har testat med olika kablar, olika datorer...osv. Ska byta tillbaka till Telia så fort jag reklamerat. Har testat några leverantörer...och Telia är ljusår bättre än de andra tyvärr...iaf i mitt fall. Hade Telias 24Mbit precis innan jag tog BBBs...och sista halvåret har jag inte haft några som helst problem med Telias, valde att byta enbart för att jag inte vill ge pengar till Telia...men jag har inget val verkar det som.

Desstuom tycker jag D-link har fungerat utmärkt (Någon som skrev att deras produkter är kass). Har haft bekymmer en gång, och det var när telia bytte mjukvara i servrarna...men efter ett samtal med D-link så hade jag ny mjukvara till routern inom 10min, funkat kanon sedan dess.

Uppdatera programvaran i routern, funkade för nåra polare åt mig som hade samma problem.
Sedan skulle jag föreslå att du lösenordsskyddar din uppkoppling, annars väldigt lätt för någon att ta sig in och komma åt din dator/ göra nått olagligt med ditt internet.

Mvh / Tommy

hur man skyddar sin wireless upkoppling:
http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1489

jag hade samma problem med min BBB 24 uppkoppling.. men efter ett par månader så försvann det :va

de verkade som om jag tappade kontakten med DHCP servern så ofta funkade de om man tömde DNScachen å förnyade IPt
jag körde ett par batchfiler som oftast löste problemen..

ipconfig /release
net stop "DHCP Client"
net start "DHCP Client"
ipconfig /renew
ipconfig
pause

(kopiera in dendär texten i notepad å döp sedan om filen till "whatever".bat å starta den)

dendär (har jag fattat det som) tar bort ditt IP på din dator, stannar DHCPtjänsten å ansluter på nytt till BBB's DHCP server å ska förhoppningsvis ge dig nytt IP brukar funka

Alså hallå stop! =)

Jag hade exakt samma fel i flera år, Internet bara sa upp sig flera gånger om dagen och det gick inte att göra något annat än att starta om routern/modemet eller datorn för att det skulle fungera igen.

Blev duktigt trött på detta och ringde Telia, Fick först snacka med en som iprencip bara sa vad det stod på ett papper, sa till dom att jag ville snacka med nån som mer visste vad dom snackade om så dom kopplade mig väl antagligen direkt till nån tekniker eller likande för enligt hon jag snackade med först skulle det inte vara några fel och allt skulle fungera.

Efter att ha snacka med honom ett tag så fick jag till slut nya DNS server adresser (Kontroll panelen/Nätverksanslutningar/Lokalt nätverk "egenskaper"/Internet Protocol (TCP/IP) "egenskaper"/DNS Servernadresser) där står det i Telias manual man får man bredbandet att man ska ställa in på "Erhåll adress till DNS server automatiskt" men enligt honom kunde felet vara att den inte klarade det så han gav mig Telias adress till "Önskad DNS server & Alternativ DNS server" som jag knappade in där (Olika från dator till dator).

Från den dagen har mitt internet stått igång i ca 3 veckor utan ETT ÄNDA AVBROTT. Helt underbart efter att ha fått starta om routern varranan timme som jag alltid fått innan.

Ringde även till Router företaget jag hade först eftersom jag trudde felet låg hoss dom (Alla klagar ju på routrarna hela tiden) men så vart inte fallet och har inte varigt på någon av alla 3 routrarna jag haft, D-link, Netgear och TopCom. Felet har lagt på DNS adresserna.

Kan ju vara värt ett försök för alla er!

Mvh//
Patrik

Back