Tappade ork efter byta av tändstift??

ipil

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Röd Kryssnings missil :)
Hej,

Ha haft problem med min honda vtr firestorm att den börjar "blurra" när jag ligger på gämna varv och kör. Ex 4500 varv 5:ans växel så hosta den till växlar jag då ner och dra gas så sticker den igen.

Nu har jag testat att byta till slipon, gick lite bättre men fortfarande samma problem vid jämna varv. Dock blev den lite piggare upplever jag den.

Nu till problemet... bytte till nya tändstift i helgen. Samma som det ska vara. Bytte starta hur fint som helst. Körde 8 mil hem från Öland i kö trafik. Blurrade inte enda gång på jämna varv men den har tappat orken totalt :confused:
Den varva inte ur på växlarna alls. Dör vid ca 7-8 tusen varv. Men inga problem att ligga och köra på hög växel och gämna varv...

Den ha inte gått mer än 2000 mil och är en 02:a.

Frågan är ju varför den blev så konstig av att byta stift? Jag drog dem precis som man skulle göra enligt manual och sätta dem fel är ju tämligen svårt...

Någon som ha erfarenhet av detta eller något bra svar? Är lite förvirrad :va

Hur går hojen då den inte är fullt uppvärmd, går den bättre eller sämre då?
Går hojen bättre varma dagar eller kalla dagar?

Har du Dynojet-kit installerat? Hur många mil är det på hojen? Original luftfilter eller eftermarknads?

andersbrink skrev:
Hur går hojen då den inte är fullt uppvärmd, går den bättre eller sämre då?
Går hojen bättre varma dagar eller kalla dagar?

Har du Dynojet-kit installerat? Hur många mil är det på hojen? Original luftfilter eller eftermarknads?

många frågor, men den har gått 2000 mil iaf :)

Den är inte kittad utan fullt org förutom GPR Slipon. Innan stift byte gick den väldigt varierande. Men skulle säga att den gick bäst vid "halv" bra väder. Körde hem den i veckan tidigare i motvind ca 17 grader... gick som en påse skit..."blurrade" hela tiden i 3 mil... men innan det hade jag kört ca 15 mil småvägar och då gick den kanon. Då va det vi å för sig mest gas och broms bara :)

Kom på en sak... det skulle inte kunna vara som så att de stift jag satt på ha rätt gap mellan gnistan? Tänkte inte på det när jag satte dit dem? Men läste det sedan på kartongen. Enda jag kan komma på sådär direkt... få ta och skruva av dem imorgon och montera dit dem igen och se om det händer nått...

Du har kanske förstått att du lär beskriva mer detaljerat om hojens symptomer vad gällande kall, varm, uppvärmd och snorhet motor för att någon ska kunna göra någon form av fjärrdiagnos via internet?

Det är lite av "min fralla blir skit i brödrosten" och du inte berättar om sladden är i, om du tryckt ned reglaget, om den står på ljus, mellan eller mörkt rostat eller om du har betalt senaste elräkningen.

ipil skrev:
Hej,

Ha haft problem med min honda vtr firestorm att den börjar "blurra" när jag ligger på gämna varv och kör. Ex 4500 varv 5:ans växel så hosta den till växlar jag då ner och dra gas så sticker den igen.

Nu har jag testat att byta till slipon, gick lite bättre men fortfarande samma problem vid jämna varv. Dock blev den lite piggare upplever jag den.

Nu till problemet... bytte till nya tändstift i helgen. Samma som det ska vara. Bytte starta hur fint som helst. Körde 8 mil hem från Öland i kö trafik. Blurrade inte enda gång på jämna varv men den har tappat orken totalt :confused:
Den varva inte ur på växlarna alls. Dör vid ca 7-8 tusen varv. Men inga problem att ligga och köra på hög växel och gämna varv...

Den ha inte gått mer än 2000 mil och är en 02:a.

Frågan är ju varför den blev så konstig av att byta stift? Jag drog dem precis som man skulle göra enligt manual och sätta dem fel är ju tämligen svårt...

Någon som ha erfarenhet av detta eller något bra svar? Är lite förvirrad :va

så gjorde min gamla gixxer oxo EFTER att jag bytt stift till "Denso" det satt ngk i innan, slängde i nya stift av samma märke o då gick den finemang igen

sen finns det ju varma o kalla stift, kanske kan ha nån betydelse, hoppas det löser sej mvh

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret