Tappade min externa hårddisk!

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Fuck fuck fuck fuck fuck!!!!!!

Jag tappade min externa hårddisk i golvet när den var igång!! :huvet

Den fungerar fortfarande men söktiden är sjukt mkt längre, jag kommer in i alla mappar FÖRUTOM bildmappen. Går detta att fixa kanske?

Det är en HP på 160 Gb, varav 40-50 Gb är mina egenfotade bilder!

aj aj, risken är att läshuvudet har repat disken, finns företag som repar diskar, ex. IBAS, ruskigt dyrt, kör inget mer med disken ifall du ska lämna in den

att den går långsamt tyder på att det är något allvarligare problem, finns file recover program annars men inte säkert det fixar till det men en del bilder kanske det räddar

Last edited:
Satan i fucking gatan!

Hur funkar såna där file recover program?

Jag har provat flera program för file recovery, det bästa var helt klart "Runtime Software".

Förr i tiden var ju diskar otroligt känsliga. Kommer ihåg hur vi testade dom här "70G" diskarna som maxtor gjorde. Skickade upp en kille 5 meter i luften varifrån han slängde ner hårddisken i betonggolvet. Funkade faktiskt rätt fint, vet inte hur många kast det blev men till slut så var både utsida och insida väck på skiten.. Men att tappa en som är igång, ajaj!

Ett tips, ge fan i att flytta på den då!!

Jag har provat GetDataBack... händer inte så mkt faktiskt =(
Blir mest att den inte kan läsa av hddn, Error!

Att låta IBAS eller någon annan firma är inte billigt. Har man prylar värda 20k eller mer (eller kostar så mycket i arbete) är det möjligen försvarbart, men inte om det bara ligger gammal pr0n på den.

http://ahlbergdata.se/?p=data_recovery_priser_info&lang=sv

lite billigare för privatpersoner... Är det mycket foton så kan det vara värt en hel del att få tillbaka, ögonblick i tiden är ju lite svårt att återskapa...

Var mkt försiktig med recovery program, speciellt om du misstänker fysiska fel, säg att din läsarm är sned i disken, varje gång du startar disken så riskerar du att repa mer bara genom att den snurrar...

Koppla ur den och lämna den för kostnadsförslag, vem vet, du kan ha tur.
/Danne

Har en polare som har haft en egen firma vid sidan om det riktiga jobbet och där sysslade han med att rädda HD.

Intresserad av hans mail eller nå, så hör av dig. Vet inte vad han kan ta i pengar, men gissar på en 500lapp kanske, jag har ingen aning

Fan, låter inte bra det här. Över 30Gb egentagna bilder som kanske bara försvinner. Känns inte helt kul. Har förvisso en del på DVD-skivor också men inte från detta året :mad:

3108803 Fan, låter inte bra det här. Över 30Gb egentagna bilder som kanske bara försvinner. Känns inte helt kul. Har förvisso en del på DVD-skivor också men inte från detta året :mad:
Därför man har bilderna på två olika hdd's *tips* :)

Lite överdrivet kanske - jag har två speglade datorer varav ena datorn har speglade diskar (i dubbel uppsättning). 1.5 TB disk för att vårda 500 Gb data. Fast vis av erfarenhet, händer det så händer det rejält.

Jo, jag ska köpa mig två diskar hade jag tänkt. En med bara bilder och den andra med annat skit på.
Sedan kommer bara "bild-hddn" ligga säkert i en låda och endast användas när jag behöver den.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025