Tappade kedjelåset!!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Skulle smörja kjedjan i lördags innan jag och gumman skulle på en helgtripp till Norrköping, och såg till min förvåning att jag tappat clipset till kedjelåset!!!!! :eek: :eek:
Jag som hade varit och tokkört dagen innan... (köpte två trisslotter direkt. vann 50:-)

Vågar inte ens tånka på vad som kunde ha hänt om jag inte hade upptäckt detta. Som tur var hittade jag ett gammalt clips så resan blev av i allafall.
Drivpaketet har gått ca250 mil och är ett RK värsting och jag VET att det satt åt rätt håll och allt.

Är detta vanligt????? :confused:

Nita kejan.. OK, men jag har säkert 7 mil till närmsta mc-handlare, kan de fixa det på plats?

eller nita kedjan.
Jag hade samma problem en gång i tiden på en snabbare hoj, trots att jag satte låsen åt rätt håll var de borta när man hade åkt rejält fort.
Kedjan delade sig konstigt nog ingen gång för mig heller, men man undrade ju varför skräpet inte satt kvar. På långsammare hojar funkar det bra.

I fredags när jag var ute och åkte började det låta flafflafflafflaff helt plötsligt. Trodde jag hade fått punka men hojen svajade ingenting. Stannade och kollade ner och får se att inte bara har kedjelåset försvunnit, hela låslänken sitter en millimeter ifrån att lossna från kedjan...
Köpte dock ingen trisslott, kände att min tur troligen redan var förbrukad.

sitter det alltså clipslås på R&K kedjor för motorstarka hojar?

Min regina nitar man ju fast, clipslåsen är bara till för hojar <250 kubik..... :eek:

//jaG

Jag funderade också kring det där med kedjelås eller nitning då jag bytte drivpaket senast. En kompis rådde mig dock att använda nitlås pga de anledningar som nämns här ovan. Han lovade dessutom att hjälpa till och så här i efterhand så var det inte nåt större problem, faktiskt.

Vi började med att bryta den gamla kedjan mha en vinkelslip. Det största problemet under hela "operationen" var faktiskt att få bort länkplattan från den brutna länken. Det krävdes en hel del kraft innan den med ett "SPIONG" for iväg efter golvet.

När dreven var bytta lades den nya kedjan på och nitlåset sattes på plats. För att få dit täckplattan använde vi en rörtång och klämde den på plats. Den sista biten lade vi en ringnyckel som mellanlägg för att få ut pinnarna lagom mycket. Var försiktig så inte o-ringarna kläms sönder!

Till slut lade sig polaren på ena sidan hojen med en slägga som mothåll och jag lade mig på andra sidan och knackade till pinnarna med en kulhammare. Det gick förvånansvärt smidigt och fort. Det sista vi gjorde var att spänna upp kedjan till specat spel.

Har väl kört ca 150 mil med nya drivpaketet och inga problem hittills.

Kör hårt!

Clipslås är inte svagare än nitlås, men risken att clipset lossnar är ju ganska stor om man inte gör rätt. Jag kör hellre med korrekt monterat clipslås än felaktigt nitad kedja. Följ anvisningarna på paketet om ni vill att clipsen inte ska lossna. Naja och silikona också, det skadar inte.

Det är nu dax att säga emot Mattias för andra gången under min karriär som SH-freak. Att han inte ser skönheten i RF900 kan inte hjälpas, men nu är det illa ställt i staden fylld av innebandyspelare, sommargäster och annat pack.

Att köra en landsvägshoj på något annat än nitade lås som nitats på rätt sätt med rätt verktyg är i mina ögon detsamma som att köra med mopedhjälm bara för att den faktiskt är godkänd.

Att banka och slå på ett nitlås kräver ju att men vet vad man gör och desutom är pricksäker. En felaktig träff och allt är skit... Har ni itne verktyg så häng ihop skiten, hyr en släpa och be den lokale mc-meken pressa det åt er. ...men det kostar ju lika mycket som att lämna in? JUST DET.

Låsen med clips bråkar i stort sett, utan för mig kända undantag, ALLTID. Clipset lossar titt som tätt och man vet aldrig när dagen kommer med spräckta motorblock i sin famn. På en landsvägare där ni bytar max en gång per år är det antagligen själva definitionen på att vara 'dumsnål' tillsammans med att köra på begagnade bromsbelägg.

Men Chrille, man kollar ju kedjan efter varje körtillfälle. När man ändå tvättar, smörjer, justerar och kontrollerar. Jag har aldrig (peppar, peppar...) tappat ett clips. Jag har aldrig ägt en moppehjälm heller.

Edit: För övrigt är Suzukis RF-modeller det absolut fulaste jag vet.

Vad hjälper det at du kollar varje dag? Det är ju inte som att det blir farligt först om du kör utan clips i 2 dagar?

Trots ständigt smörjande, najtråd och silikon så vet jag MÅNGA aktiva förare som har med sig extraclips ut eftersom de räknar med att tappa ibland. Naturligtvis kollar vi OFTA.

Att du inte har tappat något är väl antagligen som att du kör som en kärring.... :crash

Chrille skrev:
Låsen med clips bråkar i stort sett, utan för mig kända undantag, ALLTID.

Om man inte vet exakt hur ett clips-lås funkar och varför saker och ting händer, dvs varför clipset försvinner ska man låta en meck nita kedjan åt sig.

Jag använder en kedjetving (som även kan nita nit-lås) när jag monterar mina clips-lås, allt annat förstör clips-låset och du kommer att tappa clipset.

Återanvänd aldrig ett clips-lås mer än max 2 gånger.
Inpressningsmomentet minskar för varje montering och clipset kommer att få ta upp belastningar det inte är avsett för.

En rätt spårande kedja är också A och O med clips-lås så att sidokrafterna minimeras.

andersbrink skrev:
....Återanvänd aldrig ett clips-lås mer än max 2 gånger.
Inpressningsmomentet minskar för varje montering och clipset kommer att få ta upp belastningar det inte är avsett för.

....

Jag återanvänder det aldrig, och pressar j-t försiktigt vilket varit min räddning när clipset rykt. Har tappat clipsen ofta men aldrig hela låset.

Naturligtvis inser jag att det går att klara sig men det är alltför små marginaler för att jag ska uppskatta oddsen...

Kan ingen förklara hur man najar eller använder sillicon på kedjelåset?

Har funderat många gånger på detta men alldrig blivit av att man kollat upp hur man gör.

MT skrev:
Kan ingen förklara hur man najar eller använder sillicon på kedjelåset?

Har funderat många gånger på detta men alldrig blivit av att man kollat upp hur man gör.

Bor du i Linköping så åk och kolla på Sviestad (www.lms.se) när de kör RR-träning. Jag har försökt förklara i skrift förut och det går inte.

Jag vägrar helt enkelt....

Det var ju ett bra tips!

Är det så komplicerat alltså!

hur ska skiten sitta då?

jag kör med lås och hur ska skiten sitta då?
Vill ju inte dö..... :skrämd

Chrille skrev:
Trots ständigt smörjande, najtråd och silikon så vet jag MÅNGA aktiva förare som har med sig extraclips ut eftersom de räknar med att tappa ibland. Naturligtvis kollar vi OFTA.
Jag har heller aldrig tappat clips och jag har kört med 520 på min ex-TLR 3 säsonger med ny kedja varje säsong. Dock gick kedjan faktiskt av förra säsongen och det var kedjelåset som givit upp. clipset satt kvar då det var motsatt sida som plåten lossnat.. fråga mig inte hur. Jag hade tur iaf då det inte gick fort för tillfället ock kedjan rullade i princip av.. trodde jag fått i friläge :D

Det pinsamma var sen när jag fick mecka på ny kedja/byta drev mitt i city på trotoaren.. yeeehaaaa

Jag ska väl försöka silicona fast skiten.. hoppas det sitter. Annars lär man ju märka det... :eek:

Nitning skall ske så fort en mc handlare syns vid vägkanten!
Tack för tipsen!

Chrille skrev:
Det är nu dax att säga emot Mattias för andra gången under min karriär som SH-freak. Att han inte ser skönheten i RF900 kan inte hjälpas, men nu är det illa ställt i staden fylld av innebandyspelare, sommargäster och annat pack.

Att köra en landsvägshoj på något annat än nitade lås som nitats på rätt sätt med rätt verktyg är i mina ögon detsamma som att köra med mopedhjälm bara för att den faktiskt är godkänd.

Att banka och slå på ett nitlås kräver ju att men vet vad man gör och desutom är pricksäker. En felaktig träff och allt är skit... Har ni itne verktyg så häng ihop skiten, hyr en släpa och be den lokale mc-meken pressa det åt er. ...men det kostar ju lika mycket som att lämna in? JUST DET.

Låsen med clips bråkar i stort sett, utan för mig kända undantag, ALLTID. Clipset lossar titt som tätt och man vet aldrig när dagen kommer med spräckta motorblock i sin famn. På en landsvägare där ni bytar max en gång per år är det antagligen själva definitionen på att vara 'dumsnål' tillsammans med att köra på begagnade bromsbelägg.

När jag köpte ny kedja och nytt drev så fick jag låna verktyg för att kunna låsa det, det kallar jag service.

jag haer dubbla lås på min o det har aldrig lossnat.....kört så ca 500mil....massa bakhjul o bana.....

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back