Tappade en skruv i motorrummet...

Hockenheim

entreprenör
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
K5 Bana
Skulle bara byta termostat på tjejens s60, klantade å tappade ner en av skruvarna någonstans mellan motor och generator :dummer

Letade länge men har nu gett upp, provstartade å tänkte att den kanske kommer ner - nix
Till råga på allt så hade inte mekonomen någon sån skruv - får åka till volvo imorrn.

Stora frågan: Kan skruven som ligger löst göra motorn skada? Tänker först å främst på om den skulle leta sig till kamremmens omloppsbana ??? :confused:

och ja, ja tror ja får lika bra svar här som på volvoforat:rolleyes:

Hur stor var den? M6 x ? 50?
Chansen finns väl alltid. Åka in i generator, lägga sig på någon rem ev. skada remskivor/löphjul.
Trassla in sig till kamremmen känns lite mera bökigt. Om den inte är ganska/mycket liten.

Tror dock inte att den är så stor. Åk vidare.

Nä nu får du ju skrota den.........

Kör du. Är nog inte några större risker att den flyger in nånstans.

Chansen är väl rätt stor att den fastnat vid någon del av motorn som är magnetisk. Bara leta om du vill kunna sova gott på natten :gnissla

Lämnat den eftersom många av dem jobbar på ackord?? :tummenupp
Billigt att riskera 70k för att spara 1k, du blir säkert jättepopis hos verkan när kunden kommer tillbaka med motorras och det kommer fram att det sitter en termostathusskruv inkilad mellan kuggrem och hjul.

och, nä det är inte så sannolikt att en tappad skruv trillar hela vägen in dit, dock har vi hittat lite konstigheter där inne efter ras(biter av multirem, gummiband, plastpluggar etc)

Visst, det finns seriösa.

Men handen på hjärtat, hur ofta stöter man på dom?

Visst, tappar man en m6-mutter på motorskyddet till en Audi A4/6 så visst kan det kvitta, det tar ju en bra stund att ta bort all plast, men om jag inte vet var den tar vägen alls så vill jag hitta den.
Alltid.

Putte, du ska få peka på de magnetiska delarna på din Beemer sen :D
Det brukar sitta några djävulska magneter i spjällhuset för att dämpa fladder, men för att komma åt dom får du plocka det i småbitar :D
(med den sedvanliga reservationen att jag inte vet ett smack om BMW)

Det brukar sitta några djävulska magneter i spjällhuset för att dämpa fladder, men för att komma åt dom får du plocka det i småbitar :D
(med den sedvanliga reservationen att jag inte vet ett smack om BMW)

Avslöja inte mer nu, jag vill att Putte ska peka :hihi

Testat en sådan här? (Sitter en magnet på verktyget, biltema)

Bifogat

• biltema.jpg
    biltema.jpg
    7.8 KB · Visningar: 114
I min ungdoms dagar hade jag en massa SAAB V4or, dels på gatan men även som folkracebilar.

När man llyfte ur motor och låda på dom blev man alltid ett par verktyg rikare, för dom bilarna hade helt motorrumsgolv från torpedväggen och framåt och allt som trillade ner la sig under växellådan.

På en bil som jag fick hittade jag ett billigt herrarmmbandsur under växellådan.
Antagligen hade någon hobbymekare tagit av sig klockan och lagt den på någonting och den hade fallit ner.

Klockan fungerade dock inte när jag hittade den.

Jag skulle letat upp den.

Förra meken där jag jobbar tappade en skruv, som trillande in bakom remskivan på en Mercedes S-klass. Det kostade en del pengar...

Därefter letar vi alltid upp skruvar, om man inte tydligt hör att dom trillar på plasten under motorn.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!