Tappad hjälm

aldrig.stanna

Medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Söder om söder..
Hoj
Yamaha MT-09 SP 2018
Hej!
Har en Schubert s2. Min vän tappade den i marken från ca 50 cm, asfalt. Den studsade en hel del. Känns sådär... Har lämnat skadeanmälan till Svedea. Har även If som hemförsökring annars. Hjälmen är 3 år, inget kvitto finns. Vad tror ni man har för möjligheter till ersättning? Har faktiskt inte lust att använda den. Vännen tycker jag överdriver, men får väl lösa det med att stå för ev självrisk... Hur hade ni tänkt? Erfarenhet av försäkringsärende likt detta?
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag skulle behållit den och inte gjort något. Det skall gå på din väns hemförsäkring eftersom det var han som tappade den. Hemförsäkringen har man för händelser där man skadar annans egendom. Bäst före på en hjälm är 7 år. Köpte du den för 3 år sedan finns risken att den är äldre än 3 år. Tillverkningsdatum står i hjälmen. Tveksamt om hjälmen är värd mer än självrisken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så länge ditt huvud inte var i Schubert s2 hjälmen ( hjälmen var tom) så är de stötdämpande materialen inne i hjälmen oskadda. Skalet är oskadat.
Precis som en fritidsbåt av glasfiber som haft lite bottenkontakt. Den går inte sönder nästa gång den stöter på botten.
Har själv varit med på en segling mellan Stockholm och Trosa i södra skärgården med två övernattningar vid öar. Och kölen stötte mot botten ibland när den skulle förankras för natten och för lunch och bad på dagen. Inte sjönk den. Det här var 1976. Och den här typen av båt tillverkad 1974 seglar fortfarande. Skärgårdskryssare S30.
https://www.searchmagazine.se/marknad/54/s30-93-nr-113-tillverkningsår-1974-mycket-välskött.htm
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Om inte skalet spruckit så ser jag ingen anledning att oroa sig. Då skulle en crossförare få byta hjälm var och varannat race. En rejäl smäll med tyngd, dvs med huvudet i är en annan sak.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Så länge ditt huvud inte var i Schubert s2 hjälmen ( hjälmen var tom) så är de stötdämpande materialen inne i hjälmen oskadda. Skalet är oskadat.
Precis som en fritidsbåt av glasfiber som haft lite bottenkontakt. Den går inte sönder nästa gång den stöter på botten.
Har själv varit med på en segling mellan Stockholm och Trosa i södra skärgården med två övernattningar vid öar. Och kölen stötte mot botten ibland när den skulle förankras för natten och för lunch och bad på dagen. Inte sjönk den. Det här var 1976. Och den här typen av båt tillverkad 1974 seglar fortfarande. Skärgårdskryssare S30.
https://www.searchmagazine.se/marknad/54/s30-93-nr-113-tillverkningsår-1974-mycket-välskött.htm
Detta fick mig osökt att tänka på "Godwins lag" ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så länge ditt huvud inte var i Schubert s2 hjälmen ( hjälmen var tom) så är de stötdämpande materialen inne i hjälmen oskadda. Skalet är oskadat.
Precis som en fritidsbåt av glasfiber som haft lite bottenkontakt. Den går inte sönder nästa gång den stöter på botten.
Har själv varit med på en segling mellan Stockholm och Trosa i södra skärgården med två övernattningar vid öar. Och kölen stötte mot botten ibland när den skulle förankras för natten och för lunch och bad på dagen. Inte sjönk den. Det här var 1976. Och den här typen av båt tillverkad 1974 seglar fortfarande. Skärgårdskryssare S30.
https://www.searchmagazine.se/marknad/54/s30-93-nr-113-tillverkningsår-1974-mycket-välskött.htm
"Du, jag har samma innerslang i hojen sen jag tog ut den -93, vi kör med samma kondom en natt till!"

Att jämföra en hjälm med en plastbåt är som att jämföra motorolja med vattnet i elementen hemma. det är helt olika konstruktion, material, användningsområde, krafter och risker. Men visst, vi kan göra ett test, vi tar en hjälm från 74 och din där båten, sen testar du att åka 10 mil hoj vardera med hjälmen respektive båten på huvudet, ett varv till Rivö i er "skärgård" TuR i hjälmen respektive båten, och slutligen, valfri hamnarbetare får klappa till dig i huvudet med en åra när du har hjälmen på dig, respektive klappa till båten när du sitter i den. Båda borde lösa alla uppgifter perfekt, det är ju samma material!

Att säga att skalet är oskadat är ren lögn, eftersom du inte har sett hjälmen. Träffade den på något vasst kan skikten delaminera, alternativt skapa ett ställe där fukt kan komma in. Skalet i hjälmar inte många millimeter, medan det i båtar är flera centimeter, där lägger man in STORA marginaler, eftersom det mest ska vara robust, det ska inte ta upp krafter och fungera som en deformationszon. Men du kanske också har jobbat med glasfiber, precis som jag?

Men ja, det är också skillnad på plast och fiberhjälmar, precis som andra skydd, få åker med skinnställ på crossbanan, och få rullar ut på en RR-bana i crosskkläder.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Att säga att skalet är oskadat är ren lögn, eftersom du inte har sett hjälmen. Träffade den på något vasst kan skikten delaminera, alternativt skapa ett ställe där fukt kan komma in. Skalet i hjälmar inte många millimeter, medan det i båtar är flera centimeter, där lägger man in STORA marginaler, eftersom det mest ska vara robust, det ska inte ta upp krafter och fungera som en deformationszon. Men du kanske också har jobbat med glasfiber, precis som jag?
De här typen av trådar dyker upp lite då och då.
Till och med hos hjälmtillverkare har det krupit fram att det inte ska påverka hjälmen att falla tom fast deras officiella och kommersiella åsikt har varit att den alltid ska bytas.
Visst kan den träffa något vasst men hur ofta har du något extremt vasst ståendes som förstör vid ett fall från 50 cm som är 11,2 km/h
Vi pratar väl ändå om ett föremål som vid en krasch upprepade gånger ska kunna träffa hårt underlag med ett huvud på drygt 4 kilo i sig fäst på en person med kanske 100 kilo i en hastighet med tre siffror.

om 11,2 km/h förstör hjälmen tom, då måste man räkna hjälmen förbrukad om man med huvudet i hjälmen i promenadhastighet som är 6 km/h råkar slå sig i dörrkarmen.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Håller med! Inte byter man hjälm för att man träffat en geting i 250 på Mantorps raka. Blir i den farten en skaplig smäll.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
De här typen av trådar dyker upp lite då och då.
Till och med hos hjälmtillverkare har det krupit fram att det inte ska påverka hjälmen att falla tom fast deras officiella och kommersiella åsikt har varit att den alltid ska bytas.
Visst kan den träffa något vasst men hur ofta har du något extremt vasst ståendes som förstör vid ett fall från 50 cm som är 11,2 km/h
Vi pratar väl ändå om ett föremål som vid en krasch upprepade gånger ska kunna träffa hårt underlag med ett huvud på drygt 4 kilo i sig fäst på en person med kanske 100 kilo i en hastighet med tre siffror.

om 11,2 km/h förstör hjälmen tom, då måste man räkna hjälmen förbrukad om man med huvudet i hjälmen i promenadhastighet som är 6 km/h råkar slå sig i dörrkarmen.
Jag sa aldrig att hjälmen var förstörd ;) Jag raljerade med någon som inte har sett hjälmen, men bestämt säger att den är helt oskadd eftersom han har åkt i en segelbåt från -74 som skrapade i något -76. Dessutom tog jag upp risker med skador på laminerade hjälmar, det är ju inte direkt en arméhjälm från 30-talet vi pratar om.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag sa aldrig att hjälmen var förstörd ;) Jag raljerade med någon som inte har sett hjälmen, men bestämt säger att den är helt oskadd eftersom han har åkt i en segelbåt från -74 som skrapade i något -76. Dessutom tog jag upp risker med skador på laminerade hjälmar, det är ju inte direkt en arméhjälm från 30-talet vi pratar om.
Ja, detta med segelbåten från 70-talet var något som fick mig att tänka på "Godwins lag" samt att jag tar nog inte upp den här oljan jag hade erfarenhet av i dom kära oljetrådarna heller ?

7831968136ea035b8416f4b32d441a37.jpg
 

Raderad medlem 61114

Guest
Klart du måste byta hjälmen, lika mkt som jag varje gång jag och passageraren stöter ihop våra hjälmar vid färd ?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Har svårt att tro att den blivit skadad. Om skalet spruckit eller delaminerat så borde det kännas mjukt och knastra om du trycker hårt med tummen runt islaget.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja, detta med segelbåten från 70-talet var något som fick mig att tänka på "Godwins lag" samt att jag tar nog inte upp den här oljan jag hade erfarenhet av i dom kära oljetrådarna heller ?

View attachment 459861
Trådar som spårar ur är en viktig del av SportHoj som gör forumet mer levande! :7peta

Men Godwins lag? inte än väl...
That means that as more people talk on the Internet for a longer time, it becomes more and more likely that someone will talk about Hitler or the Nazis.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Tappade min hjälm från styret igår. Den landade på plastspoilern baktill så det är nog lugnt. Första gången det hänt sen jag köpte den 2011. Hade ändå tänkt köpa en ny för att jag vill. Behåller den tappade som snöskoterhjälm, där känns hjälmen ändå som en onödig alibi-grej.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top