Tappad ER-6n, vad göra..?

kartoffelsalat

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki ER-6n
Köpte en beggad 2013 års ER-6n häromdagen i sprillans skick och lyckades nyss fippla till det med stödet och cyklade trillade. Den föll inte handlöst utan jag hann lindra fallet lite. Skrubbskador på backspegel, någon kåpa på motorn, kopplingshandtaget, och främre plastkåpan. Dessutom bröts fotpinnen av någonstans på mitten.

Skitkul. Eller inte. Jag tecknade helförsäkring hos Svedea när jag köpte den. Självrisk på vagnskada på cykel med ABS verkar vara 1500:-. Vad gör man? Känns som sådant här påverkar andrahandsvärdet markant. Alla kollar ju efter tappmärken. Om jag väljer att använda försäkringen, kommer min framtida försäkringspremie troligtvis att påverkas? Hur hade ni hanterat saken? Lite input och stöd i frågan är välkommet...
 
Last edited:
Svedea tar inte hänsyn till personliga olyckor när de fixar nästa års premie utan själva modellen sett över ett år. Lite olyckor på modellen ger inte förhöjd premie även om du själv kraschat.

Ta och kolla med dem innan du börjar fippla.
 
Svedea tar inte hänsyn till personliga olyckor när de fixar nästa års premie utan själva modellen sett över ett år. Lite olyckor på modellen ger inte förhöjd premie även om du själv kraschat.
Låter ju gott. Tack för svar.

Ta och kolla med dem innan du börjar fippla.
Fippla som i fixa skadorna själv?
 
1500 kr är det väl värt för att få den i toppskick igen. Surt med timeingen bara. Omlack kan dröja ganska länge dessvärre..
 
Kan bli svårt att fixa de delarna för vad du fått betala i självrisk så jag hade tagit det på försäkringen. Din premie bör inte påverkas nämnvärt.
Om du har stort körsug och reparationen dröjer kan du ju alltid köpa en ny fotpinne på ebay och köra med den.
 
Lämna in den.. Små skador kostar mycket mer än vad man tror. Så vill du behålla värdet på hojen så ska du bita inget sura äpplet och lämna in den och betala självrisk.
Då undersöks hojen också om det är annat som skadats, så du annars kanske upptäcker om en månad..

Tråkigt som fan att lämna in en hoj under våren och kanske vara utan den ett tag. Men gör det snarast innan verkstäderna får väntetider på 3-4 veckor innan de ens har tid att se över hojen.
 
Man har en försäkring av bla en anledning, för att med en dyr premie ha möjlighet att för en överkomlig peng få hojen reparerad när olyckan är framme.
 
Anmäl till försäkringsbolaget, låt en verkstad göra kalkyl och boka tid efter sommaren om ni inte kan komma överens nån speciell vecka som du lämnar in hojen på ifall dom löser allt just den veckan :tummenupp Fotpinnen köper du som tidigare nämnt på ebay för en billig peng och använder så länge

Tråkig start ändå!.
 
Tack för alla svar och för stöd i svåra tider!

Anmäl till försäkringsbolaget, låt en verkstad göra kalkyl och boka tid efter sommaren om ni inte kan komma överens nån speciell vecka som du lämnar in hojen på ifall dom löser allt just den veckan :tummenupp Fotpinnen köper du som tidigare nämnt på ebay för en billig peng och använder så länge

Tråkig start ändå!.
Ja, tråkigt var ordet. Tycker dock att ditt förslag låter ypperligt. Ska försöka få till en sådan lösning!
 
Byt fotpinne och bara tjör. Du kommer förmodligen att välta den igen, se bara till att tappa den åt samma håll. :crash
 
kartoffelsalat:
Först och främst så tycker jag att du skall kolla med ditt försäkringsbolag angående skadorna. Men... Jag vill också tillägga att hälften av mina hojar har jag köpt med skador och sett det som en fördel att de har skador. Första hojen - perfekt att den är lagd och lite repig, då behöver jag inte oroa mig för att göra den första repan. Kurs-/utlåningshojen - perfekt att den är lagd och lite repig med en buckla i tanken, då behöver jag inte oroa mig för att jag eller någon annan skall göra den första repan eller bucklan. Så, repor eller inte, så kommer hojen att gå att sälja när den dagen kommer. Men visst håller jag med om att det svider i hjärtat och man förbannar sig själv när man lägger hojen...
 
Den genomsnittlige ER-6 köparen är oftast ny i mc-världen.
Dom märker säkert inget när dom kommer för att köpa din hoj nån dag. Limma ihop fotpinnen med loctite och tjör!
Kåpornas skador döljer du med dekaltrim.
Kopplingshandtaget kommer ej att behövas om du köper en quickshifter som även fungerar vid nedväxling!
Backspegel vad?:va
Se inte ölburken som halvtomt, se den som halvfull:fyllisar
 
Oerhört surt med missöden. Är det smårepor tror jag inte alla är så kinkiga den dagen hojen säljs. Det är trots allt en begagnad hoj. Man förväntar sig inte att en "brukshoj" ska vara i nyskick efter ett par säsonger. Med tiden är det en del av hojens patina. Ta och lägg upp bilder så att man kan se omfattningen.

Sedan kan du ju alltid ta kontakt med en auktoriserad mc-verkstad och höra vad de tycker att du ska göra. Det kan vara bra om de får ta en titt på hojen oavsett så att det inte är något du missat. Är skadorna små där det räcker med lackstift och en ny fotpinne. Då är nog risken stor att man föreslår att du struntar i att ta det på försäkringen.

Som sagt beklagar missödet. Det händer nog de flesta förr eller senare.
 
1500 spänn är gratis i sammanhanget. Kör försäkringen och lär dig sedan leda hojen från bägge sidor... :tummenupp
 
1500 spänn är gratis i sammanhanget. Kör försäkringen och lär dig sedan leda hojen från bägge sidor... :tummenupp

*Ironi* Varför inte först öva lite och sedan anmäla skadorna som uppkommit vid ett och samma tillfälle. Han få leda den lite lutandes åt vänster så att den faller åt samma håll varje gång för att inte uppmärksamma försäkringsbolaget om att skadorna uppkommit vid olika tillfällen. Då är det helt plötsligt två eller fler självrisker... *ironi*.
 
Vänta nu!
Är det inte som med bilförsäkringar gällande intjänad bonus. Antal skadefria år kommer reduceras om du själv orsakat skada som försäkringen ska täcka. I de fall du har en bonus baserad på antal skadefria år kommer den sannolikt påverkas om ersättningsbeloppet är mer än ringa.

Bonusen kommer således påverka samtliga trafikförsäkrade enheter du har. Bilar, mc osv...
Är vad jag tror.
 
Oerhört surt med missöden. Är det smårepor tror jag inte alla är så kinkiga den dagen hojen säljs. Det är trots allt en begagnad hoj. Man förväntar sig inte att en "brukshoj" ska vara i nyskick efter ett par säsonger. Med tiden är det en del av hojens patina. Ta och lägg upp bilder så att man kan se omfattningen.
Jag tycker det är tvärs om, enligt många köpare ska en beg hoj kosta som en 10 år äldre hoj i dåligt skick, men vara pimpad och i bättre skick än en ny :huvet
 
Vänta nu!
Är det inte som med bilförsäkringar gällande intjänad bonus. Antal skadefria år kommer reduceras om du själv orsakat skada som försäkringen ska täcka. I de fall du har en bonus baserad på antal skadefria år kommer den sannolikt påverkas om ersättningsbeloppet är mer än ringa.

Bonusen kommer således påverka samtliga trafikförsäkrade enheter du har. Bilar, mc osv...
Är vad jag tror.

Mina försäkringar hos Svedea påverkades inte av att jag fick min SX lagad för lite styvt 30k efter att ha åkt med fel sida ner. De verkar inte heller ha påverkats av att jag lyckades bryta ryggen på hoj i höstas. :3freak
Andra försäkringsbolag gör säkert olika. På bilen fick jag en sjujäkla höjning bara för att byta en bucklig dörr. :mad: Men det var inte Svedea.
 
Tack igen för svar. Vilken verkstad rekommenderar ni in Stockholmstrakten? Är det AVA MC som gäller?

Är det inte som med bilförsäkringar gällande intjänad bonus. Antal skadefria år kommer reduceras om du själv orsakat skada som försäkringen ska täcka. I de fall du har en bonus baserad på antal skadefria år kommer den sannolikt påverkas om ersättningsbeloppet är mer än ringa.

Bonusen kommer således påverka samtliga trafikförsäkrade enheter du har. Bilar, mc osv...
Är vad jag tror.
Ska undersöka detta.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top