tappa regskylten

stormiz

Carpe Diem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
gsxr1000 k5 , honda crf450-06
va ute å gled lite hoj igår

elda på rätt frisk över ett gupp så framhjulet lätta

2 sec senare kör polarn ifatt mig å pekar på tailen

regskylten tog i bakhjulet å lossnade..:va :confused:

är dämparn helt slut?

vart å justerat fjäder å compressionen nu tycker fortfarande den känns mjuk som attans

kan utan större problem pressa ner bakdelen på cykeln en bra bit för handkraft utan å lägga hela kroppsvikten på handen ...

hur mjuk ska en hoj vara bak?

åker R1 - 01

jag e ingen dämparexpert men så slapp ska inte bakdämparen vara..

Jag kan ta i för kung och fosterland bak på min gixxer och den rör sig knappt en deci...

vi jämförde mot min gixxer och jag kan rubba min ett par cm, inte mer..

Jag och 3 polare var ute och bombade motorvägen för ett tag sedan...min ombyggda plåthållare höll inte trycket efter 240 km/h och vibrerade sönder där plåten var bockad.....ena hörnet höll plåten kvar men den var inböjd och slets mot däcket som du också beskrev....har svårt och tänka mig att det är dämparen...

Hmm.
Dämparen ger ingen skillnad i nedfjädringen, den reglerar hastigheten på vägen dit, så att säga. Dvs vid samma handkraft får du samma nedfjädring oavsett om dämparen är hård eller helt slut. Det är fjädern som är för mjuk (om det nu är så). Dynamiskt, när du är ute och kör kan givetvis nedfjädringen bli större med en dämpare är slut.

Jag och 3 polare var ute och bombade motorvägen för ett tag sedan...min ombyggda plåthållare höll inte trycket efter 240 km/h och vibrerade sönder där plåten var bockad.....ena hörnet höll plåten kvar men den var inböjd och slets mot däcket som du också beskrev....har svårt och tänka mig att det är dämparen...

kan va som du säger.. höll rätt bra tempo ja hade väll något liknande på mätarn när det skedde...

kanske ska prova å byta fjädern då?

tips om någon sida som säljer?

Jag var ute och skjutsade tjejen och låg på lite i en kurva när vi körde i en rejäl grop.
Skylten fick en rejäl smäll.... efter det så ställde jag på förspänningen en hel del.
Har funkar utan bekymmer sedan dess :tummenupp

båda våra hojar har orginal fjädring och båda är inställda på standardvärden.

min gixxer går att rubba ett par cm.
stormiz r1 går att rubba 1dm+.

även fast vi spännde fjädern MAX så va den mycket mjukare än min.

Gjorde exakt samma med min R1-01:a för 4 månader sedan. Körde på ganska friskt över en järnvägsövergång och hörde ett litet oljud. Körde vidare och kom hem 2 timmar senare. När jag satte in hojen i garaget och skulle stänga porten tyckte jag hojen såg mycket bättre ut bakifrån än den normalt gjorde och insåg att det fattades något. Körde samma väg tillbaks och hittade skylten i diket vid järnvägen.

Hade min föspänning bak på max, kunde absolut inte trycka ner den 1 dm som ni beskriver, känns som något är fel. Att min skylt lossnade berodde mest på en dålig skylthållarkonstruktion (böjd plåt=utmattning).

Kolla upp läget genom att jämföra med en annan R1:a. Måste finnas hos en lokal handlare om inget annat.

/D.

Nyheter
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard