tappa formen/konditionen

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Hej!

Det är lite svårt att formulera denna tråden på enklast vis men jag ska göra så gott jag kan och missuppfattar ni någon så får ni fråga.

Så, det är såhär att jag ska iväg på semester med en polare veckan innan jag ska in i värnplikten. Också är det så att det faktiskt är sånhär "All inklusive" så det lär bli en hel del kall bir vilket är garanterat.
Vi kommer att komma hem natten till söndagen den 28e och på måndagen där så ska jag in i lumpen, så min fråga är då ifall det då finns någon här som kanske har läst något eller har bra koll på sådant om formen hur mycket man egentligen tappar från att sticka iväg på semester i 1 vecka?
Jag har en stabil kondition just nu och har 4 veckor till att löpa på så konditionen kommer ytterliggare bli bättre.
Men tänkte bara ifall det finns någon som kan mycket om hälsa eller tränar mycket som har någon speciell erfarenhet av detta hur mycket man då tappar av formen?

Resan kommer definitivt att bli av alltså så att skippa en resa pga att jag tappar på formen inför lumpen är ju faktiskt inte hela världen men jag startade bara tråden för att diskutera det lite och se vad som egentligen händer så man är någerlunda förberedd!
Är det något som är oklart så berättar jag

MVH
Micke

Quaya skrev:
Hej!

Det är lite svårt att formulera denna tråden på enklast vis men jag ska göra så gott jag kan och missuppfattar ni någon så får ni fråga.

Så, det är såhär att jag ska iväg på semester med en polare veckan innan jag ska in i värnplikten. Också är det så att det faktiskt är sånhär "All inklusive" så det lär bli en hel del kall bir vilket är garanterat.
Vi kommer att komma hem natten till söndagen den 28e och på måndagen där så ska jag in i lumpen, så min fråga är då ifall det då finns någon här som kanske har läst något eller har bra koll på sådant om formen hur mycket man egentligen tappar från att sticka iväg på semester i 1 vecka?
Jag har en stabil kondition just nu och har 4 veckor till att löpa på så konditionen kommer ytterliggare bli bättre.
Men tänkte bara ifall det finns någon som kan mycket om hälsa eller tränar mycket som har någon speciell erfarenhet av detta hur mycket man då tappar av formen?

Resan kommer definitivt att bli av alltså så att skippa en resa pga att jag tappar på formen inför lumpen är ju faktiskt inte hela världen men jag startade bara tråden för att diskutera det lite och se vad som egentligen händer så man är någerlunda förberedd!
Är det något som är oklart så berättar jag

MVH
Micke

Kan bara tala från mina egna erfarenheter men att springa efter en veckas supande (tolkade det som att det skulle bli en sådan semester) är tungt som fan.... Jag tycker det iaf. :4skrika

En "vanlig" semestervecka med inte alltför mycket alkohol tycker jag bara brukar lbi bra speciellt om du ligger i hårdträning innan den veckan och gjort det ett tag. Då får kroppen gott om tid att återhämta sig :tummenupp

prise skrev:
Kan bara tala från mina egna erfarenheter men att springa efter en veckas supande (tolkade det som att det skulle bli en sådan semester) är tungt som fan.... Jag tycker det iaf. :4skrika

En "vanlig" semestervecka med inte alltför mycket alkohol tycker jag bara brukar lbi bra speciellt om du ligger i hårdträning innan den veckan och gjort det ett tag. Då får kroppen gott om tid att återhämta sig :tummenupp

Okej tack för tipsen!
Jag springer nu bara ca 1 eller 2 gånger i veckan men nu ska jag börja springa varannan dag då och se fram emot en återhämtningsvecka då istället, bra idé!

Ok att din kondis efter semestern inte är på topp kanske. Men efter ett par träningspass så ska den nog vara i form igen. Men träna inte bakis bara, kroppen är stressad som den är då.

Orora dig inte!
Så länge som du inte skall till kustjägarna så kommer det att gå bara bra. Även om du super sönder din "stabila kondition" kommer grunden, det senaste årets träning, att finnas kvar=du har normal kondition som alla andra. Strunta i cigg. Väl inne i lumparlivet är det ofta mycket pill med utrustning etc i början, finns ofta inte tid för fys för sakens skull.
Dessutom kommer du nog att vara så uppjagad i början att du är pigg i vilket fall! Och ännu mer dessutom (jag har varit i branschen instruktör&utlandstjänst), det viktigaste är 1 Håll huvudet kallt 2 Klara av dina uppgifter 3 Var en god kamrat :tummenupp

Ska du ha "vanlig" tjänst kommer du klarar dig ritkigt bra med den där kontitionen. Tänk på att de förmodligen kommer vara med nån rätt mycket överviktigt. Nån annan med skoskav och en tredje tjej som inte tycker att springa inte hör till en soldats liv.
MEN, vill man vara i främsta ledet så är de ju bra o träna!

Hoppas du inte super ner din kondis i allt för många småbitar!
Tror iaf att den kommer att ta igen sig rätt fort efter avslutad boos-cruise.

Drick så mycket du orkar :fyllisar. De e gröntjänst dom första veckorna så du kommer garanterat igång igen.. Ålning medelst hasning mm.. :banana . Usch.. Inga roliga minnen från första månaden..

Det låter som att du kommer ligga på formtopp lagom tills du rycker in.
Vila är fan lika viktigt som att träna.
Supa en hel vecka kanske inte är det bästa, men du kommer nog inte att bli ett otränat fläskberg på de dagarna.

Lumpen är roligt. Efteråt. :hihi

Så här är det: Så fort din kropp har återhämtat sig från supandet så kommer du att vara i bättre form än du var innan semestern. Det finns inget i att supa en vecka som förstör dina muskler eller kondition, däremot kommer din kropp inte vara i det bästa skicket efteråt.

Sen håller jag med de andra när de säger att du inte ska ta det så allvarligt. Lumpen är inte som GI-Jane eller liknande, såvida du nu inte ska bli nån jägare kanske.

Tack för alla svar ni har gett mig!

Jag ska ligga på skyttesoldat på P7 så det är ingen jägartjänst men även hårt det också från vad man har hört från folk men det ska säkert bli bra.

MVH
Micke

Quaya skrev:
Tack för alla svar ni har gett mig!

Jag ska ligga på skyttesoldat på P7 så det är ingen jägartjänst men även hårt det också från vad man har hört från folk men det ska säkert bli bra.

MVH
Micke

Om du ska bli skyttesoldat tippar jag på att de tre-fyra första veckorna kommer bestå av stenhård träning... Dvs, träning i att stå snyggt på led, äta jättefort, klä på sig jättefort, bädda sängen jättefort, krypa på marken jättefort etc etc.

Ta vara på semestern i stället. :tummenupp

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...