Tapetserings-tips till mig tack!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag och tjejen fick för oss att byta ut lite möbler och skit och då vill vi tapetsera om samtidigt också.
Nu har jag iofs redan börjat men det återstår ca 8/10 av rummet så lite bra tips vore inget fel inför morgondagens arbete.
När jag tapetserade för ca 3 år sedan så la jag givetvis med överlapp så nu fick jag skära bort det skiten och spackla ca 5 mm springa mellan de gamla våderna. Gick hyffsat när jag hade fuktat tapeten litegrann, skar med en mattkniv.
Spacklade två gånger på de värsta ställena men försökte undvika det så gott jag kunde för jag vill inte slipa så förbannat mycket. Att jag har alla möbler kvar i vardagsrummet gör inte saken bättre, inte heller att vi äter här varje dag :(
Nu har jag börjat tapetsera ovanför fönstret och balkongdörren och har fortsatt runt ena hörnet ut i rummet, prövade att inte lägga överlapp. Gick sisådär, med hörn raka som en banan så är det drygt att få första våden ut i rummet helt lodrät men jag tror jag har lyckats. Diffar ca 5 mm från topp till botten, är det ok att fortsätta på?
Nu när det har torkat så ser jag på ett litet ställe att det är ca 1/2 mm mellanrum mellan våderna, inte för att det syns om man inte kollar från några cm avstånd, men hur undviker jag detta?
Bubblor som inte går att stryka ut, försvinner de över natten?
De verktyg jag har är tapetbord, mattknivar, tumstock, vattenpass, tapetborste, stor och liten klisterborste, stege och ögonmått. Nåt som kan vara bra att ha? Jag skär våderna efter en spegel så de blir spikraka (skulle få låna en sån där smidig grej av masonit och en liten kloss med blad på men har inte orkat hämta den än).
Taket är ca 5 cm lägre på mitten av rummet också så man har inte så mycket hjälp av det direkt. Golvet är inte heller jämnt varpå listerna är därefter...
Det är vanliga tapeter som man stryker limmet på våderna, inget halvfabrikat eller så. Börjar ångra det valet nu när jag fick höra från ALLA att det spar tid och ork med såna där konstiga färdiglimmade grejje.... :(

Dee_cati skrev:
De verktyg jag har är tapetbord, mattknivar, tumstock, vattenpass, tapetborste, stor och liten klisterborste, stege och ögonmått. Nåt som kan vara bra att ha?

Ta ett snöre som du knyter fast i någonting som väger tillräckligt mycket för att sträcka upp snöret ordentligt, och sen håller du snöret längst upp och ut på tapeten. Då ser du genast om det är rakt eller inte. Det går ju faktiskt att ta bort tapeten från väggen och sätta tillbaka den rakt :) .

EDIT: nu blir jag nog hotad av proffsen.

Last edited:
Jag brukar köra med typ 2-3mm överlapp mellan våderna , lättare om man är 2 personer som håller på.

En som lägger 2mm över uppe vid taket och en som lägger 2mm över i mitten...Ta en sån där borste o borsta ut skiten så blir det kanon...

Torka lite med en trasa åxå i skarverna o kanske ha i lite mer lim det behövs...

Bara fortsätta så hela tiden o skära bort överflödigt med rakbladskniv.

Detta jobb är otroligt tråkigt så rekommenderar att köpa hem lite öl o på med bra musik.

Det där med raka kanter och linjer när man ska tapetsera finns inte. Slår det mycket så är ett bra tipps att man gå runt hörnet och fortsätter ut på nästa vägg. Väl där så lodar du in nästa våd rakt och låter den överlappa den förra med 3 till 5 cm. Ta nu ett rakblad och skär ett rakt snitt genom bägge våderna(vid överlappet) Nu har du ju fått en liten remsa som du tar bort, vik upp tapeten och plocka bort den andra remsan som sitter under vådern och vipps så har du rätat upp hela saken och får en snygg skarv som är så gott som osynlig. Denna metod används även vid fönster, dörrar och vid avslut. Om du inte har mönster passning.

Ja dom blåsor som du inte kan flytta torkar in igen. (om dom inte är extrema)

Hoppas du förstår

spectre skrev:
EDIT: nu blir jag nog hotad av proffsen.

Du behöver nog inte bli hotad för det är ju ett riktigt sätt. Och det finns färdiga tapetlod att köpa så som sagt det är så det går till om vill få det rakt.

zilver skrev:
Du behöver nog inte bli hotad för det är ju ett riktigt sätt. Och det finns färdiga tapetlod att köpa så som sagt det är så det går till om vill få det rakt.

Jag vet det. Men jag skrev så för att det är väldigt enkelt, och inte alls ovanligt att man har en bit snöre hemma.

zilver skrev:
Det där med raka kanter och linjer när man ska tapetsera finns inte. Slår det mycket så är ett bra tipps att man gå runt hörnet och fortsätter ut på nästa vägg. Väl där så lodar du in nästa våd rakt och låter den överlappa den förra med 3 till 5 cm. Ta nu ett rakblad och skär ett rakt snitt genom bägge våderna(vid överlappet) Nu har du ju fått en liten remsa som du tar bort, vik upp tapeten och plocka bort den andra remsan som sitter under vådern och vipps så har du rätat upp hela saken och får en snygg skarv som är så gott som osynlig. Denna metod används även vid fönster, dörrar och vid avslut. Om du inte har mönster passning.

Ja dom blåsor som du inte kan flytta torkar in igen. (om dom inte är extrema)

Hoppas du förstår

Det där var jävligt smart! Ska pröva det imorgon, har det jävligaste hörnet kvar och där kan jag bara drömma våta drömmar om att få det någorlunda rakt utan att skära till våden på bordet så att den passar in.
Men finns det något knep när man lägger våd mot våd och itne använder sig av överlapp? Jag vill inte att våderna ska dra ihop sig och sen få en liten springa där den gamla orangea tapeten lyser igenom där det inte är spackel bakom :) Nya tapeten är beige-vit så jag funderade ett tag på att dra några drag med den vita takfärgen där skarvarna kommer hamna men sen insåg jag hur lat jag är och förkastade den ideen.
Spectre, jag kör med ett Hultafors istället, tycker det är enklare att lägga det precis vid skarven och bara kolla av bubblan.
Och jag försökte ta bort en våd och trycka upp den igen, men mitt tålamod tröt så det flög tapetvåder genom rummet. Nu ska det bli perfekt direkt eller så åker en ny våd upp, jag har redan tapetklister över hela överkroppen :mad:

En bordska upp också, finns det några specialknep för det? Jag har redan tapetserat hela lägenheten en gång (och tapetserat mer än så tidigare) men jag vill pröva på proffsens knep :)
Tänkte nästan ringa en kompis som är målare och ge honom en hundring i timmen men jag lyckades övertala mig själv att det inte är så tröttsamt ändå...

Dom gånger jag har tapetserat, eller rättare sagt försökt :tungan
Nåja, tar man det i stilla mak så blir det ju bra även om tålamodet prövas.
Men jag har inte gillat tapetborste, jag har kört med skrapa ist.
Visst är det lättare att skada tapeten om man får veck på den med skrapa jämfört med borste.
Tänker man bara på det och är försiktig så funkar det iaf i mina händer bättre än borste, men förmodligen handhar jag borsten, tapeten, limmet och kroppen fel :hihi
//Tobbe

Makke skrev:
Detta jobb är otroligt tråkigt så rekommenderar att köpa hem lite öl o på med bra musik.

Kan utfärda en liten varning för det där med Öl och tapetsering... kan för vissa personer med dålig karaktär sluta med 3 ggr så mycket jobb och dubbelt så hög materialkostnad! Inte för att det drabbat mig *host*

Jag är absolut ingen tapetseringsexpert med såna där tapeter som man lägger kant i kant utan överlapp kommer jag i framtiden att undvika... ska jag mot förmodan sätta såna kommer jag att måla med samma färg "under" skarvarna för att dölja ev. springor!

Det där med bubblor som inte vill försvinna brukar gå och lösa med att man snittar försiktigt med en vass(!) tapetkniv och släpper ut luften och pillar sen in lite lim... Lite riskabel operation dock!

Är det speciella tapeter för att lägga våd mot våd menar du?
Öl dricker jag inte och måste kunna köra bil hela dagen så cola blir min dricka för tillfället...

Dee_cati skrev:
Öl dricker jag inte och måste kunna köra bil hela dagen så cola blir min dricka för tillfället...

Brukar ju stå på tapetrullen en del går att sätta på bägge sätt iofs

Dee_cati skrev:
QUOTE]

Nej det är det inte. Det är där emot nu för tiden speciella tapeter som läggs med överlapp. Det är endast dom gamla papptapeterna som ska läggas med överlapp. För dom är mycket tunnare än vanliga och går ej att flytta runt som som andra tapeter när den väl sitter på väggen. Jag säger inte att det är fel att lägga dagens tapet med överlapp, men personligen så gillar jag det inte då dagens tapeter är så tjocka så det ser fult ut med överlapp + att dom är så styva att man får köra med den lilla rollern utav bara f**n för att få det att sitta bra

Aha, där har jag ett verktyg som kan vara bra att ha mao? Har kännt ett behov av något att pressa på kanterna med ibland, brukar använda en oöppnad rulle med tapet men en sån roller vore guld. Dyra?

Dee_cati skrev:
Det där var jävligt smart! Ska pröva det imorgon, har det jävligaste hörnet kvar och där kan jag bara drömma våta drömmar om att få det någorlunda rakt utan att skära till våden på bordet så att den passar in.
Men finns det något knep när man lägger våd mot våd och itne använder sig av överlapp? Jag vill inte att våderna ska dra ihop sig och sen få en liten springa där den gamla orangea tapeten lyser igenom där det inte är spackel bakom :) Nya tapeten är beige-vit så jag funderade ett tag på att dra några drag med den vita takfärgen där skarvarna kommer hamna men sen insåg jag hur lat jag är och förkastade den ideen.
Spectre, jag kör med ett Hultafors istället, tycker det är enklare att lägga det precis vid skarven och bara kolla av bubblan.
Och jag försökte ta bort en våd och trycka upp den igen, men mitt tålamod tröt så det flög tapetvåder genom rummet. Nu ska det bli perfekt direkt eller så åker en ny våd upp, jag har redan tapetklister över hela överkroppen :mad:

En bordska upp också, finns det några specialknep för det? Jag har redan tapetserat hela lägenheten en gång (och tapetserat mer än så tidigare) men jag vill pröva på proffsens knep :)
Tänkte nästan ringa en kompis som är målare och ge honom en hundring i timmen men jag lyckades övertala mig själv att det inte är så tröttsamt ändå...

"Jag vill inte att våderna ska dra ihop sig och sen få en liten springa där den gamla orangea tapeten lyser igenom där det inte är spackel bakom :)"

Sätt tapeten över den andra våden med någon millimeter och dra "tillbaka" tapeten så den kommer kant i kant. Lägg gärna lite extra tapetklister i själva skarven. Använd sedan en skarvrulle, pressa inte skarvrullen för hårt. Du tänjer då tapeten (risk för att du får en glipa).

Ok, ska börja nu tänkte jag och då ska jag pröva ditt sätt. Får hoppas att det fungerar för min vita takfärg som jag tänkte stänka på där skarvarna kommer var en stor hård klump i hinken. Trodde färg tålde att stå utomhus i drygt 3 år :va

Honken skrev:
Det där med bubblor som inte vill försvinna brukar gå och lösa med att man snittar försiktigt med en vass(!) tapetkniv och släpper ut luften och pillar sen in lite lim... Lite riskabel operation dock!
Alternativt ta en kanyl från en tjackpundare och spruta in lim med, så blir det minimalt hål

Jag sket i att lägga våd mot våd, det blidde överlapp. Inte lika snyggt men det funkar det med. Väggarna ser ut som skit ändå, gipset verkar inte vara vid sina sinnes fulla bruk :3freak
Har lite mer än en vägg kvar innan jag kan börja med våden sen ska det dras kablar :banana Har två stora pappkassar fulla med kablar som ska gömmas i kabellist :( Skulle fan ha tapetserat in dem också...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard