Tankväska?

Slanggorf

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille
Hur är det att åka med en tankväska? Fungerar det bra? Hur blir det med aerodynamiken om man har sporthoj och en stor tankväska? Är det någon som har någon erfarenhet? Vilka har bra tankväskor respektive bra "pannies" till racer?

Kör med bagster på min 916, den består av ett tankskydd som man spänner fast över tanken, sedan knäpper man fast väskan på den. www.bagster.com

Aerodynamiken blir väl sisådär, beror på hur hög ruta du har. Men sämre blir den ju helt klart eftersom man inte kan krypa ner lika långt.

Packväskor vet jag mindre om då jag åker med pakethållare och packsäck.

Kör också med bagster.
Funkar ok om du inte ska rejsa utan bara förflytta dig.
Men undvik att packa förhögt eller för tungt, DÅ blir det knäppt.

OK!

Tack för tipsen. Då skall man nog börja kolla efter en tankväska då.

Väskor!

Kört ganska långt (Frankrike bl a) med mjuka väskor på en sporthoj, en stor på tanken och en mjuk på varje sida där bak + rulle med prylar o de funkar. När man åker hemåt kan man lägga hakan på tankväskan (expanderbar) o koppla av. Funkar faktiskt även i höga farter, d v s över 200 (regnskydden i tunn plast blir dock ganska snart bara strimlor).

Fyra flaskor vin i tankväskan och 3-4 i vardera sidoväska bak är helt OK på hemresan. Blir väl ett himla hallå om man skulle hamna i diket o flaskorna går sönder - mycket "blod" vid rött.

Köp en tankväska med sidofickor för kamera o plånbok.

Last edited:
Jag köpte en GIWI tankväska med magneter oh måste säga att jag är lite missnöjd med den. Jag skulle ha satsat pengarna på en Bagster istället. En bagster kan du klota med uan att väskan åker av. De sitter som attan.

Köp en bagster om du planerar på att köra hyfsat mycket med grejer. Jag använder min tankväska tre-fyra ggr. per år då duger den jag har.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT