tankteknik

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
har tänkt på en sak när jag tankar, jag har olika teknik jämt och tänkte höra med er andra hur ni gör. kliver ni av hojen och tankar när den lutar på stödet, eller kliver ni på hojen för att räta upp den för att sedan åter kliva av och sätta tillbaka munstycket, eller hur gör ni? :va

MiZou skrev:
2356133hur gör ni? :va

Jag brukar dra ner stödet, men sitter kvar på hojen medans jag tankar, sedan när jag är klar så tar jag av mig hjälmen och går in och betalar... alltså om man tar en pump som är kassa dvs betala inne i butiken, annars så får man ju dra den på stödet och gå av och köra kort + pinkod men då brukar jag stå brevid tror jag, eftersom man ändå är uppe :)

Jag kör också på stödet och tankar så att nivån går upp nästan till kanten på "tanklocksröret" eftersom det blir lagom när man rätar upp den och kör. Har funkat bra hittills.

Varför krångla den får stå på stödet under hela tankningen.Det går väl inte
i speciellt mera soppa om den står upprätt,eller?
Det ända jag gör mera är att nollställa trippmätarn så att man har lite koll
på hur långt man kan köra innan nästa tankning.

Blåbusen skrev:
2356149
Det ända jag gör mera är att nollställa trippmätarn så att man har lite koll
på hur långt man kan köra innan nästa tankning.

jepp det gör jag oxå, allt förstörs när man glömmer nollställa den, då är man fett lost :tungan

smallsocks skrev:
2356143 sedan när jag är klar så tar jag av mig hjälmen och går in och betalar...

Japp har glömt det några ggr och fått utskällning då jag kommit in med hjälmen
på huvet.PGA rånrisken så vill dom inte ha in ngn med hjäm på huvet
inget med det jag förstår personalen så det är bara att ta av hjämen och
be om ursäkt det är iaf deras arbetsplats jag kommer in på bara att respektera.

Blåbusen skrev:
2356167 Japp har glömt det några ggr och fått utskällning då jag kommit in med hjälmen
på huvet.PGA rånrisken så vill dom inte ha in ngn med hjäm på huvet
inget med det jag förstår personalen så det är bara att ta av hjämen och
be om ursäkt det är iaf deras arbetsplats jag kommer in på bara att respektera.

vet, det är skitjobbigt för jag har glasögon (ok ska skaffa linser nån gång!!) så måste ta av dom, sedan hjälmen och frillan blir ju fan ful när man tar av sig o på hela tiden... därför jag försöker göra samma sak, rutin! stöd, lås upp, tanka, lås, av med hjälm, betala, på med hjälm, köra :hej

edit: samma sak med skivbromslås o sådär, finns en tråd om det, folk som glömmer o kör sönder hojen hehe :P rutin där med.

"på med skivlås, kedjelås bak, på med täcke(?), av med skivlås, kedjelås bak och täcke... så länge man har täcket vet man att man har skivlås :tungan

Tankar alltid på "kontopump" och sitter alltid kvar på hojen. Kör upp bredvid pumpen, tar av en handske och tar upp kortet ur innerfickan på stället. Skickar in det i maskinen å tankar sittandes på hojen. Funkar kanon och går smidigt och snabbt. Kan tillägga att jag uteslutande tankar på Shell. Vet ej om övriga stationer ger samma möjligheter i form av närheten mellan kortautomat och pumppistol.

Hardrock Ragge skrev:
2356205 Kör soppatorsk och koppla på reserven = 3 mil till total soppatorsk. :)

vet, men gillar inte köra på reserven, tänk om man glömmer ställa tillbaka den på vanligt o får soppatorsk mitt i natten ute i en skog, jag har fan sätt tandfen=/

bromsklossen skrev:
2356203 Tankar alltid på "kontopump" och sitter alltid kvar på hojen. Kör upp bredvid pumpen, tar av en handske och tar upp kortet ur innerfickan på stället. Skickar in det i maskinen å tankar sittandes på hojen. Funkar kanon och går smidigt och snabbt. Kan tillägga att jag uteslutande tankar på Shell. Vet ej om övriga stationer ger samma möjligheter i form av närheten mellan kortautomat och pumppistol.

jag tankar också shell, men det är inte alltid jag tycker att pumppistolen är speciellt smart placerad...värdelöst ibland när pistolen sitter på sidan långt ned, då har man inte en chans att nå...

Med bultsax och slang under mörka nätter såklart...

Först tankar man lite diesel ur grannens farmartank och sedan ner till det lokala flygfältet o snylta flygbränsle... Bettan går lite halvmysko o det ryker lite men vafan, det e gratis ;)

Jag skulle aldrig våga sitta kvar på hojen när jag tankar... Det är inte allt för ovanligt med bränder i samband med tankning, det räcker med lite statisk elektricitet för att det ska antända! :brinnerup

Men chansen att man ska dö av andra saker i samband med hojåkning kanske är större :rolleyes:

Den officiella "hur tankar DU?"-tråden? Var det inte så varmt skulle man kunna tro att det är Februari redan... ;)

Centralstöd må anses vara touring av en del, men när man läser sånt här uppskattar man det. :D

Gör som jag, glöm att stänga tanklocket och gör sedan en snygg wheelie påväg från macken, det ger en kall skön känsla på benen och skinnstället luktar gott :)

MiZou skrev:
2356133 har tänkt på en sak när jag tankar, jag har olika teknik jämt och tänkte höra med er andra hur ni gör. kliver ni av hojen och tankar när den lutar på stödet, eller kliver ni på hojen för att räta upp den för att sedan åter kliva av och sätta tillbaka munstycket, eller hur gör ni? :va

Kliver av, ställer den på stödet för att sen tanka .. :rolleyes:

försöker bara tanka där det finns konto precis vid pumpen så man slipper stiga av. Går betydligt fortare och man får i mer soppa, och man kan nollställa trippen medan man tankar.

Hardrock Ragge skrev:
2356205 Kör soppatorsk och koppla på reserven = 3 mil till total soppatorsk. :)

Onej! Mellan 3 och 7 mil beroende på rull-aktivitet. Första gången jag fick använda reserven förflyttade jag mig i maklig takt och körde då 7 mil. Ja, det var övningskörning på den tiden. Senast kom jag bara 3... Torskade på Åbromotet och fick putta cykeln till Statoil vid McDonalds. Kan tyckas vara en kort bit men icke med kvicksilvret över 25° i gassande sol och full skyddsmundering! Nu kör jag ogärna mer än 12 mil innan jag tankar. Och back to topic - jag ställer hojjen på stödet och fyller hela vägen upp. Föredragsvis vid en kontoautomat så jag slipper plocka av mig krukan.

Johansson skrev:
Gör som jag, glöm att stänga tanklocket och gör sedan en snygg wheelie påväg från macken, det ger en kall skön känsla på benen och skinnstället luktar gott

:rofl :rofl :rofl

smallsocks skrev:
2356212 vet, men gillar inte köra på reserven, tänk om man glömmer ställa tillbaka den på vanligt o får soppatorsk mitt i natten ute i en skog, jag har fan sätt tandfen=/

Är inte den filmen en slags parodi på någon annan skräckfilm? Jag hade svårt att tro att det verkligen var en seriös skräckis när jag såg den..

Och det där med att tanka, jag kliver av å har hojen på stödet. Lättast så, sitta på hojen och tanka? Måste se rätt mysko ut och vara rätt bökigt dessutom..

Hur är det med själva tanktekniken då? Jag har förr lyckats få bensin lite överallt, den kommer ju alltid lite innan man väl börjar. Fast nu gör som så att
jag tar pumpen och ungefär samtidigt som jag trycker den i tankhålet så trycker jag på "bensinknappen", alltså vilken oktan jag ska tanka. Då förhindrar jag att det kommer bensin någon annanstans än i just tanken, brukar kunna klanta till sånt rätt rejält. :crash

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back