Tankskum

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Har köpt mig ett block tankskum som mäter 30*30*15 cm. Skall ha de i min gsxr 1000 -05. Räcker de för å uppfylla reglemente. Och bör jag klippa isär de i mindre bitar för att de skall gå att få in vettigt.... skall man kanske dela de i 2 bitar å försöka trycka in en på varje sida om soppapumpen?

nåt annat å tänka på..... skal de tvättas före etc?
 
Skruva av tanken, ta bort soppapumpen och tryck i blocken. Så gjorde jag på min K5:a. Hade i 5-6 st block köpta från Greven, minns inte deras exakta storlek.

På min slutade "soppamätaren" att fungera eftersom K5:an har en flottörliknande lösning som inte längre kan röra sig som den vill.
 
När frågan är på tal...är det någon som har ett bra och beprövat tips om hur man får UT tankskum?

I bästa fall gör förekomsten av tankskum ingen skillnad. Vi har ju diskuterat frågan om tankskumets nytta och den samlade expertisen är enig i sitt utlåtande, att det gör ingen nytta. Att bara proppa ner tankskum som vi gör har knappast någon betydelse för säkerheten, en punkterad tank kommer ändå bara att läcka som ett såll och bli lika brandfarlig som en tank utan skum. På min racer tömmer jag tanken efter varje körning och märker att det det har börjat följa med rester efter upplöst norskt tankskum och jag bara väntar på mitt första igensatta bränslefiter.
 
Börja med att dammsuga noga, tvätta sedan i bensin.

Om det sedan släpper rester köpte du för dåligt skum.
 
Skruva av tanken, ta bort soppapumpen och tryck i blocken. Så gjorde jag på min K5:a. Hade i 5-6 st block köpta från Greven, minns inte deras exakta storlek.

På min slutade "soppamätaren" att fungera eftersom K5:an har en flottörliknande lösning som inte längre kan röra sig som den vill.

ja har köppt ett stort block. med måtten som jag skrev ovan..
damsuga först sen tvätta i bensin...

surt att tankmätarn lägger av... får tejpa för lampan så man slipper se den blinka:)

vad funktionen är vet jag itne. på bilar har man ju de främst för att inte soppan skall flytta sig från sida till sida för fort i kruvor och ge soppatorsk tillfälligt men på enhoj har man ju itne de problemet. Svårt att tro att de tar bort explosionsrisken i så stor mån, men de står ju att man måste ha de om ajg fattat rätt.
 
ja har köppt ett stort block. med måtten som jag skrev ovan..
damsuga först sen tvätta i bensin...

surt att tankmätarn lägger av... får tejpa för lampan så man slipper se den blinka:)

vad funktionen är vet jag itne. på bilar har man ju de främst för att inte soppan skall flytta sig från sida till sida för fort i kruvor och ge soppatorsk tillfälligt men på enhoj har man ju itne de problemet. Svårt att tro att de tar bort explosionsrisken i så stor mån, men de står ju att man måste ha de om ajg fattat rätt.

Tankmätaren behöver inte lägga av, om man tittar hur givaren fungerar i några minuter och sedan tänker till lite så kan den fortsätta fungera!

Och problemet med soppaskvalp finns på motorcykel också, exempelvis får du viktförskjutningar vid bromsning etc. Med skum mindre transienta förflyttningar av vikten.

Och explosionsrisken är väl just att om tanken slås sönder så rinner bensinen ut ganska sakta, mot om du inte haft skum.
 
Tankmätaren behöver inte lägga av, om man tittar hur givaren fungerar i några minuter och sedan tänker till lite så kan den fortsätta fungera!

Och problemet med soppaskvalp finns på motorcykel också, exempelvis får du viktförskjutningar vid bromsning etc. Med skum mindre transienta förflyttningar av vikten.

Och explosionsrisken är väl just att om tanken slås sönder så rinner bensinen ut ganska sakta, mot om du inte haft skum.

Du har helt rätt. Tänkte inte på jusst de med viktförskjutningen.
Får tvätta och skära till mitt block då så de går å trycka i.
 
Så det är ok att klippa ner det såpass att det går ner genom tanklocket?
Det är väl ganska poröst så man kan väl pressa ner ganska stora bitar även genom det lilla hålet?
Eller blir det:
-"Tight like man's anus?" -Borat
 
Last edited:
Så det är ok att klippa ner det såpass att det går ner genom tanklocket?
Det är väl ganska poröst så man kan väl pressa ner ganska stora bitar även genom det lilla hålet?
Eller blir det:
-"Tight like man's anus?" -Borat

Du kan klippa ner det (skär hellre) i mindre bitar, glöm inte rengöring av bitarna efter delning.
 
ni som kört med 6 bitar fårn grevens. Hur stora är varje bit.?
 
ni som kört med 6 bitar fårn grevens. Hur stora är varje bit.?

Skulle gissa Grevens block e 10x10x15 cm

Var hittade du stora bitar och vad fick du betala?
Behöver lite mer än vanligt f.a. som skvalpskydd då jag har en 23l tank men sällan kommer köra med mer än 8-9 liter.
 
hur är tankskummet? typ som frigolitbitar? jag antar att de är till för att minska gasbildning så de inte smäller så brinner så mycke vid ev vurpa? men jag ser inte att de skulle funka så bra om de är de är tillför?

vore de inte bättre ja som på F1 bilar med celler istället så de inte kan skvalpa å att de suger ihop sig så gas inte kan bildas?
 
hur är tankskummet? typ som frigolitbitar? jag antar att de är till för att minska gasbildning så de inte smäller så brinner så mycke vid ev vurpa? men jag ser inte att de skulle funka så bra om de är de är tillför?

vore de inte bättre ja som på F1 bilar med celler istället så de inte kan skvalpa å att de suger ihop sig så gas inte kan bildas?
--------------------------------------------------------------

Finns ju ett antal trådar å diskussioner om dess effekt vid en krash. Men helt klart är att det inte hindrar soppan att rinna ut vid ett läckage eller minskar explosionsrisken. Rent krasst är det bara för att klara besiktningen då regeln säger att det ska vara så, han som skrev regeln har missupfattat allt. En riktig säkerhetstank (bil)har ju en inre blåsa i armerat gummilaminat som inte går sönder även om tanken går sönder. Dessa gummiceller innehåller även detta skum för att dämpa bensinens fart vid förflyttning, d.v.s något mindre hastiga viktförskutningar vilket är bra vid broms, gas och skojiga S-partier.

hur är tankskummet? typ som frigolitbitar?

Det påminner om sån skumplast som brukar sitta på högtalarfronter, ganska gles skumplast, mest hål och lite plast och har ingen sugande effekt. Hade det varit som typ skumplast (madrass) hade det åtminstomde dämpat läckage.
 
Last edited:
--------------------------------------------------------------

Finns ju ett antal trådar å diskussioner om dess effekt vid en krash. Men helt klart är att det inte hindrar soppan att rinna ut vid ett läckage eller minskar explosionsrisken. Rent krasst är det bara för att klara besiktningen då regeln säger att det ska vara så, han som skrev regeln har missupfattat allt. En riktig säkerhetstank (bil)har ju en inre blåsa i armerat gummilaminat som inte går sönder även om tanken går sönder. Dessa gummiceller innehåller även detta skum för att dämpa bensinens fart vid förflyttning, d.v.s något mindre hastiga viktförskutningar vilket är bra vid broms, gas och skojiga S-partier.

hur är tankskummet? typ som frigolitbitar?

Det påminner om sån skumplast som brukar sitta på högtalarfronter, ganska gles skumplast, mest hål och lite plast och har ingen sugande effekt. Hade det varit som typ skumplast (madrass) hade det åtminstomde dämpat läckage.
thanx :)
 
Mera frågor..
klippte min 30*30*15 bit idag till 2 långa bitar som mätte 30 långa 15 breda 15 höga. Tryckte i en på varje sida av pumpen. Dock är de väldigt svårt att få upp något längre upp än tanklocket för de e så jäkla trångt där uppe. kanske räcker ändå?

Men jag behöver nog mer tror jag. för de finns fortfarande endel tomrum runt pumpen. Skall de vara lite packat skummet eller skall de ligga glest?

Sen nästa fråga. Soppanivåmätarn sitter ju som en lång arm ifårn pumpen och fungerar som en flotär som flyter upp å ner. Den kommer ju inte gå att använda nu när tanken är full av skum. Så jag tänkte jag skulle ta bort den. Men mätte upp att vid full tank mäter den 4 ohm. För å slippa ha soppalampan blinkande hur bär jag mig åt då? kortsluta kablarna är la kanske dumt då de nu är 4 ohm vid fullt. Alternativet är att klippa av flotörstången å ställa den i fast läge på fullt med ett bultband eller dyligt.

någon som har nån bra ide?
 
När frågan är på tal...är det någon som har ett bra och beprövat tips om hur man får UT tankskum?

I bästa fall gör förekomsten av tankskum ingen skillnad. Vi har ju diskuterat frågan om tankskumets nytta och den samlade expertisen är enig i sitt utlåtande, att det gör ingen nytta. Att bara proppa ner tankskum som vi gör har knappast någon betydelse för säkerheten, en punkterad tank kommer ändå bara att läcka som ett såll och bli lika brandfarlig som en tank utan skum. På min racer tömmer jag tanken efter varje körning och märker att det det har börjat följa med rester efter upplöst norskt tankskum och jag bara väntar på mitt första igensatta bränslefiter.

Har pillat ut skum ur tankar. På en racer är det bara att tömma bensinen och sen hålla tanken upp-å-ner så kan man dra ur tankskummet. Kankse pilla med nånting typ en eller två skruvmejselar eller en bra tång. Fördel ha plasthandskar på sig om man är rädd om sig själv.

Tankskummet ska inte hindra bensin att rinna igenom det. Är luften den ska hindra. Prova att blås igenom en tankskumsbit och håll din hand bakom så kommer du fatta vad den har för funktion. Bensin brinner men ångorna eploderar. Det är det sista den ska hindra. Att luft för snabbt tillsätts i tanken. Bensintanken ska alltså vara fylld av skummet för att göra någon nytta. 2-3 små bitar som ligger längst ner i tanken nere i bensinen gör ingen nytta.
 
Last edited:
För å slippa ha soppalampan blinkande hur bär jag mig åt då? kortsluta kablarna är la kanske dumt då de nu är 4 ohm vid fullt. Alternativet är att klippa av flotörstången å ställa den i fast läge på fullt med ett bultband eller dyligt. någon som har nån bra ide?
Tryck i skum så att flottören står på fullt så tänds aldrig lampan.
 
Använder man sig av Grevens block så kan man klippad dem i skivor som då blir 10cm X 10 cm och 1 cm tjock då kan ha dem rullade när man lägger ner och sen är det lätt att dra dem upp med en vanlig näbbtång. Men så får man ju inte göra.

Jag lät mina block ligga i bensin över natten innan och hade även kramat dem så bensinen flödade igenom och efter natten så var svarta rester i botten på skålen som såg ut som små fibrer i nästan en smörja eller nåt...

/Urban

När frågan är på tal...är det någon som har ett bra och beprövat tips om hur man får UT tankskum?

I bästa fall gör förekomsten av tankskum ingen skillnad. Vi har ju diskuterat frågan om tankskumets nytta och den samlade expertisen är enig i sitt utlåtande, att det gör ingen nytta. Att bara proppa ner tankskum som vi gör har knappast någon betydelse för säkerheten, en punkterad tank kommer ändå bara att läcka som ett såll och bli lika brandfarlig som en tank utan skum. På min racer tömmer jag tanken efter varje körning och märker att det det har börjat följa med rester efter upplöst norskt tankskum och jag bara väntar på mitt första igensatta bränslefiter.
 
Tryck i skum så att flottören står på fullt så tänds aldrig lampan.

Jo så tänkte jag med. Men nu är de rätt proppat och lär aldrig få ut mina stora block igen hehe:) jag tror jag klipper av flotören och strippar upp den i max läge så står de alltid full tank:) Den hojjen kommer aldrig rulla gata ändå. Tanken var om de hade gått att kortsluta flotörmätarn så den alltid visade fullt. Men i maxläge nu är de 4 ohm motstånd och de kanske är dumt att kortsluta? Någon som vet om de krävs ett visst motsstånd där?

Jag har inte lagt mina i bensin under natten men får väl låta tanken stå fylld några dagar och sen tömma den. Dyr rengörning:)

Hur som får jag nog köpa något mer block å lägga i tanken. de är ite fullt än. Men från tanklocket å frammåt får jag inte in något. är ju jätte trångt där. men de kanske inte gör så mycket?
 
kör man med skumm bör man väl byta varannat år eller så, för än så länge har jag inte sett nåt skumm som inte löser upp sig...
//håkan
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top