Tankproblem? (husa)

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Har gått å irriterat mig ett tag på detta, det är så att sadeln går inte rakt in i "spåret" som är i tanken, på bilden som bifogas kan ni se hur tanken ser ut, och det enda jag kan komma fram till är att tanken har blive omformad i mitten? Hur kan jag göra för att lösa det här problemet? Ramen verkar vara helt schysst!

Siffrorna visar på punkter där tanken sitter mot gummit som sitter mot ramen (ni som har husa vet ju), och båda verkar sitta rätt på båda sidor.

Svarta pilar visar där avståndet mellan ram/tank är lika stort på båda sidor

Röd pil visar avstånd som inte e lika på båda sidor.

Nån mer som haft detta problem?

Bifogat

• husatankprob.jpg
    husatankprob.jpg
    94.7 KB · Visningar: 131
Skumt, verkar ju som du säger att tanken blivit deformerad, inte mkt att göra antar jag. Köpa ny tank verkar lite overkill. :tummenupp

von reisen skrev:
Skumt, verkar ju som du säger att tanken blivit deformerad, inte mkt att göra antar jag. Köpa ny tank verkar lite overkill. :tummenupp
mm, ser förjävligt ut dock :( Dock vore de rätt bra me en sån där 17 liters tank för att kunna ta sig hem från banan sen... mmm... (Nej Olle, tänk me plånboken nu istället! :tungan :4skrika )

17 literstanken passar väl bara de äldre modellerna med :confused:

OlleR skrev:
mm, ser förjävligt ut dock :( Dock vore de rätt bra me en sån där 17 liters tank för att kunna ta sig hem från banan sen... mmm... (Nej Olle, tänk me plånboken nu istället! :tungan :4skrika )

Det kan inte vara så att bakramen eller någon del av ramen är lite sned då?
Eftersom den sitter i bakkant oxå, tänkte jag...
Har du kollat alla bultar som gummibussningarna sitter i? Nån sned?
Man vet ju aldrig vad en motard har gjort i ett tidigare liv...

jesseboy skrev:
Det kan inte vara så att bakramen eller någon del av ramen är lite sned då?
Eftersom den sitter i bakkant oxå, tänkte jag...
Har du kollat alla bultar som gummibussningarna sitter i? Nån sned?
Man vet ju aldrig vad en motard har gjort i ett tidigare liv...

Bakramen har jag faktiskt ingen aning om den är sne eller inte, dock borde det ha tage på ljuddämparsidan å isåfall borde det vara märken på ljuddämparen tycker man...

Den tjocka stommen e inte sne iaf, och fästena verkar sitta rätt, tanken sitter endast i den tjocka stommen.

E väl kanske lika bra att kolla upp om den e sne baktill ändå, hur inverkar det på cykeln under färd? Är det möjligt att den är sne någon annanstans? (vilket inte visar på det här problemet? Eftersom jag har styrslag när jag kommer över 120-130km/h och går över ojämnheter?)

Tack för hjälpen alla!

Om du ställer dig bakom hojen så kommer du med största sanorlikhet tycka att den är sne. Dom som svetsa ramarna verkade inte bry sig så värst, vet att måååånga ramar fick skickas tillbaka på omsvetsning pgr av att det var dåligt gjort. Min ser sne ut bakifrån men det har ingen betydelse körmässigt eftersom det bara är ramen som bakskärm/ljuddämparen och sadel sitter i.

Vad har du för däck fram? Har för mig att jag läste om någon som hade ett rätt så spettsigt däck fram och när han närmade sig 120-130 så flaxa styren en hel del. Visst är dom kännsliga, min är kännslig den med, åker man runt 120 i en kurva och man kör över ett litet gupp/håla så kan det flaxa lite, går man ner med lite snett framdäck i backen efter en wheelie så kan det flaxa. I början var det lite olustigt men nu tänker jag inte på det. Vet inte varför den gör så men förmodligen är dämparna lite felinställda?.

Evil M skrev:
Om du ställer dig bakom hojen så kommer du med största sanorlikhet tycka att den är sne. Dom som svetsa ramarna verkade inte bry sig så värst, vet att måååånga ramar fick skickas tillbaka på omsvetsning pgr av att det var dåligt gjort. Min ser sne ut bakifrån men det har ingen betydelse körmässigt eftersom det bara är ramen som bakskärm/ljuddämparen och sadel sitter i.

Vad har du för däck fram? Har för mig att jag läste om någon som hade ett rätt så spettsigt däck fram och när han närmade sig 120-130 så flaxa styren en hel del. Visst är dom kännsliga, min är kännslig den med, åker man runt 120 i en kurva och man kör över ett litet gupp/håla så kan det flaxa lite, går man ner med lite snett framdäck i backen efter en wheelie så kan det flaxa. I början var det lite olustigt men nu tänker jag inte på det. Vet inte varför den gör så men förmodligen är dämparna lite felinställda?.
Framdäcket är Michelin Pilot Sport 120/60.

Var ut å kollade, å det stämmer att den är lite sne där bak, skickar med lite bilder på eländet ;)

(WP´s dämpare)
Fjädringen e ställd fram: Kompression 10, rebound 10 + att den e sänkt "max"
Fjädringen bak: Kompression låg 10, hög ett varv, sänkt max, rebound okänt
När jag fick den var den ställd mycket mjukare och högre, jag tycker jag har bättre känsla på både bromsning å acceleration och kurvtagningen me dessa inställningar, men den fladdrar mer. Går man över en större ojämnhet i marken (typ 5cm djup och 20cm radie) i 135 så får man "antiwobbla" för att inte få ett riktigt wobbel. Dvs i 150 borde det lätt bli ett riktigt wobbel som kan kasta av en :(
Jag har ju kört ramsnea cyklar å tycker inte den beter sig så, men kan den vara det!? Bakhjulet e ställt efter markeringarna i svingen. Vad gör jag isåfall åt det!?

Bifogat

• snehusa-olleR.jpg
    snehusa-olleR.jpg
    95.7 KB · Visningar: 80
Jag tror inte hojen är ramsne förutom lite på bakramen som många Husor har, kan inte tänka mig att det kan vara det som ställer till det för dig med styrfladder. Du skrev att du hade sänkt den max fram, menar du då att du har höjt upp gafflarna mot styret? Om du gjort det så får du brantare gaffelvinkel och samtidigt mer snabbstyrd.

Känner en som köpte en Suzuki GSX750R 98 nått sånt. Första gången han drog på med hojen så höll han på att krascha pga av styrvobbel. Det räckte med motorvägsfart för att det skulle börja vobbla, det visade sig att killen som haft hojen innan hade sänkt den fram en halv cm. När han höjde upp den så har den inte vobblat ett dugg efter det.

Evil M skrev:
Jag tror inte hojen är ramsne förutom lite på bakramen som många Husor har, kan inte tänka mig att det kan vara det som ställer till det för dig med styrfladder. Du skrev att du hade sänkt den max fram, menar du då att du har höjt upp gafflarna mot styret? Om du gjort det så får du brantare gaffelvinkel och samtidigt mer snabbstyrd.

Känner en som köpte en Suzuki GSX750R 98 nått sånt. Första gången han drog på med hojen så höll han på att krascha pga av styrvobbel. Det räckte med motorvägsfart för att det skulle börja vobbla, det visade sig att killen som haft hojen innan hade sänkt den fram en halv cm. När han höjde upp den så har den inte vobblat ett dugg efter det.
Ah ok, det var ju iofs styrfladder innan oxo, men inte så tidigt, så du har nog rätt där! Jag sänkte den rejält, iomed att jag är så kort så ere väldigt trevligt att nå ner :rolleyes: Tog bort 2½ plastbricka å skjussade ner den på kronan max (ungefär en halvcentimeter), vilket resulterar i ungefär 2cm lägre fram.
Hade ju en ex-husakille att provköra den å han tyckte iofs inte att det var något fel på den, speciellt fort körde han nog inte iofs. Tyvärr har det ju regnat här de senaste tre dagarna så jag har inte haft någon bra chans att pröva det på riktigt, det känns ju inte farligt än men.

Jag tror jag sparar inställningarna tills jag kört lite bana, det är ju där den ska gå och det är för det den ska ställas in!

När börjar din fladdra raktfram?

Tack för hjälpen!

Evil M skrev:
Min fladdrar aldrig raktfram eller i kurva om det inte blir nått litet gupp/håla. Vad är det för nått du har under fotpinnarna?
Jag menar när du går över gupp :) Jag får det inte utan att gå över nånting på asfalten...

Det är plastpuckar att glida på :tummenupp Ska dit plastpuckar på hjulaxlarna oxo, för att skona asfalten/maskinen när man går omkull! :näsblod

Har aldrig kollat hur fort/sakta det går när det vill fladdra. Du har ingen bild på fotpinnarna med skyddet på? Du kan maila bild till mig om du vill, min adress hittar du i min profil.

Jag tycker det ser ut som om tanken sitter snett gentemot bakstänkan.
Lodrätt-vågrätt, alltså.
Som om nån del nånstans vridit sig en aning.
Det skulle ju medföra att sadeln inte går in rakt i tankspåret.
Tank, tankfäste, bakram, tja, nånting.
Det behöver ju inte ha någon större sexuell betydelse.
Det är ju inte så man reagerar så fort man ser den.

Evil M skrev:
Har aldrig kollat hur fort/sakta det går när det vill fladdra. Du har ingen bild på fotpinnarna med skyddet på? Du kan maila bild till mig om du vill, min adress hittar du i min profil.
Har ikke mailen igång, så jag får väl ta å lägga upp här då ;)

Att jag är dålig fotograf vet jag redan! Så det behöver ni inte påpeka ;)

Jesse: Ja det stämmer nog, det måste vara bakramen som fått sig lite, aja, får åka ett tag å se ifall det gör någon faktisk skillnad :)

Tack för hjälpen allihopa, lite klarare har man blive iaf!

Bifogat

• Fotpinnen-oller.jpg
    Fotpinnen-oller.jpg
    92.2 KB · Visningar: 144
Kan det vara att kablarna som går på högersidan inte ska klämmas eller bli avskavda som tanken är sned. Det kanske ska vara så menar jag...

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back