Tanklocket har ärgat igen?

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Hämtade ut min er6 i veckan, där den har stått med full tank, och tydligen så har tanklocket ärgat igen. Förmodligen är det i nyckelhålet som problemet ligger i, har sprutat i 5-56 men hjälper inte. Vågar inte vrida för mycket med nyckeln då den vrider sig.
Någon som har något annat tips för att få upp locket :confused: Att borra är sista utvägen :(
 
Fyll upp med WD-40 (som är ett lösningsmedel och inte ett smörjmedel egentligen) i "koppen" som blir när locket lyfts och låt det stå över natten så fixar det sig nog (5-56 går såklart också bra)

Forcera inte låsmekanismen med våld.......låt det stå över natten
 
Jag löste ett sånt problem med låsolja, mitt lås var iofs inte helt fast än när jag gjorde det.
 
Hade samma problem med min er6:an! Ringde verkstaden...de rekommenderade att ta lite lite aceton....löser tydligen det mesta! Höll på att böja sönder min nyckel först men aceton hjälpte!:tummenupp
 
Efter att du gjort som de ovanför säger och skall låsa upp så glöm inte att trycka ned tanklocket med handen medans du låser upp. Kan underlätta lite i vissa fall.
 
Efter att du gjort som de ovanför säger och skall låsa upp så glöm inte att trycka ned tanklocket med handen medans du låser upp. Kan underlätta lite i vissa fall.

What he said.. tryck ned och vrid hela "kvarts-varvet" innan du släpper upp.. har inte hört om speciellt många lås som ärgat igen på så kort tid..
 
Tanklocket på min ER-6:a kärvar så där ibland. Det har hänt tre gånger hittills. Första gången provade jag att lirka och vrida tills nyckeln började ge vika, jag sprayade och provade igen. Inget hjälpte. Då lackade jag ur och slog till tanklocket och när jag testade efter det så gick det att öppna. De följande två gångerna har jag börjat med att slå på tanklocket och det har släppt varje gång. :smasha
 
lås ska väl smörjas helst med grafit? Fattigmanslösningen brukar ju vara å gnugga med en blyertspenna på nyckeln
Å andra sidan säger assa att låscylindrar inte ska fettas in eller använda grafit.
Däremot säger ABUS raka motsatsen.
Så för att citera Di Leva "vem ska man tro på tro på tro på...?"
 
Last edited:
lås ska väl smörjas helst med grafit? Fattigmanslösningen brukar ju vara å gnugga med en blyertspenna på nyckeln
Å andra sidan säger assa att låscylindrar inte ska fettas in eller använda grafit.
Däremot säger ABUS raka motsatsen.
Så för att citera Di Leva "vem ska man tro på tro på tro på...?"

Att jämföra ett abus eller assa med ett tanklock, är lite som att jämföra ett Schweiziskt ur med en skiftnyckel.
 
Vanlig Lås olja måste väl ändå va bäst? Hade bekymmer på bilen då man alltid använder fjärren till att låsa upp dörren och det funkade varken med wd40 eller 5-56 men med en sån riktig låsolja för nyckelhål så funkade det till slut. Kanske var en kombination av alla tre men funkade inte före jag hade haft låsoljan i och lirkat lite med nyckeln.
 
Ska prova lite WD-40, funkar det inte blir de att slå upp skiten med hammaren… :3freak

Nej, nej, nej! Slå på locket med näven först! Det funkar ju för mig. Ingen hammare! Annars får du köra hit så kan jag slå med min magiska näve. :smasha
 
Kawasaki Z750 kan få liknande problem...
på grund av att Kawasaki använde sig av aluminium för cylindern och cylinderhållaren och dessa två ärgar ihop... och ingen 5/56 kommer mellan dessa två delar...
löste det genom att sätta en skruvmejsel bredvid nyckelhållet och försiktigt slår på skruvmejseln med en hammare... tills delarna lossnade och sen sprutade jag in 5/56...
Det är därför det har funkat för vissa med att slå till tanklocket med näven... :tummenupp
 
Last edited:
Nej, nej, nej! Slå på locket med näven först! Det funkar ju för mig. Ingen hammare! Annars får du köra hit så kan jag slå med min magiska näve. :smasha
haha, Tack Peter. Kanske får göra de!

Kawasaki Z750 kan få liknande problem...
på grund av att Kawasaki använde sig av aluminium för cylindern och cylinderhållaren och dessa två ärgar ihop... och ingen 5/56 kommer i mellan dessa två delar...
löste det genom att sätta en skruvmejsel bredvid nyckelhållet och försiktigt slår på skruvmejseln med en hammare... tills delarna lossnade och sen sprutade jag in 5/56...
Det är därför det har funkat för vissa med att slå till tanklocket med näven... :tummenupp
Tack, skall provas om inte näven funkar :tummenupp
 
Jag hade samma problem med min ER6a. Gick inte vrida runt nyckeln i tanklocket efter vinterförvaring.
Provade först med låsolja över en natt, nope. Sedan samma sak med WD40 och isopropanol. Nope. Provade banka med näven, nope.
Det som till sist löste det var att försiktigt knacka lite med hammare+skruvmejsel runt nyckelhålet, då släppte det. Sen vrida runt nyckeln en massa ggr och fylla upp med låsolja. :)
 
Last edited:
Jag hade samma problem med min ER6a. Gick inte vrida runt nyckeln i tanklocket efter vinterförvaring.
Provade först med låsolja över en natt, nope. Sedan samma sak med WD40 och isopropanol. Nope. Provade banka med näven, nope.
Det som till sist löste det var att försiktigt knacka lite med hammare+skruvmejsel runt nyckelhålet, då släppte det. Sen vrida runt en massa ggr och fylla upp med låsolja. :)

Intressant
Jag tolkar det som att det inte behöver vara låset som kärvar
utan låskolven som fastnar/kärvar där den stöder mot tanken.
Och hindrar tanklocket gå upp.
Så när du bankar runt låset så släpper låskolven från tanken.
:Bugar :)
 
Intressant
Jag tolkar det som att det inte behöver vara låset som kärvar
utan låskolven som fastnar/kärvar där den stöder mot tanken.
Och hindrar tanklocket gå upp.
Så när du bankar runt låset så släpper låskolven från tanken.
:Bugar :)

Njae det tror jag inte, för det gick bra att rucka på locket, dvs kolven satt inte fast i tanken. Och bankade man bara på locket så släppte det inte. Utan det var just runt nyckelhålet som funka. Dvs något inne i låset som behövde släppa för att man skulle kunna vrida runt.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top