Tankgivare, hur funkar den?

swlabr

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Den har bara gett utslag vid full tank, så fort det gått nån liter har den lagt av och visar tomt. Så nu tänkte jag plocka isär och försöka fixa. Men hur funkar den? Bild ett tror jag visar bottenläge, bild två fulltankad. Hur ska den där tungan löpa längs lindningen? Den är ju skitig som fan också, så rengöring är på gång. Nån som vet hur jag ser till att tungan löper som den ska?
101_0180.jpg
101_0181.jpg

Den där e nog rökt.
Du har en resistorslinga som den löper mot, har du en multimeter kan du kolla resistansen allt eftersom du rör armen.

Den där e nog rökt.
Du har en resistorslinga som den löper mot, har du en multimeter kan du kolla resistansen allt eftersom du rör armen.
Just nu ger den 110-120ohm vid full, låter den röra sig lite, sjunker till 80-90ohm, strax efter mitten är det dött. Ska den ligga an hela tiden?

Det mesta går att "fullaga"Känns inte som där resistortrådarna sitter ska vara så där böjd! Kanske går att värma lite försiktigt och räta ut, sen på med något rostlösande, kan ev funka efter det, men omöjligt att säga med bara en bild!

Bygg nåt sånt här annars istället:tummenupp
Tankmätare.jpg

När jag trycker försiktigt medan jag flyttar tungan så får jag ett jämnt sjunkande ohm-tal hela vägen, så verkar ju som den funkar okej elektriskt. Här kommer kanske en bättre bild på den böjda hållaren för resistortråden. Lurt att den är så perfekt böjd. Hunnit rengöra lite också. Provar just nu olika sätt att böja tungan, men inte riktigt fått till det.
101_0182.jpg

EDIT: va' lite 5-56 kan göra... :)

Last edited:
Analogt och bra!! Haha!

JAmenvisst, enkelt och bra och visar aldrig fel heller :D Väldigt mycket hotrod över den lösningen, jag ska ha en sån på min chopper:tummenupp

Lite uppföljning.
Lite mer 5-56, krävdes inte mycket tills allt började glänsa vackert!:)
Sen om och om igen böja den där tungan försiktigt.
Till slut lirade det. Gav utslag på ohm-mätaren hela vägen. Från 110ohm och ner.
Återstår att se sen med tanken på plats och bensin i.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back