TankFom. Idioti eller bra????

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Försöker hitta tankfom till hojjen eftersom Svemo kräver det.
Och det gjorde att jag hamnade på Nbmhydraulic som arbetar med just bränsletankar till tävlingsfordon.

Och han som jobbade där bara garvade när jag sa att jag skulle stoppa ner kuber av tankfoam i min standard plåt-tank.

Sen förklarade han utförligt med massa tekniska detaljer, varför det inte skulle göra den minsta nytta mot explosionsrisker eller att bansinen stannar i tanken i stället för att rinna ut. Tankar som inte ska explodera byggs på helt andra sätt, och det går inte att göra något med dom befintliga tankarna på hojjarna.

Dessutom förstod han inte vad vi skulle med den extra säkerheten till i alla fall.
Ni behöver ramla på det mest konstiga sätt och sedan ligga flera förare ovanpå varandra och tätsluta runt den tanken som ska explodera, för att vi skall påverkas av den eventuella explosion som kan komma.

Det måste vara någon okunnig på Svemo som inte kan någon ting om sånt här, som har beslutat den där regeln sa han, när jag förklarade ett svemo kräver det.

Finns det någon annan som har andra kunskaper och kan förklara :va
 
Försöker hitta tankfom till hojjen eftersom Svemo kräver det.
Och det gjorde att jag hamnade på Nbmhydraulic som arbetar med just bränsletankar till tävlingsfordon.

Och han som jobbade där bara garvade när jag sa att jag skulle stoppa ner kuber av tankfoam i min standard plåt-tank.

Sen förklarade han utförligt med massa tekniska detaljer, varför det inte skulle göra den minsta nytta mot explosionsrisker eller att bansinen stannar i tanken i stället för att rinna ut. Tankar som inte ska explodera byggs på helt andra sätt, och det går inte att göra något med dom befintliga tankarna på hojjarna.

Dessutom förstod han inte vad vi skulle med den extra säkerheten till i alla fall.
Ni behöver ramla på det mest konstiga sätt och sedan ligga flera förare ovanpå varandra och tätsluta runt den tanken som ska explodera, för att vi skall påverkas av den eventuella explosion som kan komma.

Det måste vara någon okunnig på Svemo som inte kan någon ting om sånt här, som har beslutat den där regeln sa han, när jag förklarade ett svemo kräver det.

Finns det någon annan som har andra kunskaper och kan förklara :va

Foamen gör ju så att bränslet rinner ut långsammare.
Sedan kallar dom väl det för explosions risk då det poffar till lite vid antändning o så.
Ju längre tid det tar för soppan o läcka ut ju finare klarar man ju sig.


Edit:Foamen finns att köpa i akvarie butiker.
 
Last edited:
Det är väl meningen att foamet ska samla upp bensinen och minska spridningsrisken vid en explosion.
 
Foamen gör ju så att bränslet rinner ut långsammare.
Sedan kallar dom väl det för explosions risk då det poffar till lite vid antändning o så.
Ju längre tid det tar för soppan o läcka ut ju finare klarar man ju sig.


Edit:Foamen finns att köpa i akvarie butiker.


Ska man leta efter någon speciel typ?
Har hört att en del löser upp sig?
 
Försöker hitta tankfom till hojjen eftersom Svemo kräver det.
Och det gjorde att jag hamnade på Nbmhydraulic som arbetar med just bränsletankar till tävlingsfordon.

Och han som jobbade där bara garvade när jag sa att jag skulle stoppa ner kuber av tankfoam i min standard plåt-tank.

Sen förklarade han utförligt med massa tekniska detaljer, varför det inte skulle göra den minsta nytta mot explosionsrisker eller att bansinen stannar i tanken i stället för att rinna ut. Tankar som inte ska explodera byggs på helt andra sätt, och det går inte att göra något med dom befintliga tankarna på hojjarna.

Dessutom förstod han inte vad vi skulle med den extra säkerheten till i alla fall.
Ni behöver ramla på det mest konstiga sätt och sedan ligga flera förare ovanpå varandra och tätsluta runt den tanken som ska explodera, för att vi skall påverkas av den eventuella explosion som kan komma.

Det måste vara någon okunnig på Svemo som inte kan någon ting om sånt här, som har beslutat den där regeln sa han, när jag förklarade ett svemo kräver det.

Finns det någon annan som har andra kunskaper och kan förklara :va

Du har helt rätt. Vet en som pratade med en flygtekniker, som sysslade
med bränsletankar. Han sa att tankarna måste i princip gjutas runt
foamet/skummet, för att det skall fungera. Där får inte vara ett enda
utrymme utan skum, då fungerar det inte som det är tänkt, så helt
klart så är det inte mycket lönt med den såkallade tankfoamen som vi slänger
i våra tankar här i sverige...
 
Det är väl meningen att foamet ska samla upp bensinen och minska spridningsrisken vid en explosion.

Förklarade det för honom.

Han visade då en tank dom har byggt.
Den består av ett mjukt hölje som inte går sönder vid kraftiga smällar.
Med Foam på insidan. Och sen kom massa tekniska förklaringar som slutade med att det inte alls fungerar på det sättet.

Han fortsatte dock att skratta och säga att det måste vara någon riktigt okunnig på svemo som föreslagit det här.

Du har helt rätt. Vet en som pratade med en flygtekniker, som sysslade
med bränsletankar. Han sa att tankarna måste i princip gjutas runt
foamet/skummet, för att det skall fungera. Där får inte vara ett enda
utrymme utan skum, då fungerar det inte som det är tänkt, så helt
klart så är det inte mycket lönt med den såkallade tankfoamen som vi slänger
i våra tankar här i sverige...

Det förklarade han också.
Han sa att om vi kapade tanken på mitten. Och formbyggde ur ett stort Fomblock så att det blev helt perfekt passform, och sedan svetsade ihop tanken, så skulle det göra i alla fall lite nytta.
 
Last edited:
Ska man leta efter någon speciel typ?
Har hört att en del löser upp sig?

Den jag har i min tank ser ut som just vanligt foam som används i tankarna.
Och den jag använder i akvarierna ser ut precis likadant.
Den är rätt så grov i cellerna.
Men visst smular det sönder lite efter en sässong.
Ett filter är att föredra iaf.
Kan knäppa kort o skicka över sedan.
Men misstänker att alla välsorterade akvarie butiker har annars har ju greven.
 
Foamens huvudsyfte är att göra det svårare att mäta hur mkt bensin som finns i tanken, ...en spinoff-effekt man får på köpet är den ökadade risken för bränslepumpkompliktioner. :gnissla

Nbmhydraulicanställd for president !! :Bugar
 
Det är inte bara i Sverige man är okunnig om det för jag köpte en tank från Japan och den är fylld med foam. Troligen en gammal regel och egentligen mer för att bensinen inte ska rinna ut lika snabbt som utan men om det har en reell effekt är väl tveksamt.
 
Regeln verkar va lite krånglig att få bort.

Kenneth Lodnert vill ta bort den för de som kör med plåttankar åtminstone eftersom foam inte behövs i "standardklasser" och i sverige just nu finns det inte så mkt annat än just standardklasser, rookie räknas nästan dit också eftersom jag har ännu inte sett nån som bytt tank till nåt annat material...

En plåttank går så sällan sönder och för att foamen ska göra nån nytta alls så måste den va fullsmetad med foam (precis som beskrivs ovan)

Detta var till säsong 2004 som Lodnert gick igenom detta... DOCK har inte SO besiktningen samma åsikt så där behövs fortfarande foam.
Vet inte varför Lodnert inte fått bort regeln på 3 år...

Klippt värdelöst skit skulle jag vilja påstå...
Eftersom pumpen sitter inuti tanken så hjälper inte nåt filter för att skydda den och det är ju den som "brukar" gå sönder/klägga ihop.

Så ni som ska köra B-racet snart, oroa er inte för foam, har ni inget, skippa det helt o hållet så länge ni kör med plåttank.

//håkan
 
Finns säkert massor av korkade paragrafer i reglementet och varför man inte skulle behöva följa just den här förstår jag inte :va

Man kan ju leka med tanken (nej inte den tanken) att någon lämnar in en protest i stridens hetta efter ett race och vips så försvann någon ur resultatlistan för att de inte hade foam.
 
Finns säkert massor av korkade paragrafer i reglementet och varför man inte skulle behöva följa just den här förstår jag inte :va

Man kan ju leka med tanken (nej inte den tanken) att någon lämnar in en protest i stridens hetta efter ett race och vips så försvann någon ur resultatlistan för att de inte hade foam.

det kommer inte att hända.... hur många kör med tuta tex? :D
 
Regeln verkar va lite krånglig att få bort.

Det konstiga är ju att det tidigare har stått i reglementet att foam är undantaget standardklasser med ståltank, men att det lilla tillägget till i år har fallit bort och det numera krävs foam i alla klasser och tankar. :va
 
Känns ju bara så värdelöst att proppa en massa skit i tanken som ändå inte gör någon nytta.

Men hur kan svemo stå bakom en sådan här sak?
Borde det inte vara personer i svemo som är insatta i sådana här frågor :va

Om dom inte fattar sånt här.
Hur många andra regler finns det helt i onödan??
Och hur många saker borde det finnas regler om för att öka säkerheten, som dom heller inte har koll på :va

Trovärdigheten för Svemo minskar ju kraftigt.

Här kanske förklaring finns till varför svensk motorsport har taskigt fotfäste offentligt, och bedöms som en smutsig sport som borde förbjudas.
Det slarvas på det man kan kalla "ledningsnivå"
 
Säg inte det, ibland är det bättre att mota Olle i grind.

Tuta är bra att ha när man vill att någon ska flytta på sig :)

men lika fan kan man lämna in protest om det? så länge den sitter kvar, om än icke fungerande så är det fel...

folk får väl använda huvet lite också...
 
det kommer inte att hända.... hur många kör med tuta tex? :D

Tack!

Det där jävla skummet ramlade ner på min stackars tankmätare i tisdags så jag fick stirra in i en gul blinkande lampa hela träningen...

Det är en jävla massa besvär med det skiten!
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top