Tanken har blivit gul efter vinterförvaringen - Vad kan jag göra?

Svårt att tänka mig att kapellet skulle vara boven. Kapellet sitter väl inte hermetiskt tillslutet runt hela hojen? Hade kapellet vart boven så hade det nog bara missfägat på anliggningsytan och även andra kåpdelar.

Tror mer på klarlacksteorier, dålig kvalle på den, e tanken original eller "fultank" från tex Kina osv? Har du haft hojen sen den var ny?

Tror det är svårt att polera bort missfärgningar, är väl inte bara på ytan?

Med tanke på den suspekta lilla "fliken" som saknar guldnad på vänster framsida av tanken tycker jag det ser ut som någon form av kontakt"skada" och då ligger ju kapellet som legat över hojen nära till hands.
Vad är det för ondskefullt kapell så man kan undvika det?
 
Min hypotes är att klarlacken inte är kompatibel med överdraget.
Du är nog på rätt väg..:tummenupp
Fråga: Är kapellet nytt?
Många syntetmaterial ger ju ifrån sig gaser/ångor under första tiden. Är sen klarlacken inte kompatibel med de ångor som avges, får du problem.
 
jag har själv en er6f, haft mitt kapell på som jag köpte från biltema i varmgarage.. ingen missfärgning för mig, dock har jag modellen med blå lack.

var köpte du kapellet?
 
Verkar jäkligt skumt att originallacken skulle gulna. Har aldrig sett / hört / läst om det.

Finns det nån chans att den är omlackad av nån anledning?

gulnad klarlack är inte ovanligt, googla lite o du skall finna. Syns så satans lätt på just vitt såklart.
 
Svårt att tänka mig att kapellet skulle vara boven. Kapellet sitter väl inte hermetiskt tillslutet runt hela hojen? Hade kapellet vart boven så hade det nog bara missfägat på anliggningsytan och även andra kåpdelar.

Tror mer på klarlacksteorier, dålig kvalle på den, e tanken original eller "fultank" från tex Kina osv? Har du haft hojen sen den var ny?

Tror det är svårt att polera bort missfärgningar, är väl inte bara på ytan?

Kan vara kört och gulnaden sitter i hela klarlacken. Men det är ju så lätt att prova. Sedan finns ju mitt andra alternativ som står där uppe. Testa bara på bitar först som inte är synliga först som vanligt när man provar sig fram på lacker.
 
Bor du i stockholm så är du välkommen till mig. Jag har maskin och polish i olika grovlekar. Vi kan testa att polera bort det. Det kan vara någon typ av mjukgörevandring från kapellet(enkelt förklarat mjukgörande ämnen i kapellet och lacken som inte funkar ihop. Vanligt i väggfärger och tapeter, men jag har aldrig sett det på bil/mc-lacker) det är nästan omöjligt att få bort, du kan testa med lite T-röd och gnugga. Men som första steg tycker jag att testa att polera men maskin
 
Ser ut som tanken varit i kontakt med bensin/ångor, hade samma problem med en vit bil för många år sen där en del av lacken blev exponerad av bensin en kortare tid. Jag provade aldrig polering, jag lackade om.
 
Skumt. Hela tanken ser ju ut att ha fått en annan färg? Det verkar inte bara vara fläckvis förändrat. Är tanken lackad på undersidan eller på andra dålda ställen? isåfall, ser det lika gult ut där också?

Tråkig överraskning när man täcker av hojen.
 
Skulle kunna tänka mig att problemet beror på som många redan skrivit, bensinångor som stannat kvar under kapellet och att det enbart är klarlacks skiktet som har missfärgats. Prova polera bort det före du går på med våtslippapper och polera en gång till, funkar inte det så är det nog bara till att slipa bort klarlacken och lägga ett nytt lager klarlack. Gulnad klarlack och krackelerad sådan är ett vanligt problem när man fått bensin på lacken och i ditt fall små mänder ånga men under lång tid och faktiskt är det så att varmförvaringen nog skyndade på processen då de flesta kemiska reaktioner sker snabbare i högre temperatur.
 
Syrtvätt på tanken tar bort det där på nolltid.
Tänk på att vara väldigt försiktig med syran. Undvik alla plastdetaljer och sadeln, Det kommer att göra susen.
Prata med en bilrekondare. Dom vet vad jag pratar om.
 
Varför inte ta upp detta med Kawasaki först? Polerar du och håller på med massa kemikalier kanske det blir värre och de ej tror på din historia och tror du försöker dra en rövare.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top