Tanken går inte att öppna! Hjälp!

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Hoj
KTM 690 SMC R
Hejsan!

Tanken går inte att öppna på min hoj, det går inte att vrida om nyckeln i tankluckan :va

Hur ska jag lösa detta? Snabb hjälp uppskattas! Hojen är en CBR 600 FS -01

Pröva att dränka nyckelhålet med 5-56 eller något liknande....

Har haft samma problem på en tidigare hoj och då fixade jag det med 5-56, precis som någon föreslog.

Löser det sig inte och du är desperat kan du få ett tips av mig :).

Stoppa i nyckeln, knacka runt nyckelhålet med baksidan på en skruvmejsel, alternativt knacka lätt på nyckeln, samtidigt som du givetvis jigglar på med nyckeln.

Köp nytt tanklock, det brukar gå en, två, kanske tre gånger men tillslut funkar det inte längre.

Du skall prova ett låsspray, inte 5-56. Lämpligtvis secwise låsspray. Skillnaden är att låssprayen är torr och lämnar ingen fukt efter sig. Den smörjer, löser upp rost och får "stiften" i cylindern att gå igen såvida cylindern inte är helt körd. Har det uppstått nyligen eller har det varit problem länge?

Tanklås är simpla lås som går att dyrka, så om du inte löser det på något sätt så kan du skicka ett PM så kan jag guida lite hur du kan dyrka låset.

Annars är ett alternativ att rucka mycket på nyckeln när den sitter i och samtidigt försöka trycka ner tanklocket ordentligt. Kan hjälpa att smäcka till cylindern med en gummihammare eller något för att se om det kanske är ett stift som satt sig snett.

Annars blir det till att borra! :)

/Daphi, låssmeden

Du skall prova ett låsspray, inte 5-56. Lämpligtvis secwise låsspray. Skillnaden är att låssprayen är torr och lämnar ingen fukt efter sig. Den smörjer, löser upp rost och får "stiften" i cylindern att gå igen såvida cylindern inte är helt körd. Har det uppstått nyligen eller har det varit problem länge?

Tanklås är simpla lås som går att dyrka, så om du inte löser det på något sätt så kan du skicka ett PM så kan jag guida lite hur du kan dyrka låset.

Annars är ett alternativ att rucka mycket på nyckeln när den sitter i och samtidigt försöka trycka ner tanklocket ordentligt. Kan hjälpa att smäcka till cylindern med en gummihammare eller något för att se om det kanske är ett stift som satt sig snett.

Annars blir det till att borra! :)

/Daphi, låssmeden

Tack för ett bra svar :) Hojen har blivit sparsamt körd de senaste månaderna så jag har inte öppnat tanken på ett tag :)

Om jag inte får upp det med låssprejen så skickar jag ett pm, så kanske jag slipper borra upp det :yoparty

Tråden kan låsas då jag fått svar. Tack ni som skrivit

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...