tankbuckla

• Thread starter Thread starter IGNJATOVIC
  • Start date Start date

IGNJATOVIC

Guest
Hej!

Ni som får tankbucklor - hur går ni tillväga för att "banka" ur dom igen så att det blir någorlunda snyggt. Eller köper ni en helt ny tank?

Har sett kraschade hojars tankar som nästan ser nya ut efter klotningen. Hur gör ni liksom? :va

Så länge bucklorna inte har för vassa kanter så går det ofta att blåsa ut dem med tryckluft+värme sen tennspacklar man ytan och vips så är tanken någorlunda fin igen.

Så länge bucklorna inte har för vassa kanter så går det ofta att blåsa ut dem med tryckluft+värme sen tennspacklar man ytan och vips så är tanken någorlunda fin igen.

och hur gör man med bucklor som är rätt vassa i kanterna:confused:

Okej, så jag tömmer tanken på bensin - försöker att klämma in nån lufttrycksspruta i tanken och håller en värmepistol mot utsidan av tanken? Jag behöver inte hamra eller nåt annat bökigt inifrån? Eller? Är ju rätt knökigt att hamra inifrån=P

(Det är väl jäävligt viktigt att det inte finns en droppe bensin kvar - kanske kan antändas med värmepistolen?)

/nybörjarmekarn

och hur gör man med bucklor som är rätt vassa i kanterna:confused:

Bulor där plåten har bildat ett veck är i princip omöjliga att få ut så det liknar något.

Okej, så jag tömmer tanken på bensin - försöker att klämma in nån lufttrycksspruta i tanken och håller en värmepistol mot utsidan av tanken? Jag behöver inte hamra eller nåt annat bökigt inifrån? Eller? Är ju rätt knökigt att hamra inifrån=P

(Det är väl jäävligt viktigt att det inte finns en droppe bensin kvar - kanske kan antändas med värmepistolen?)

/nybörjarmekarn

Det är inte bara att värma och banka jag föreslår att du lämnar det till någon som kan, finns en del racefolk med erfarenhet. Och ja det är väldigt noga att där inte är någon bensin kvar (inte ens ångor)

Last edited:
Om man lossar bensinpumpen går det lätt att knacka den vägen så det blir hyffsat bra. Sen är det bara att spackla, slipa och lacka. :tummenupp

Är det skarpa veck så skit i att knacka ut. Jämna ut med spackel i stället så slipper du ha sönder tanken.

Last edited:
Bulor där plåten har bildat ett veck är i princip omöjliga att få ut så det liknar något.

Det är inte bara att värma och banka jag föreslår att du lämnar det till någon som kan, finns en del racefolk med erfarenhet. Och ja det är väldigt noga att där inte är någon bensin kvar (inte ens ångor)

Kan behövas en 5-6 extra händer/armar att hålla ihop de delar av tanken som inte ska svälla, trots värmning.

I värsta fall gör skär man ut en lucka under tanken, bankar ut bucklan mot tex en sandsäck och när man är nöjd svetsar man igen luckan. Då den inte syns utåt gör det inget om svetsarna blir en gnutta fula.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år