Tankbuckla + pp100

  • Thread starter Thread starter HanneZ
  • Start date Start date

HanneZ

Guest
Håller på att spackla och slipa iordning min tank. Först ruggade jag tanken lite med 180 papper för att sedan smeta på pp100. Har slipat o slipat och de verkar bli men nu på slutet så såg jag att det släpper typ flisor längst ut, se bild.

Varför händer detta? Ruggade jag med fel papper? Har slipat med 180 papper hela tiden är det för grovt för att slipa kanten mot tanken?

/ Hannes
 

Bifogat

  • slip.jpg
    slip.jpg
    39.8 KB · Visningar: 212
Bucklan

Du sa det själv du har använt för grovt papper. :huvet
Själv använder jag som 400 våtslippapper som jag köper på meckonomen.
Gör så nästa gång pp100 duger bra på små bucklor är dom stora som ett fan använd först glasfiber spackel se till att få bort eventuell rost först ta sedan zinkfärg som rostskydd och grunda sedan med grundfärg. Nu kan du spackla du får aldrig spacka på plåtren yta för du kan spacklet släppa.
Om du måste glasfiber spackla så lämna ett par milimeter och lägg över ett lager med pp100 efter som pp100 är väldigt lätt slipat.
Slipa med 400 pappret med ha en hink brevid och blöt pappret ordentligt.
låt spacklet torka sedan när du är nöjd grunda spacklet med grundfärg efter som spacklet suger i sej massor av färg.
Sen är det bara att lacka och ut å smiska hojen lycka till Jambaman.
 
Jag lägger på typ PP50 o slipar med 80 eller 120 papper,rakt över slipad plåt o lack(riktar givetvis först), inga problem, sen får målaren sprutspackla o slipa fint (400 papper).
Men är inte ditt problem att du försöker slipa o spackla över dekalerna som ligger under klarlacken? Dekalerna brukar resa o fransa sig, då dom bara är påklistrade.
/Jonas

HanneZ skrev:
Håller på att spackla och slipa iordning min tank. Först ruggade jag tanken lite med 180 papper för att sedan smeta på pp100. Har slipat o slipat och de verkar bli men nu på slutet så såg jag att det släpper typ flisor längst ut, se bild.

Varför händer detta? Ruggade jag med fel papper? Har slipat med 180 papper hela tiden är det för grovt för att slipa kanten mot tanken?

/ Hannes
 
Misstänkte nästan de, men hade slipat så jävla mkt så jävla länge att ja helst inte ville att de skulle va just de, då måste ja ju slipa ännu mer. Får gå på med lite mer pp100 o slipa mer finare papper då.

Det enda jag gjorde va att rugga upp lacken lite och sedan gå på med pp100. Bucklan är väl 1 cm lr 2 djup kanske.

/ Hannes
 
HanneZ skrev:
Misstänkte nästan de, men hade slipat så jävla mkt så jävla länge att ja helst inte ville att de skulle va just de, då måste ja ju slipa ännu mer. Får gå på med lite mer pp100 o slipa mer finare papper då.

Det enda jag gjorde va att rugga upp lacken lite och sedan gå på med pp100. Bucklan är väl 1 cm lr 2 djup kanske.

/ Hannes

Vad är det för spackel du har? En grej som är viktig är att inte blanda i för mkt härdare i spacklet, då blir det sprött och släpper flisor.
 
Spackel mot plåt eller gammla lacken slipas GROVT annars blir det aldrig rakt

slipa med 80 korn sedan grundar man med slipgrund eller sprutspackel

I detta skickt görs finslipningen i flera steg

Obs man får aldrig gå igenom slipgrunden då är det bara på med mera slipgrund

Prata med erfarna bilmålare om sånna saker dom Vet


Peter
 
För mycket härdare kan vara grejjen också. Tog nog lite mkt kanske, "för att vara på den säkra sidan". Kanske får tänka om där. Jag slipade lite med ett 240 papper senare och då fick jag bort dom små groparna. Ska slipa vidare imorrn o se hur de blir.

/ Hannes
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top