DP
aka Dragster Pilota
Ciao Sportisti.....
Går och grunnar på detta, vet inte om det varit uppe här förut men...
E85 kostar ca 7.50L, 98octan kostar allt mellan 10.- till nästan 13.- L så visst skulle man kunna ha roligare för soppapengarna (köpa öl kanske), just nu i lador, garage & bodar konverteras det bilar i parti & minut för att åka på E85, kollar lite då och då på Forumet www.etanol.nu och har planerat att konvertera min Shop Hack Slammer Skoda PickUp till våren, ganska enkelt efter att ha snackat med många som gjort det på den motorn, en bränsletrycksregulator på returen från insprutningen till tanken satt på ca 4bar som då overrides standard tryckregulatorn som är på 2bar, detta ger mer brännsle till motorn då den behöver det på E85. Förbrukningen går från ca 0.65 L/mil till 0.95 L/mil, där tjänar man in många "fulöl". Enda problemet som jag hört om är att dom blir svårstartade när det är kallt men motorvärmare och 10% bensin i tanken under dom kalla månaderna löser tydligen det. Ytterilgare en fördel är att motorn får en mycket lägre arbetstemp, på gott & ont. Pratat med Hot Rod byggare och några jobbar redan med att bygga V8'or för E85, kan man skära ner en kylare med 40% på en 34-roadster kan det bara bli snyggare och förbrukningen i en kompressormatad 350 Chevy är inte att leka med så skär kostnader där blir det mer "fulöl"....
Varför skulle man inte kunna göra detta på en hoj då, ja varför inte. Åker man förgasare så är det bara att bestycka upp ordentligt i munstycken, åker man sprut bör man nog kolla lite på hur det funkar med returer & regulatorer på dom spisarna för att höja trycket i systemet. Pratade på MC-Mässan med byggarna på MCM som skruvar på deras senaste "Bay Area Lowrider" project med Triumph 3-cyl & kompressor och dom planerar att bygga den för E85 så dom kan bygga liten slim kylare och också få lite extra poäng för att åka "miljövänligt". Jag har snackat med en av Sveriges största mopedimportörer om att ta en av deras 4-takts moppar och konvertera till E85 så att man kan åka ännu billigare, kan bli intressant att se vart det hamnar. Håller också på att sy ihop ett hojproject för eget bruk, om jag kan få lite tid över och det ska deffinitivt köras på E85, motorn är en modern sprutmotor så det ska inte vara några större problem.....
Efter att ha spenderat timme efter timme med att hämta info om detta så har jag dragit slutsatsen att en motor med sprut är absolut lättast att konvertera, är det turbo på så är det lättare. En förgasarmotor är lite mer pill med att få och funka bra, tydligen ska man öka mängden % E85 och justera munstycken och förgasare till man optimalt åker på 100% E85. 2-taktare funkar det inget bra att konvertera då dom är väldigt beroende av soppa-olje-luftblandningen ska vara optimal så för 125-knattarna som åker 2-takt är nog E85 ingen bra lösning.....
DP asks: Vem på Sporthoj blir först med en E85 konvertering?????
Går och grunnar på detta, vet inte om det varit uppe här förut men...
E85 kostar ca 7.50L, 98octan kostar allt mellan 10.- till nästan 13.- L så visst skulle man kunna ha roligare för soppapengarna (köpa öl kanske), just nu i lador, garage & bodar konverteras det bilar i parti & minut för att åka på E85, kollar lite då och då på Forumet www.etanol.nu och har planerat att konvertera min Shop Hack Slammer Skoda PickUp till våren, ganska enkelt efter att ha snackat med många som gjort det på den motorn, en bränsletrycksregulator på returen från insprutningen till tanken satt på ca 4bar som då overrides standard tryckregulatorn som är på 2bar, detta ger mer brännsle till motorn då den behöver det på E85. Förbrukningen går från ca 0.65 L/mil till 0.95 L/mil, där tjänar man in många "fulöl". Enda problemet som jag hört om är att dom blir svårstartade när det är kallt men motorvärmare och 10% bensin i tanken under dom kalla månaderna löser tydligen det. Ytterilgare en fördel är att motorn får en mycket lägre arbetstemp, på gott & ont. Pratat med Hot Rod byggare och några jobbar redan med att bygga V8'or för E85, kan man skära ner en kylare med 40% på en 34-roadster kan det bara bli snyggare och förbrukningen i en kompressormatad 350 Chevy är inte att leka med så skär kostnader där blir det mer "fulöl"....
Varför skulle man inte kunna göra detta på en hoj då, ja varför inte. Åker man förgasare så är det bara att bestycka upp ordentligt i munstycken, åker man sprut bör man nog kolla lite på hur det funkar med returer & regulatorer på dom spisarna för att höja trycket i systemet. Pratade på MC-Mässan med byggarna på MCM som skruvar på deras senaste "Bay Area Lowrider" project med Triumph 3-cyl & kompressor och dom planerar att bygga den för E85 så dom kan bygga liten slim kylare och också få lite extra poäng för att åka "miljövänligt". Jag har snackat med en av Sveriges största mopedimportörer om att ta en av deras 4-takts moppar och konvertera till E85 så att man kan åka ännu billigare, kan bli intressant att se vart det hamnar. Håller också på att sy ihop ett hojproject för eget bruk, om jag kan få lite tid över och det ska deffinitivt köras på E85, motorn är en modern sprutmotor så det ska inte vara några större problem.....
Efter att ha spenderat timme efter timme med att hämta info om detta så har jag dragit slutsatsen att en motor med sprut är absolut lättast att konvertera, är det turbo på så är det lättare. En förgasarmotor är lite mer pill med att få och funka bra, tydligen ska man öka mängden % E85 och justera munstycken och förgasare till man optimalt åker på 100% E85. 2-taktare funkar det inget bra att konvertera då dom är väldigt beroende av soppa-olje-luftblandningen ska vara optimal så för 125-knattarna som åker 2-takt är nog E85 ingen bra lösning.....
DP asks: Vem på Sporthoj blir först med en E85 konvertering?????