Tankar runt E85....

• Thread starter Thread starter DP
  • Start date Start date

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
Ciao Sportisti.....

Går och grunnar på detta, vet inte om det varit uppe här förut men...

E85 kostar ca 7.50L, 98octan kostar allt mellan 10.- till nästan 13.- L så visst skulle man kunna ha roligare för soppapengarna (köpa öl kanske), just nu i lador, garage & bodar konverteras det bilar i parti & minut för att åka på E85, kollar lite då och då på Forumet www.etanol.nu och har planerat att konvertera min Shop Hack Slammer Skoda PickUp till våren, ganska enkelt efter att ha snackat med många som gjort det på den motorn, en bränsletrycksregulator på returen från insprutningen till tanken satt på ca 4bar som då overrides standard tryckregulatorn som är på 2bar, detta ger mer brännsle till motorn då den behöver det på E85. Förbrukningen går från ca 0.65 L/mil till 0.95 L/mil, där tjänar man in många "fulöl". Enda problemet som jag hört om är att dom blir svårstartade när det är kallt men motorvärmare och 10% bensin i tanken under dom kalla månaderna löser tydligen det. Ytterilgare en fördel är att motorn får en mycket lägre arbetstemp, på gott & ont. Pratat med Hot Rod byggare och några jobbar redan med att bygga V8'or för E85, kan man skära ner en kylare med 40% på en 34-roadster kan det bara bli snyggare och förbrukningen i en kompressormatad 350 Chevy är inte att leka med så skär kostnader där blir det mer "fulöl"....

Varför skulle man inte kunna göra detta på en hoj då, ja varför inte. Åker man förgasare så är det bara att bestycka upp ordentligt i munstycken, åker man sprut bör man nog kolla lite på hur det funkar med returer & regulatorer på dom spisarna för att höja trycket i systemet. Pratade på MC-Mässan med byggarna på MCM som skruvar på deras senaste "Bay Area Lowrider" project med Triumph 3-cyl & kompressor och dom planerar att bygga den för E85 så dom kan bygga liten slim kylare och också få lite extra poäng för att åka "miljövänligt". Jag har snackat med en av Sveriges största mopedimportörer om att ta en av deras 4-takts moppar och konvertera till E85 så att man kan åka ännu billigare, kan bli intressant att se vart det hamnar. Håller också på att sy ihop ett hojproject för eget bruk, om jag kan få lite tid över och det ska deffinitivt köras på E85, motorn är en modern sprutmotor så det ska inte vara några större problem.....

Efter att ha spenderat timme efter timme med att hämta info om detta så har jag dragit slutsatsen att en motor med sprut är absolut lättast att konvertera, är det turbo på så är det lättare. En förgasarmotor är lite mer pill med att få och funka bra, tydligen ska man öka mängden % E85 och justera munstycken och förgasare till man optimalt åker på 100% E85. 2-taktare funkar det inget bra att konvertera då dom är väldigt beroende av soppa-olje-luftblandningen ska vara optimal så för 125-knattarna som åker 2-takt är nog E85 ingen bra lösning.....

DP asks: Vem på Sporthoj blir först med en E85 konvertering?????

Jag har personligen aldrig funderat över hur mycket hojen drar , det är liksom inget problem. Den får dra va fan den vill jag kör iaf :)
Men ändå lite coolt om nån gjorde de ifs :D

//Mar

Det finns några här som åker på E85 redan.

Jag kör bilen till och från på E85 en Inca 1,4L. Ett tips för dej med Skoda pickis. 4 bars regulator finns som orginal del hos Vag Artnr: 078 133 534 C Det och det bör räcka för oss med små motorer. Min går nästan perfekt på 100% helt okonverterad men jag skulle behöva öka på trycket lite, Ska prova byta regulator och se vad som händer, för jag tror att den även kommer gå bra på bensin med 4 bars tryck eftersom min orginal regulator är på 3bar och bevisligen så går dom även bra på 2.

qwerty in da house:
Ett tips för dej med Skoda pickis. 4 bars regulator finns som orginal del hos Vag Artnr: 078 133 534 C

Tyvärr eller när det gäller E85 konvertering så är det bra att jag har den gamla 1.3L öststats-stötstångs-motorn i Pickisen men med modern insprutning och den regulatorn du nämner är till VAG motorn, men tack ändå....

DP says: Vore cool med en Absolut Aprilia på sprit....

Jag tycker att det missas en viktig punkt. :hihi

Saaben gick från 150 -> 180 hästar när den gjordes om till E85 bränsle.
Så... Vilken (mc) motortillverkare gör detta först och designar en motor redan från början för E85?
200 bakhjuls hästar från fabrik på 1000cc... :nicka :yoparty

Inte för att jag behöver det...

PutteLiten skrev:

Så... Vilken (mc) motortillverkare gör detta först och designar en motor redan från början för E85?

Om man går från bensin till metanol rör det sig om ca 14 procents effektökning, med E85 möjligen runt 7% mer effekt - fast i realiteten mer än så eftersom man bör höja kompressionen rätt kraftigt för att verkligen nyttja E85.

PutteLiten skrev:

Du får allt överladda hojen också om du ska få den effektökningen. Utan turbo går det endast att klämma ut några hästar till.
Min Focus FFV går t.ex från 100 hk till 102hk

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...