Tankar på ny hoj

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Min fru fick för första gången i sitt liv åka mc nu i veckan. Först ville
hon inte men jag fick upp henne bak på min övningskörnings-
handledares hoj. Han har idag en Yamaha Xjr 1300 som hon tyckte var helt okej att åka på. Själv har jag en Cbr 900rr från 93 som hon absolut inte vill åka med på. Och det kan jag förstå då hon kommer att få sitta i vinddraget hela tiden då passagerasadeln är mycket högre upp och dessutom finns det inte mycket att hålla i när man åker på den.

Jag håller på med mitt eget kort just nu och varken vill eller får skjutsa henne ännu.

Jag ska behålla hojen i alla fall över vintern och eventuellt nästa sommar med men funderar ändå på vad man ska ha för hoj sen.

Vi har tittat lite på några hojar men vill höra vad ni andra som kör med skjuts kör med för hojar och hur det är med effekt när ni har skjuts. Jag är inte ute efter att skjutsa i några högre farter utan mer längre turer med lagom fart och lagom många stopp för glass. Helt enkelt en hoj där båda sitter hyffsat.

De jag har tittat på är bla
Yamaha Xjr 1300 (Stor)
Hinda vfr 800 (Snygg men räcker effekten till när man är 2)
Honda cbr 600 (Bättre sadel än 900rr men samma sak med effekt som ovan.)
Honda Cb 600 Hornet (Snygg dock inte mycket att hålla i för passagerare)

Så ös på med era förslag. Som sagt ska inte ha den nu men har inte så mycket pengar att satsa heller så det är inte aktuellt med allra senaste hojen.

Passageraren skall inte hålla i cykeln nånstans. Han/hon skall hålla i dig på höfterna under accelration och vanlig körning och stötta mot tanken eller baksidan dina höfter vid bromsning samtidigt som han/hon kniper med sina ben mot dina.

På så sätt får man mycket bättre kontakt och kan hänga med i körningen.

Vfr 800 skulle jag nog valt i ditt fall.

vfr:en är väl en klart vettig touringhoj, så den måste ju funka bra.
Ta en titt på min avatar annars :)
Funkar kanonbra att åka två på.

Köpte min Hornet av en snubbe som skulle ha större hoj eftersom han skjutsade sin tjej hela tiden.

När jag bytte drivpaket passade jag på att gå ner en kugg fram, fixade tjej som är helt såld på att åka hoj och märkte att det går bra att köra långa sträckor med henne bak, hon sitter skitbra säger hon, och prestandan på hojen dalar i princip inte märkbart alls vid omkörningar. Hon väger typ 65 kilo.
Horneten är alltså bättre än man kan tro på att frakta passagerare med rimlig vikt, iallafall nerdrevat, de sitter dessutom bra.

Det är snarare vridmomentet du ska jämföra på dessa hojar.

Jag skulle inte rekomendera CBR600 som passagerarhoj...

Kolla hellre in VFR800, VTR1000, SV1000 eller varför inte en TDM850. Då får du både vrid och bättre komfort för passageraren.

Vill du ändå ha en ren sporthoj.... välj en 1000 kubikare!!!

vfr-en är ju behaglig att skjutsa på, med gott om vrid för att slippa sacka i backarna.

men...

varför inte bara inspirera henne till o ta kort själv?

känns lite kuligare med varsin å åka ut med :)

Som många andra skulle jag också rekomendera VFR800. Kanon sporttouring hoj med kvalité (Honda såklart) och bekväm att åka på.
En annan vettig hoj vore CBR1100 Blackbird. Lagom komfortabel hoj både för föraren och passageraren och där finns vrid så det räcker och blir över.
Utmärkta hojar för längre resor.

Mvh
Dio

vfr-en är ju behaglig att skjutsa på, med gott om vrid för att slippa sacka i backarna.

men...

varför inte bara inspirera henne till o ta kort själv?

känns lite kuligare med varsin å åka ut med :)

För att svara på övanstående. Ekonomi som inte tillåter det.

Tack för alla tips men fortsätt ösa på

Är det bara honda som gäller:confused: annars kan jag rekomendera Suzuki RF900R.
Den har bra vridmoment och prestanda:tummenupp
Skön att köra, inte som en sporthoj men ändå lättare än rena touring hojar.
Körställningen är helt OK, den som åker med sitter riktigt bra.
Sen brukar dom inte vara lika "busade" med som sporthojar.

Lycka till:yoparty

Personligen skulle jag nog inte titta på hojjar under 1000cc (jaja, 998 o 999 funkar det med).

Det är lite trögare med 2 på, även om det är nyaste rettan!

Jag har en förkärlek för twinnar när det skall skjutsas om det inte får vara ett landsvägsok alá ZX12R, CBR1100 eller FJR1300 (som är ultimata att skjutsa/toura på - även om jag inte riktigt får plats på en Blackbird).

600:or går bort direkt, jag gillar dem inte ens när jag kör ensam på hojjen.

VFR800 ska definitivt ha tillräckligt vrid för att skjutsa på. En 600 kan upplevas som lite trött om man inte växlar ner vid omkörning eller acceleration när man skjutsar då bottenvridet är ganska klent på dom.
Dom jag hört som haft VFR har varit väldigt nöjda. Relativt låg premie och en ganska lätthanterad cykel som går att köra relativt inspirerat med om man vill det.
Annars är Yamaha TDM ett tips. Jag har skjutsat en del på min 850 och den räcker till bra för det. Visst märks det att det blir lite tyngre när man har en passagerare men jag har tillräckligt vrid för att jag inte ska behöva växla nämnvärt mycket mer med skjuts än utan. Dessutom är den riktigt lätthanterad så man behöver inte brottas för att få den runt kurvorna. Optimeringen av motor och växellåda gör att den är riktigt rapp i måttliga hastigheter (Enligt Yamaha ska den ha samma tid på 0-100 som en 1000 kubik sporthoj) utan att för den sakens skull vara något fartmonster.

Försök gärna få provköra lite olika på firmor sen när du fixat kortet så kan ni känna lite. Det varierar ju från person till person vad man upplever som bekvämt. Hur lång man är kan ju även påverka hur vinden hamnar runt förare och passagerare och det kan bli en del turbulens i landsvägsfart.

Finns det något bättre alternativ än Hayabusa?

Höj den 28mm bak och du har en hoj som svänger lätt, skjutsen sitter bra och har kapacitet så det räcker och blir över.

Kanske dock kan råda dig att köra en stund efter du fått kortet innan du byter.. Tills dess skulle jag rekommendera en gsx1400 eller en cb1300.

Min frökens största referens innan mig var att åka Guldvinge, och hon har inga som helst probs med att åka SuperDuke enligt henne själv. Har åkt en sväng på en ny Hornet 600 -08 också, hon satt bättre på den tyckte hon, men inte så att hon skulle be mig byta ens om hon fick bestämma. Hon kom högre upp på den och såg över min hjälm istället vilket hon gillade.

Jag upplevde 600:an som trött med skjuts, men samtidigt är SuperDuken lite eggig med skjuts.

Men hellre än för lite!!! :)

VFR:n, helt klart..

Har du råd, köp den nya VFR 1000 med V5:a.. Då har du lite mer pulver att leka med också.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025