Tankar om SSOTYA 2007

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då börjar det närma sig början av vinterns stora streetfighterbyggartävling (Låångt ord, hehe) Swedish Streetfighter Of The Year 2007.

Jag tänkte fråga er hur ni ville ha det.
Vilka regler var bra, dåliga, vilka bör försvinna, osv..


Detta var dom regler som fanns vid första omgången:

-Anmälningstiden är 1 sept till och med 30 sept, 2005. (Pga. av serverbyte på sporthoj.com är anmälningstiden förlängd till 2 okt. Länk)
-Sista byggdag 31 maj 2006
-Efter att sista byggdagen har paserat så har du 1 vecka på dig att presentera resultatet i form av text och bilder som bifogas i den tråd jag skapar då. (Bilderna skall bifogas via sporthoj. Dvs. max 125 kB styck).
-Den 8 juni 2006 lägger jag upp en omröstning över deltagarna. Sen får alla medlemmar på sporthoj säga sitt. (Vi kan kolla upp ip-nummer på dom som röstar så att inget fusk sker)
-Presentationen skall ske med hjälp av en text som förklarar vad som är gjort. Samt med hjälp av max 6 st bilder.
-2 st av bilderna skall visa hela hojen från höger- respektive vänster-sida. Bilderna skall vara tagna utomhus, i dagsljus med neutral bakgund. Inga vackra naturlandskap i bakgrunden. (Detta för att alla skall ha samma chans att vara med. Profesionella fotografer kan försköna den fulaste hojen).
-1 st bild skall visa en närbild på någon del av hojen. Gärna något man är lite stolt över eller allmänt nöjd med.
-Resten av bilderna är fria. Här tillåts även foton i studio och liknande.
-Jag lägger upp "before"-bilder av alla deltagarna i tråden.
-Bygget skall vara ett nybygge eller ett större modifikation av en tidigare fighter.
Detta är första året vi har denna tävling så i år har vi en ganska snäll inställning till vilka som får vara med. Men kom ihåg att det skall fortfarande vara ett byggmoment inblandat.
-Man skall i tävlingstråden (den kommer upp när anmälningstiden har gått ut) publicera minst 2 st inlägg med statusrapport och lite bilder på bygget. Man får givetvis göra fler inlägg och lägga ut mer bilder för psyka motståndarna.
-Man får ej visa upp alla detaljer runt bygget under dess gång. Lite överraskingar skall man spara tills presentationen. Man vill ju inte att motståndarna kopierar ens bygge heller.
-Hojen skall vara besiktad och körbar vid 1 juni. Besiktade du den redan i år och bygger om den under vintern. Inga problem. Besiktningen gäller ju i 2 år.
-Man vinner skryträttigheter för resten av året. Samt titeln "Swedish streetfighter of the year 2006"



Så här på rak arm så kommer
-anmälningstiden att försvinna, kanske inte helt men perioden blir klart mycket längre.
-Presentationen kommer nog att tillåta större bilder.
-"Före"-bilder skall finnas med när man anmäler sig.


Hur vill ni ha det ?
Vilka regler bör tillföras ?
Vad skall bort ?
 
Jag tycker att det skall krävas utförligare presentationer vid anmälningen.
Mer bilder, mer text & mer tankar om sitt kommande projekt.

Sen är det kanske smart att hålla lite koll på vilka som är påväg att droppa av, genom att sporra dem osv.

mina små tankar och funderingar...

//Peter
 
Peter80 skrev:
2385577Sen är det kanske smart att hålla lite koll på vilka som är påväg att droppa av, genom att sporra dem osv.
Att folk inte blir färdiga kommer alltid att finnas. Förvisso hoppas jag på att fler blir klara denna omgång än senast :tungan

Tycker dock att fler borde våga visa upp sina byggen. Kolla på MadMagnus bygge det är inte så avancerat ifall man räknar bort turbon (Ta inte illa upp Mange :pannkyss ) Det är inom räckhåll för dom flesta.

Sen kommer det alltid finna byggen som är nästan overkill men man har ju ändå en hyffad chans att tävla mot dom.

Sen tycker jag att det är riktigt roligt att flera av hojarna har blivit förevigade i tidningsrepotage efter att dom blev klara. Det är ju ett extra pluss i kanten för byggena.

Och alla som inte blev klara/hoppade av 2006 har ju en ny chans 2007.
 
jag å..kawwan ska bli :cdevil
har allt i huvet :) måste få ut de nångång..
kan de bli vinter då :näsblod
 
ozeo skrev:
2387647 jag å..kawwan ska bli :cdevil
har allt i huvet :) måste få ut de nångång..
kan de bli vinter då :näsblod
Behöver inte bli vinter för att man skall ställa av.
Jag ställde av min för snart exakt ett år sedan.

Men tillbaka till topicen...

Vad vill ni ha för regler ?
 
Jag tycker att allt har funkat bra med de regler som finns.. men hur ingående måste bygget vara? du säger att det måste vara ett byggmoment.. kan en som satt på endast ett crossstyre och tagit bort kåporna vara med?
kan bygget har börjat innan.. Jag är lite sugen på att vara med, men är "before"bilden from. 1:a september eller kan jag som började i sommar att ha "before"bilden med kåporna på??

That´s it ::rolleyes:
 
tror att färre kommer anmäla sig till 2007 men fler kommer presentera ett färdigt bygge. kändes lite trist att bara 5 av 45 anmälda blev färdiga i år.
men det var nog till min fördel så jag ska inte klaga :rolleyes:

nu vet iaf alla var ribban ligger och risken finns att det satsas hårdare till 2007 :yoparty

tycker att en symbolisk 100 lapp i anmälningsavgift kunde vara bra! dels för att sålla bort oserösa anmälningar, sen så är det inte dumt att ha en liten summa att köpa ett pris för... med lite sponsorpris räcker det ju iaf till en shysst hjälm eller något till vinnaren.

(har man ett seriöst intresse att delta är 100:- ingenting)
 
fahrenheit skrev:
2388078 Jag tycker att allt har funkat bra med de regler som finns.. men hur ingående måste bygget vara? du säger att det måste vara ett byggmoment.. kan en som satt på endast ett crossstyre och tagit bort kåporna vara med?
kan bygget har börjat innan.. Jag är lite sugen på att vara med, men är "before"bilden from. 1:a september eller kan jag som började i sommar att ha "before"bilden med kåporna på??

That´s it ::rolleyes:
"Bygget skall vara ett nybygge eller en större modifikation av en tidigare fighter."
Så visst rent tekniskt kan man vara med bara genom att byta till crosstyre och plocka bort kåporna. Men sen kommer man ju inte komma någonstans med det.
Jag tycker det skall vara lite hemmagjort, lite bygge över det hela. Det skall synas att man lagt ned tid på det.
Jag skall se ifall jag inte kan fila till den där formuleringen....


När det gäller före bilderna så tycker jag att det vore lämligt att visa hur hojen ser ut vid anmälningen. Sen skadar det ju inte att visa en bild hur den såg ut från början.
Det ger ju en extra spänning till det hela.
Samma sak där, kanske formulerar om mig och gör det hela lite klarare...


madmagnus skrev:
2388177 tror att färre kommer anmäla sig till 2007 men fler kommer presentera ett färdigt bygge. kändes lite trist att bara 5 av 45 anmälda blev färdiga i år.
men det var nog till min fördel så jag ska inte klaga :rolleyes:

nu vet iaf alla var ribban ligger och risken finns att det satsas hårdare till 2007 :yoparty

tycker att en symbolisk 100 lapp i anmälningsavgift kunde vara bra! dels för att sålla bort oserösa anmälningar, sen så är det inte dumt att ha en liten summa att köpa ett pris för... med lite sponsorpris räcker det ju iaf till en shysst hjälm eller något till vinnaren.

(har man ett seriöst intresse att delta är 100:- ingenting)
Jo, antalet som blev klara var riktigt lågt.

Anmälningsavgift blir det inte. Även om jag förstår poängen i att man får in "mer" seriösa som är med och tävlar.
Men jag är emot tävlingar som kostar pengar. Det kan ta död på det hela ganska snabbt.

Sen vad det gäller priser så är den biten inget större problem. Jag fick redan förra omgången erbjudanden om sådanna men jag tackade nej med baktanken att det var första gången vi gjorde det och jag visste inte hur det hela skulle sluta. Nu har jag lite mer på fötterna och kan styra upp den delen på ett helt annat sätt.
 
För att få lite struktur så kanske hojrna bör vara besiktningsvänliga? Kanske inte med bara E godkännda prylar men så att det inte blir för extremt?
 
fahrenheit skrev:
2388388 För att få lite struktur så kanske hojrna bör vara besiktningsvänliga? Kanske inte med bara E godkännda prylar men så att det inte blir för extremt?
skulle inte hålla..
hur cleant skulle mitt arsle blitt..
hur mycke turbo hade mad mange haft o hur många utstickande spikar hadeatlas haft :tungan

iaf. inom chopper världen finns väl ett krav..att de ska gå o köra upp den på scenen. :D
 
Kör samma regler, men kanske krav på lägesrapporter på av tävlingsledning datum. Så man ser att det händer nått med byggena och att man känner lite mer press att bygga.
Sluten röstning är kanke inte heller så dumt, så inte folk faller för grupptrycket.
Madmagnus förslag med startavgift är ett bra förslag, men 100kr! det är ju halva byggbudgeten:D

Jag är redan sugen att börja bygga och iår skall jag orka fram.
 
Jag vill inte vara allt för hård när det gäller besiktningskrav eller E-märkning, men inte för slapp heller. Jag tycker förra årets formulering var ganska lyckad.
"-Hojen skall vara besiktad och körbar vid 1 juni. Besiktade du den redan i år och bygger om den under vintern. Inga problem. Besiktningen gäller ju i 2 år."

Sen i år kommer jag åka på den stora smällen då jag skall besiktiga när jag ställer på min hoj. Bara det gör bygget mycket mer komplicerat.

gixxer_1255 skrev:
2388491 Kör samma regler, men kanske krav på lägesrapporter på av tävlingsledning datum. Så man ser att det händer nått med byggena och att man känner lite mer press att bygga.
Sluten röstning är kanke inte heller så dumt, så inte folk faller för grupptrycket.
Madmagnus förslag med startavgift är ett bra förslag, men 100kr! det är ju halva byggbudgeten:D

Jag är redan sugen att börja bygga och iår skall jag orka fram.
Krav på lägesrapporter vid specifika datum låter ganska smart.

Sluten omröstning är också ett önskemål som ligger högt upp på listan.
Svårt att göra det via sporthoj bara. Då får jag nog lägga upp en omröstning på en separat hemsida eller kanske göra det via andra sätt.

Sen har jag ju haft drömmen om att kunna samla finalisterna på ett och samma ställe för att avgöra finalen live. Givetvis förstår jag problemet med att alla bor på så många olika ställen av landet och att det genom detta blir i princip ogenomförbart.
Dock ryktas det om att nästa år kommer det upp ett nytt riktigt stort evenemang i stockholmstrakten där en sådan prisutdelning skulle passa in perfekt. Men det är bara rykten än så länge..
 
ozeo skrev:
2388403 skulle inte hålla..
hur cleant skulle mitt arsle blitt..
hur mycke turbo hade mad mange haft o hur många utstickande spikar hadeatlas haft :tungan

iaf. inom chopper världen finns väl ett krav..att de ska gå o köra upp den på scenen. :D

Sorry!! så rätt, så rätt!

Sluten röstning låter bra! Synd att de blir svårt att genomförra på sporthoj bara :(
 
ozeo skrev:
2388403iaf. inom chopper världen finns väl ett krav..att de ska gå o köra upp den på scenen. :D
Hojar körs till utställningen. Pungt.

Proffsbyggda konsthantverk utan nummerplåt och inkopplad belysning trailas till utställningen och puttas upp på scenen.
 
RedBaron skrev:
2389400 Hojar körs till utställningen. Pungt.

Proffsbyggda konsthantverk utan nummerplåt och inkopplad belysning trailas till utställningen och puttas upp på scenen.

jag anser oså de ska köras, helst dagligen..
men finns väl tävlingar där dom säger att den ska gå o starta o köra. vart ju lite väl extremt annrs.:)
 
Är sent ute, det mesta är redan påpekat men

Jag skulle gärna se en bättre presentation av byggena inför röstningen. Gärna att presentationen följer ett formulär så man lätt kan jämföra det olika byggena, så att vikten av snygga bilder minskar. Gärna med info om vad som köpts och vart, byggtekniker etc.

Jag skulle även vilja se en presentation innan tävlingen. Lite luddigt om vad som ska göras och vilken typ av bygge det ska bli. Kan bli intressant att se hur man tänkte sig att det skulle bli i början och sen hur det verkligen blev.

Förslaget om regelbunda statusrapporter tyckte jag lät väldigt bra. Då har man något att se framemot varje månad, eller vad det nu blir för tid. Sen är det ett plus att man kan se om man ligger lite efter och måste öka (vilket förra omgången visade att jag behövde.).

Ser framemot anmälningstråden!
 
Jag tycker att tävlingen bör avslutas när de flesta börjar köra hoj igen. Alltså början av april eller nått sånt. Väntar man till 31 maj så kommer igen bli klar innan det (så fungarar ju vi människor :näsblod ) och då missar dessa stackare en stor det av det sköna försesongen. Vissa har kanske två hojar, vilket löser det hela, men långt ifrån alla.
 
matte_mannen skrev:
2401722 Jag tycker att tävlingen bör avslutas när de flesta börjar köra hoj igen. Alltså början av april eller nått sånt. Väntar man till 31 maj så kommer igen bli klar innan det (så fungarar ju vi människor :näsblod ) och då missar dessa stackare en stor det av det sköna försesongen. Vissa har kanske två hojar, vilket löser det hela, men långt ifrån alla.
För jämlikeheten skull så har jag tänk på alla norrlänningar. Där börjar ju säsongen i juli och slutar i juli, nästan i varje fall.

Nä, men seriöst så tror jag att den där extra månaden av byggande inte är helt fel. Att komprimera byggtiden till att höst-->april tror jag är lite för kort tid.
Det här året snöade det ju dessutom i april.
 
Wiseguy skrev:
2402179 För jämlikeheten skull så har jag tänk på alla norrlänningar. Där börjar ju säsongen i juli och slutar i juli, nästan i varje fall.

Nä, men seriöst så tror jag att den där extra månaden av byggande inte är helt fel. Att komprimera byggtiden till att höst-->april tror jag är lite för kort tid.
Det här året snöade det ju dessutom i april.


Jo det är klart, finns en del duktiga norrlänningar! Men dom måste väl kunna börja köra i maj? Snö i april får vi hoppas vär en engångsföreteelse:va
Slutet av April då? Då kan ju fightrarna börja rastas i maj i alla fall!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top