Tankar kring godkänd uppkörning

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
A1 spelar ingen roll?

Idag körde jag upp på det s.k "mellankortet" tung motorcykel 25 kW. Farsan var med som "Handledare" och jag hade en lätt manövrerad DR 650. Jag fick vara förste man till rakning.

Inspektören visste att jag hade A1 kort, och sade: "Jasså du är här för att uppgradera körkortet". Vi pratade då sa jag att jag tränat och då svara han: ja det tror jag med 1.5 år i trafiken. När vi gick igenom banorna med dom andra från en körskola nämde han hela tiden typ att jag hade gått igenom detta en gång.

Nåväl, jag utförde en korrekt särkhetskontroll, stod stilla på manöverbanan och väjde snygg och bromsade. Då var det dags för trafik sa han.

Körde sen i trafik, en kort och enkel runda tyckte jag iaf, kunde stan utantill. Jag missade ett par gånger var vi skulle och fick vända, ingen höjdarrunda precis. Var osäker på att bli godkänd efteråt.

Godkänd blev man iaf utan anmärkning. Varför känns det som att inspektören vägde in att jag hade lätt mc? Alltså om jag gör något litet fel så är det ju intränat, och går ej att ändra på, därför man inte fick anmärkning?

Jag körde upp som privatist, och jag hade svårare på mitt förra MC kort (A1) på körskolan då jag kuggade en gång.

Det är väl rätt självklart? Du har ju kört på vägen i 1.5 år nu och då får man en hel del erfarenheter. Du var ju helt grön i trafiken när du tog A1-kortet, det är du inte nu.

Om det nu är så du menar?

Hmm tror inte alls han brydde sig om att du har A1 redan, kan nog lova att du körde myycket mer avslappnat nu än när du kuggade på A1 första gången. Sen vad dina misstag nu ska ha varit så antingen såg han inte dem eller så var det inga misstag.
Att man kör fel räknas inte som ett misstag för att man ska bli kuggad(jäävla dumt annars, gäller iofs vad det är för felkörning).

Själv så blev jag nästan förbannad då jag körde upp och vissa klantar får göra om bromsprovet 2 gånger för att det är blött. Det är enkelt, man ska inte vara på vägen om man inte klarar något sånt simpelt.

*/ ?>
Back