Tankade diesel..........

thundercat600

Sommar...
Gick med
13 Mar 2006
Ort
skellefteå
Hoj
XR650r -00
Jag va på jobbet idag och märkte att jag hade helt slut sås i hojen :mad:
jaja tänkte jag kan väl "låna" från nån dunk klart det va diesel i dunken :huvet :huvet :huvet jag kom ca 1km innan skiten börja ryka och gå riktigt dåligt.

Nu till min fråga, kan nåt ha tagit stryck? Jag slangade ut allt och fyllde ny soppa då börja den gå som vanligt efter ett litet tag! :)
 
Bör inte vara något problem om den går bra nu fast kanske inte att rekommendera i framtiden alla fall. Bli en del oförbrända dieselrester i motorn kanske?
Betydligt värre att tanka bensin i en dieselmotor än tvärtom.
 
Det bör inte ta något större skada så länge du höll dig inom pilarna så att säga. motorn får ju en hårdare gång.

Jag körde ofta min moppe på dieselmix Kör den varm på bensin och sedan kör den på diesel/bensin/olja mix :)

Va gör man inte när tanken är tom å de är fest i grannbyn :D :tuttar :tuttar
 
går den bra så är det lugnt, det farligaste är väl annars så kallat hydrolock, men det har du ju knappast fått i detta fallet.
 
thundercat600 skrev:
2217354 Jag va på jobbet idag och märkte att jag hade helt slut sås i hojen :mad:
jaja tänkte jag kan väl "låna" från nån dunk klart det va diesel i dunken :huvet :huvet :huvet jag kom ca 1km innan skiten börja ryka och gå riktigt dåligt.

Nu till min fråga, kan nåt ha tagit stryck? Jag slangade ut allt och fyllde ny soppa då börja den gå som vanligt efter ett litet tag! :)

Diesel har avsevärt lägre oktantal än bensin, så din motor har med stor sannolikhet spikat. Har du tur är motorn oskadd, har du otur så har du bränt hål i nån kolv.
Med tanke på att den började gå sämre efter 1km så skulle jag nog sätta mina femma på det senare.
 
Two stroke man skrev:
2233100 Diesel har avsevärt lägre oktantal än bensin, så din motor har med stor sannolikhet spikat. Har du tur är motorn oskadd, har du otur så har du bränt hål i nån kolv.
Med tanke på att den började gå sämre efter 1km så skulle jag nog sätta mina femma på det senare.

Men kan hojen börja gå bra sen igen som den gjorde om det är hål i kolvarna?
 
Troligtvis inte..

Om motorn skadas av spikning så går ju inte skadan "tillbaka" bara för att man börjar köra på soppa igen..

Sannolikt är hojen helt OK.
 
Two stroke man skrev:
2233100 Diesel har avsevärt lägre oktantal än bensin, så din motor har med stor sannolikhet spikat. Har du tur är motorn oskadd, har du otur så har du bränt hål i nån kolv.
Med tanke på att den började gå sämre efter 1km så skulle jag nog sätta mina femma på det senare.

tvärtom, En diesel spikar med bensin. En bensinmotor har nog svårt att tända diesel om det inte är så´n sjuuuukt hög kompression som i till exempel min gammelgixxer som även kan flyga och koka kaffe.
 
För modligen ingen fara, jag vet en viss speed triple som gick på disel tills den dödade tändstiften men efter tänstiftsbyte och så klart gammal hederlig 98 oktanig soppa så var det som vanligt igen...
 
Two stroke man skrev:
2233100 Diesel har avsevärt lägre oktantal än bensin, så din motor har med stor sannolikhet spikat. Har du tur är motorn oskadd, har du otur så har du bränt hål i nån kolv. Med tanke på att den började gå sämre efter 1km så skulle jag nog sätta mina femma på det senare.
Fast diesel är betydligt mer svårantändligt än bensin. Borde inte diesel i en bensinmotor bli som att köra på "ren olja", dvs det tänder knappt överhuvudtaget och dieseln rinner oförbränd rakt igenom.

EDIT: Teo hann före..
 
Last edited:
Tankade i diesel i min gamla Volvo 240 för många år sedan i Frankrike. Efter ett par km så vrålhostade motorn och jag började lägga ut en dimridå bakom bilen innan den dog. Fick igång den igen efter ett par minuter och körde (på lite högre motorvarv) iväg ett par km till nästa bensinmack. Kunde inte stänga av motorn då utan fick ställa mig på bromsen och släppa upp kopplingen med en växel ilagd! Tömde tanken och tankade i vanlig bensin. Efter det så gick den gamla häcken som en dröm och drog avsevärt mindre bränsle än före dieselincidenten!

Ett gammalt "knep" som användes förr var att man sprutade in en dimma av diesel i insuget på bensinmotorer (på höga motorvarv) för att (tror jag) bränna bort sot och avlagringar.
 
vfsf skrev:
2233201 Tankade i diesel i min gamla Volvo 240 för många år sedan i Frankrike. Efter ett par km så vrålhostade motorn och jag började lägga ut en dimridå bakom bilen innan den dog. Fick igång den igen efter ett par minuter och körde (på lite högre motorvarv) iväg ett par km till nästa bensinmack. Kunde inte stänga av motorn då utan fick ställa mig på bromsen och släppa upp kopplingen med en växel ilagd! Tömde tanken och tankade i vanlig bensin. Efter det så gick den gamla häcken som en dröm och drog avsevärt mindre bränsle än före dieselincidenten!

Ett gammalt "knep" som användes förr var att man sprutade in en dimma av diesel i insuget på bensinmotorer (på höga motorvarv) för att (tror jag) bränna bort sot och avlagringar.

Skön läsning, fråga mig inte varför... men jag gillar volvo.
Hur kommer det sig att den drog mindre soppa?
 
Teo skrev:
2233163 tvärtom, En diesel spikar med bensin. En bensinmotor har nog svårt att tända diesel om det inte är så´n sjuuuukt hög kompression som i till exempel min gammelgixxer som även kan flyga och koka kaffe.

Hej
En effektstark bensinare som under drift får gå på ren diesel, under belastning, spikar och kan motorskadas på kort tid. Detta pga av för lågt oktantal.

En diesel som går på bensin, om man får igång den, spikar pga av för stor tändförsening orsakad av bensinens sämre cetantal. Dvs sämre tändvillighet.


Mvh
Jörgen
 
fogerty skrev:
2233104 Men kan hojen börja gå bra sen igen som den gjorde om det är hål i kolvarna?

Missade det! Du har nog klarat dig då! Sorry!

Teo skrev:
2233163 tvärtom, En diesel spikar med bensin. En bensinmotor har nog svårt att tända diesel om det inte är så´n sjuuuukt hög kompression som i till exempel min gammelgixxer som även kan flyga och koka kaffe.

Fel! En diesel tänder nog knappt med bensin!

Ja, en diesel har hög kompression, men den komprimerar ren luft! Därefter sprutar man in bränslet när man vill att det ska tända! Och det tar eld direkt!

Lektionen över! Gå hem och gör läxorna!
 
Muggen skrev:
2233264 Hur kommer det sig att den drog mindre soppa?

Vet inte det. Kan det vara så att det brändes bort en massa skit från diverse olika ställen, kanske? Jag kommer i alla fall ihåg att det kändes som om det satt en helt ny motor under huven. Pigg och stark (och betydligt bensinsnålare) blev den i alla fall. Men det är inte någonting som jag medvetet skulle våga göra en gång till...
 
Eldstorm skrev:
2233173 Fast diesel är betydligt mer svårantändligt än bensin. Borde inte diesel i en bensinmotor bli som att köra på "ren olja", dvs det tänder knappt överhuvudtaget och dieseln rinner oförbränd rakt igenom.

EDIT: Teo hann före..

Diesel är svårare att tända med tändstickor(mindre ångor) men oktantalet är lägre, vilket betyder att det självtänder lättare vid kompression och ger därför lättare knackning.
 
Two stroke man skrev:
2233386



Ja, en diesel har hög kompression, men den komprimerar ren luft! Därefter sprutar man in bränslet när man vill att det ska tända! Och det tar eld direkt!

Lektionen över! Gå hem och gör läxorna!

Jag lyfter på hatten... :tummenupp
 
vfsf skrev:
2233396 Vet inte det. Kan det vara så att det brändes bort en massa skit från diverse olika ställen, kanske? Jag kommer i alla fall ihåg att det kändes som om det satt en helt ny motor under huven. Pigg och stark (och betydligt bensinsnålare) blev den i alla fall. Men det är inte någonting som jag medvetet skulle våga göra en gång till...

Ja det var en vanlig metod att snik-sota äldre lågkompade bensinmotorer förr. Man snapsade motorn rätt i förgasaren med en skvätt diesel, med motorn ordentilgt varmkörd och gåendes på hög tomgång. Förbränningsrummen blev plåtrena.

Men idag är bränsle- och oljekvalitén sådan att sotning inte behövs. Dessutom är moderna motorer inte så förnöjsamma att de helt säkert skulle må bra av behandlingen. I annat fall lär hursomhelst katalysatorn kunna få en törn även om inte motorn skulle bli skadad.

Mvh
Jörgen
 
vfsf skrev:
2233396 Vet inte det. Kan det vara så att det brändes bort en massa skit från diverse olika ställen, kanske? Jag kommer i alla fall ihåg att det kändes som om det satt en helt ny motor under huven. Pigg och stark (och betydligt bensinsnålare) blev den i alla fall. Men det är inte någonting som jag medvetet skulle våga göra en gång till...



Det blev lika med hojen.... innan diesel incidenten så bluddrade den och va kraftlös vid 6000 varv. Jag tänkte lämna in den för rengöring/mappning.

Men efteråt så har den gått som en dröm.... troligen har dieseln rensat bort skit i gasarna..... ingen är gladare än jag :hihi :hihi :hihi
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top