Tanka etanol i direktinsprutad volvo 740?

Vet en som bytte och sedan frättes bensinmätaren sönder, så han vet inte hur mkt soppa han har kvar nu. Men det var på en skoda.

Lite sliter det nog allt

Frättes.. eller slutade den fungera bara.. och hur säker är du på att det inte hänt om han fortsatt köra på bensin?

Hur många pengar sparar man?

Bara för att det är billigare att tanka behöver man ju inte spara kronor per mil om ekipaget drar mer bränsle istället.

Frättes.. eller slutade den fungera bara.. och hur säker är du på att det inte hänt om han fortsatt köra på bensin?

Jag har då ingen aning, men en hyffsat ny bil var det.

Och hur ska jag vara säker på att det inte hänt om han fortsatt med bensin?

Men att det är skillnad på materials moståndkraft mot bensin eller etenol är väl ingen nyhet eller konstighet?

Men du verkar vara på hugget och slåss för etenol, jag skiter i vilket, så jag håller med dig:)

Jag har då ingen aning, men en hyffsat ny bil var det.

Och hur ska jag vara säker på att det inte hänt om han fortsatt med bensin?

Men att det är skillnad på materials moståndkraft mot bensin eller etenol är väl ingen nyhet eller konstighet?

Men du verkar vara på hugget och slåss för etenol, jag skiter i vilket, så jag håller med dig:)

Nä nä missförstå mig rätt.
Det jag menar är att om givaren frätts sönder och du konstaterade att den gjort det efter att du plockat bort den eller om Ni antog att det va etanolen som gjort det.

Bara för att det är billigare att tanka behöver man ju inte spara kronor per mil om ekipaget drar mer bränsle istället.

Det du sparar i plånboken är viktigt men... kanske viktigt att vara vänligare mot miljön..
Vad vet jag.. jag sluta köra på disel, bensin, etanol i bilen för länge sen..
Bara hojen som går på bensin..

Last edited:
Rent generellt så är det inga problem att hälla i E85 i en bensinbil.
Våran vanliga 95 oktan innehåller redan 5% etanol så slangar mm tål det utan problem.
Det som kan hända är att du har avlagringar i bränsleledningarna och när man byter till E85 så släpper dom på grund av att förhållande mellan etanol och bensin förändras och därigenom förmågan att hålla vissa föroreningar flytande. (etanol är mer polärt än bensin och lika löser ju lika).
Det kan leda till att bränslefiltret sätter igen.

Bilen kommer att bli trögstartad när den är kall. Framför allt på morgnarna. Min egen erfarenhet då jag har testat. till vardags märker man inget särskilt vid körning förutom att bränsleförbrukningen skjuter i höjden så det sjunger om det.

En bil med insprutning och lambdagivare kommer gradvis att lägga på en korrektionsfaktor på insprutningsmappen och "feta" på blandningen lite men det tar ganska lång tid för en bil som inte är anpassad för att kunna växla mellan bränsletyperna. Den kommer med andra ord att gå magert och därigenom får man högre temperaturer i förbränningsrum och avgaser. För exempelvis en sugmotor med förhållandevis låg effekt ska det dock inte leda till några otrevliga haverier om man inte har mycket otur. Det bästa är att byta spridare så att man får rätt mängd bränsle med originalmappen.

Rent ekonomiskt så sparar man inte just några pengar på det dock. Min egen erfarenhet säger att bränsleförbrukningen stiger såpass mycket att vinsten blir ytterst marginell. Dock får man tanka avsevärt oftare.
Typiskt sett så ökar bränsleförbrukningen med närmare 40%. Med etanolens pris idag som ligger på ca 8,40 så motsvarar det ett bensinpris på strax under 12 kronor vilket är breakeven. Har man en bil som drar en liter/mil så sparar man ca en krona per mil. Kör man då 1200 mil om året (Enkelt att räkna på) så innebär det att man sparar 1200 kronor om året eller 100 kr/månad.

Det finns med andra ord inga direkta vinster att göra på att tanka etanol. I alla fall inte rent ekonomiskt. Det är väl snarare miljösamvetet som man kan vara lite snäll mot i så fal. För min egen del så kör jag vidare med bensin i bilen även om den går alldeles utmärkt på etanol då jag värdesätter att kunna tanka lite mer sällan högre än dom få kronor som finns att spara.

Nja etanolen kan aldrig bli lika stor som bensinen i världen om den fortsätter produceras av spannmål. Sedan att tanka E85 som kommer ifrån brasilien (världens största etanoltillverkare) så är det i praktiken värre än vad bensin är på flera olika sätt. Då är framställningen bara en del i det hela.

Det är helt klart att det finns två skolor om det här med etanolens påverkningar på bilar som är byggda för bensindrift (ser man tidigare i denna tråd) men jag har svårt att tro att staten går in och styr alla biljournalister och gör så att dom skriver negativa saker om etanolen.

Jag kan inte förstå på vilket sätt etanolens produktion är såååå mycket farligare än bensinen. för att göra och frakta etanol krävs en heldel maskiner som för tillfället går på bensin vilket är miljöfarligt om etanolen skulle bli större skulle den säkert kunna produceras och fraktas med etanoldrivna fordon.
Sedan för att värma och jäsa etanol går de åt el som säkerligen kommer från en kolverk vilket heller inte är miljövänligt men de går säkert åt el att framställa olja också.

samanställning:
Etanol grunprodukt miljövänligare en bensin men framställningen är oeffektiv

Olja (bensin) Miljöfarlig produkt använder sig av lika mycket transport och maskiner för att framställas. Enda fördelen är väll att den inte tar upp någon mark för de svältande brassilianarna men som föregående talare skrev så används 0.7promille av deras land.

De handlar inte om att politikerna säger till biljournalister vad de ska skriva utan var pengarna går till forskning. Känns inte som att de 8kr lr vad de är i skatt på varje liter bensin går till forskning för att framställa bra alternativ utan till forskning om hur miljöfarlig produceringen av etanol.

Last edited:
Jag körde på ca 70% etanol i min gamla volvo 360-88 utan att den gick dåligt eller var svårstartad så det är bara du provar dig fram:tummenupp

Körde min 855 på E85, tyckte mig kunna se hur mätaren rörde sig. Visst var det riktigt mycket roligare att tanka vad gällde priset. Men, icke lönsamt i längden. Fick tanka dubbelt så ofta kändes det som, men, så har jag en tung gasfot också. Den drog mycket på villket som.

Mina tre senaste bilar har jag tankat 50/50. (Clio, Volvo 460 och Astra)

Har aldrig haft problem men kallstarter osv och bilarna drack inte så mycket mer att det jämnade ut sig ekonomiskt, utan jag körde billigare och (inbillar jag mig iallafall) miljövänligare.

Enklaste sättet för oss att förbruka mindre bensin och mer etanol i landet är ju dock att blanda mer etanol i det som säljs som bensin.

Ökar man inblandningen 10% till så har vi 10% mer etanoldrift i landet, inget som någon skulle märka något, ingen som behöver konvertera.

Dessutom får staten in lika mycket skatt ändå, då det säljs som bensin!

Vet en som bytte och sedan frättes bensinmätaren sönder, så han vet inte hur mkt soppa han har kvar nu. Men det var på en skoda.

Lite sliter det nog allt

Om den bilen handlade om en 740 så var det nog inte etanolens fel. Om du hittar en 740 av tidigare årsmodell än 90 med fungerande bränslemätare så är du fan grym! :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT