Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Men ger inte etanolen sig på gummidetaljerna i bränslesystemet och fräter/löser upp dem? Iom att det inte är bytt som man gör vid en etanolkonvertering? Eller har jag hört rent fel?
Metanol torkar ut gummipackningar, men du kan ha rätt om etanolen med, det lämnar jag osagt.
Jag vill dock minnas att man bara ökar bränsle-luft-förhållandet med 30% extra bränsle
Tjörde 70/30 i S4:an och det funka perfaÄven vintertid.
Vet inte om man sparade så mycket på det i slutändan. Tjör rent 95 nu.
Det som gäller är ju att soppapumpen ska klara att leverera tillräcligt med bränsle och att adapteringen i motorstyrningen hänger med hela vägen. Audin var det inga problem med då det är rejält tilltaget på den turbo 5:an.
Vissa bilar klarar kanske bara 30/70 blandning.
Jo... mer sås så ska det funka..
De finns ju nånn oberoende sida www.etanolbil.nu eller nått sånnt.
Det är ju redan inblandat etanol i vanlig 95 oktan och om etanol är så skadligt så skulle sånn 95 oktan inte få säljas.
Eb sak du kanske får byta efter ett tag är bränslefilter då etanol löser gamla avlagringar.
Stod att på min 91 skulle bränsletrycktsregulatorn bytas. Annars var det bara att tuta och köra.
Då får det blir att blanda i lite och prova.
Nu skall vi göra det helt klart här.
E85 sliter inte extra hårt på slangar och packningar. FEL
E85 sliter inte extra hårt på ventilsäten, ventiler, kolvringar, etc. RÄTT
Man behöver inte köra med speciell olja i motorn.RÄTT
Alldeles för många myter kretsar kring ämnet.
Etanolen torkar ut gummit i slangarna och det uppstår torrsprickor.
Det här verkar ju vara asbra!
Hur kommer det sig att inte fler kör på etanol?
Tappar man effekt? (Kan jag dra husvagn)
Var tankar man?
Hur mkt billigare blir det?
Svårstartad?![]()
Jag har en 740 från 81, inget special vad jag vet, är det bara att köpa detta [ http://www.misab.se/etanol.htm] paket o dunka in grejjerna på 10 min o sen blir jag miljonär?!![]()
Staten vill inte att folk ska tanka e85 bensinskatten(miljöskatten) måste vara tidernas bästa kassako. Därför kommer de massa propaganda i media om att e85 löser upp allt du äger![]()
likadant med snacket om att e85 inte är miljövänligt för de måste produceras och de går åt mer energi än de ger jo de kanske är sant men de är ett helt nytt koncept när etanol om! etanolen blir lika stor som bensin så kommer den vara många gånger renare.
Tankar gör du på macken!!
Andledningen att folk inte kör etanol är just all dålig publicitet de finns plus att utbudet av färdiga bilar är kasst.
Och priset har ju lagts såå precis att med den ökade förbrukningen du får av e85 kommer du kanske tjäna 2 -3 kr milen.
Staten vill inte att folk ska tanka e85 bensinskatten(miljöskatten) måste vara tidernas bästa kassako. Därför kommer de massa propaganda i media om att e85 löser upp allt du äger![]()
likadant med snacket om att e85 inte är miljövänligt för de måste produceras och de går åt mer energi än de ger jo de kanske är sant men de är ett helt nytt koncept när etanol om! etanolen blir lika stor som bensin så kommer den vara många gånger renare.
Tankar gör du på macken!!
Andledningen att folk inte kör etanol är just all dålig publicitet de finns plus att utbudet av färdiga bilar är kasst.
Och priset har ju lagts såå precis att med den ökade förbrukningen du får av e85 kommer du kanske tjäna 2 -3 kr milen.
Sedan att tanka E85 som kommer ifrån brasilien (världens största etanoltillverkare) så är det i praktiken värre än vad bensin är på flera olika sätt. Då är framställningen bara en del i det hela.
Nu skall vi göra det helt klart här.
E85 sliter inte extra hårt på slangar och packningar.
E85 sliter inte extra hårt på ventilsäten, ventiler, kolvringar, etc.
Man behöver inte köra med speciell olja i motorn.
Alldeles för många myter kretsar kring ämnet.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |