Tanka etanol i direktinsprutad volvo 740?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Törs man göra det utan att ändra något?

Lite sugen på att testa med typ 50%

Blir den väldigt svårstartad nu när det är kallt?

Volvo 740 GLT 1991

Men ger inte etanolen sig på gummidetaljerna i bränslesystemet och fräter/löser upp dem? Iom att det inte är bytt som man gör vid en etanolkonvertering? Eller har jag hört rent fel?

Men ger inte etanolen sig på gummidetaljerna i bränslesystemet och fräter/löser upp dem? Iom att det inte är bytt som man gör vid en etanolkonvertering? Eller har jag hört rent fel?

Metanol torkar ut gummipackningar, men du kan ha rätt om etanolen med, det lämnar jag osagt.

Jag vill dock minnas att man bara ökar bränsle-luft-förhållandet med 30% extra bränsle

Metanol torkar ut gummipackningar, men du kan ha rätt om etanolen med, det lämnar jag osagt.

Jag vill dock minnas att man bara ökar bränsle-luft-förhållandet med 30% extra bränsle

Jo det vet jag att metanol gör så men har för mig att etanolen löser upp slangarna (om dom inte blir bytta inför en konvertering då typ)....nåväl....ingen saklig grund för påståendet ändå.

Tjörde 70/30 i S4:an och det funka perfa :tummenupp Även vintertid.
Vet inte om man sparade så mycket på det i slutändan. Tjör rent 95 nu.
Det som gäller är ju att soppapumpen ska klara att leverera tillräcligt med bränsle och att adapteringen i motorstyrningen hänger med hela vägen. Audin var det inga problem med då det är rejält tilltaget på den turbo 5:an.
Vissa bilar klarar kanske bara 30/70 blandning.

Låter ju positivt

Hittade denna länk, där det visar att dom enbart byter regulatorn. Det är väll för att ge den mer bränsle?
http://www.misab.se/etanol.htm

Jo... mer sås så ska det funka..
De finns ju nånn oberoende sida www.etanolbil.nu eller nått sånnt.

Det är ju redan inblandat etanol i vanlig 95 oktan och om etanol är så skadligt så skulle sånn 95 oktan inte få säljas.

Eb sak du kanske får byta efter ett tag är bränslefilter då etanol löser gamla avlagringar.

Det va nog det där jag hängde upp mig på. :) REN etanol löser saker.... :hihi

Regga dig på 740klubben.se det är gratis. Fär har dom ett forum för e85 där du kan fråga många som konverterat både 8v och 16v. Där kan dom också svara på hur mycket bilen drar med etanol och när du behöver byta bränslefilter första gången efter konvertering.:tummenupp

Stod att på min 91 skulle bränsletrycktsregulatorn bytas. Annars var det bara att tuta och köra.

Då får det blir att blanda i lite och prova.

Hört att det är bättre att byta spridare. Öka soppatrycket med btr sliter mer på bränslepumpen. På volvo 8v räcker det att byta till 850ns orangea turbospridare för att köra på etanol. kan tänka mej att det finns några spridare att byta till även på 16v så du slipper slita ut pumpen

Last edited:
Nu skall vi göra det helt klart här.

E85 sliter inte extra hårt på slangar och packningar.
E85 sliter inte extra hårt på ventilsäten, ventiler, kolvringar, etc.
Man behöver inte köra med speciell olja i motorn.
Alldeles för många myter kretsar kring ämnet.

Någonting som är klokt at göra vid konvertering är att byta ut bränslefiltret till ett nytt. Det eftersom ingrott slisk kan komma till att lösas upp av etanolen och sätta igen spridarna.

Jag skall inte döma ut metoden med byte av BTR lättvindigt, men faktum är att det skall mosas i 40% större mängd bränsle.
Eftersom olika bilar har olika spridare med allt vad det för med sig i så kallad spridarbild samt kapacitet bör man inte gå och anta att det fungerar så fint som säljarna säger att det gör.
Jag känner personligen en som kör omodifierat med 100% E85 och bilen går framåt med det, om än svårstartad även på sommaren.
Visst går bilen möjligen framåt på ren E85 i originalutförande, men knappast optimalt.

Att gå in specifikt på varje bilmodell med bränslestyrningstyper och dylikt vore absurt.
Därför bör man se efter noga på internet vad som gäller för ens egen bil eftersom det varierar relativt kraftigt i kompabilitet och uppgaderingsmöjligheter.

Lustigt att detta ämne skulle tas upp just idag då jag fick spridare med posten till min gamla 900 turbo(Aero).
Lämpligen finns det en vanligt förekommande spridare till mitt styrsystem som är nästan exakt 40% större än original och är således plug & play för etanolkonvertering.
Byt spridare och soppafilter, sen är det bara tuta och köra på ren E85.
Bestämde mig för att konvertera då en gubbe på SAAB-forumet hade gjort det med sin gamla turbo, samt två sugisar.
Han backar upp sina saker med mätdata som visar att bilen går kalas.
Turbon har gått 2000 mil på E85. :banana

För övrigt blir det från och med den första Juli i år lagligt att konvertera sin bil.
Men man kan direkt anta att de bara godtar bilar som gått via dyr verkstadsväg. BTR-lösningen blir antagligen inte godkänd.
[YOUTUBE-ID]HuOs1yap8mU[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

E85 sliter inte extra hårt på slangar och packningar. FEL
E85 sliter inte extra hårt på ventilsäten, ventiler, kolvringar, etc. RÄTT
Man behöver inte köra med speciell olja i motorn.RÄTT

Etanolen torkar ut gummit i slangarna och det uppstår torrsprickor.

Etanolen torkar ut gummit i slangarna och det uppstår torrsprickor.

Har du belägg för det?

Se video samt fråga andra som kört länge med E85 i sina bilar.
Jag vill gärna tro på alla men än så länge har ingen kommit med konkreta bevis för nackdelar medan fördelar och motbevis för myterna haglar in.

Last edited:
På ett av mina gamla jobb kördes etanol genom pumpar med plast och gummidetaljer. Och de fick bytas för jämnan. Såg riktigt jävliga ut efter ett tag. Sen tror jag inte att de stora biltillverkarna byter ut alla vanliga slangar mot dito som ska tåla etanol bara för sakens skull.

Det här verkar ju vara asbra!

Hur kommer det sig att inte fler kör på etanol?
Tappar man effekt? (Kan jag dra husvagn)
Var tankar man?
Hur mkt billigare blir det?
Svårstartad? :gnissla

Jag har en 740 från 81, inget special vad jag vet, är det bara att köpa detta [ http://www.misab.se/etanol.htm] paket o dunka in grejjerna på 10 min o sen blir jag miljonär?! :D

Det här verkar ju vara asbra!

Hur kommer det sig att inte fler kör på etanol?
Tappar man effekt? (Kan jag dra husvagn)
Var tankar man?
Hur mkt billigare blir det?
Svårstartad? :gnissla

Jag har en 740 från 81, inget special vad jag vet, är det bara att köpa detta [ http://www.misab.se/etanol.htm] paket o dunka in grejjerna på 10 min o sen blir jag miljonär?! :D

Staten vill inte att folk ska tanka e85 bensinskatten(miljöskatten) måste vara tidernas bästa kassako. Därför kommer de massa propaganda i media om att e85 löser upp allt du äger:gnissla
likadant med snacket om att e85 inte är miljövänligt för de måste produceras och de går åt mer energi än de ger jo de kanske är sant men de är ett helt nytt koncept när etanol om! etanolen blir lika stor som bensin så kommer den vara många gånger renare.

Tankar gör du på macken!!
Andledningen att folk inte kör etanol är just all dålig publicitet de finns plus att utbudet av färdiga bilar är kasst.

Och priset har ju lagts såå precis att med den ökade förbrukningen du får av e85 kommer du kanske tjäna 2 -3 kr milen.

Staten vill inte att folk ska tanka e85 bensinskatten(miljöskatten) måste vara tidernas bästa kassako. Därför kommer de massa propaganda i media om att e85 löser upp allt du äger:gnissla
likadant med snacket om att e85 inte är miljövänligt för de måste produceras och de går åt mer energi än de ger jo de kanske är sant men de är ett helt nytt koncept när etanol om! etanolen blir lika stor som bensin så kommer den vara många gånger renare.

Andledningen att folk inte kör etanol är just all dålig publicitet de finns plus att utbudet av färdiga bilar är kasst.

Och priset har ju lagts såå precis att med den ökade förbrukningen du får av e85 kommer du kanske tjäna 2 -3 kr milen.

Nja etanolen kan aldrig bli lika stor som bensinen i världen om den fortsätter produceras av spannmål. Sedan att tanka E85 som kommer ifrån brasilien (världens största etanoltillverkare) så är det i praktiken värre än vad bensin är på flera olika sätt. Då är framställningen bara en del i det hela.

Det är helt klart att det finns två skolor om det här med etanolens påverkningar på bilar som är byggda för bensindrift (ser man tidigare i denna tråd) men jag har svårt att tro att staten går in och styr alla biljournalister och gör så att dom skriver negativa saker om etanolen.

Politikerna, SAAB och bönder är väl dom enda som är positiva till etanolen idag.

Politikerna för att nån lyckats med bra lobbing. Att dom sen kommer se till att få in sina skattepengar oavsett vilka energikällor vi använder är ju dock en annan sak.

Jag rekomenderar folk att läsa http://etanol.nu/pressmeddelanden/etanol_och_mat_2008-04-25.pdf.

Det mesta sägs i slutklämmen:

"Brasilien är världens största etanolproducent men endast 2% av Brasiliens jordbruksmark – knappt 3 miljon hektar – används där för att producera etanol. Som jämförelse ligger 3,8 miljon hektar jordbruksmark i EU i träda! Den etanol vi importerar till E85 odlas på endast 0,7 promille (!) av Brasiliens jordbruksmark. Detta är alltså knappast anledningen till dagens höga matpriser."

Det finns goda möjligheter att odla etanolgrödor inom EU, det handlar bara om att låta bönderna göra rätt för dom pengar dom får för att låta bli att odla på sin mark.
Det tar ett par år att få igång den inhemska tillverkningen, så vi får fortsätta att utarma 0,7 promille brasiliansk mark, tills vi är där.

Det handlar om infrastruktursatsningar.

Last edited:
Sedan att tanka E85 som kommer ifrån brasilien (världens största etanoltillverkare) så är det i praktiken värre än vad bensin är på flera olika sätt. Då är framställningen bara en del i det hela.

På vilket sätt gör det faktumet att etanolen fraktas hit med tankbåt användandet värre än bensinanvändande?

Bensinen tillverkas inte heller i sverige, den fraktas också med tankbåt, och jag har väldigt svårt att tro att crackning av petroleum är miljövänligare än att jäsa och destillera etanol, men det är bara spekulationer från min sida, du kanske har fakta?

Men visst, det ÄR viktigt att vi börjar tillverka etanol själva, då slipper vi tankbåtarnas utsläpp, den vinsten kan vi aldrig göra med bensin.

E85 sliter inte extra hårt på slangar och packningar.
E85 sliter inte extra hårt på ventilsäten, ventiler, kolvringar, etc.
Man behöver inte köra med speciell olja i motorn.

Vet en som bytte och sedan frättes bensinmätaren sönder, så han vet inte hur mkt soppa han har kvar nu. Men det var på en skoda.

Lite sliter det nog allt

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...