Tanka diesel i hojen hur illa?

Myggdråparn

Medlem
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Suzuki GSX1400 -02
Hej. Om man tankat ca 4,4 liter diesel i en hoj och sen fullt upp med ca 15 liter bensin i en tank som rymmer 22 liter. Hur illa är det. Frågar åt en kompis

;)

"Han" har kört den ca 9 mil idag och tankat upp den igen. Gick kanske lite ryckigare i låg fart och luktade diesel vid stopp. Tänker att stiften kanske tagit stryk men var nog dags att byta dessa ändå.

"Han" har kört den ca 9 mil idag och tankat upp den igen. Gick kanske lite ryckigare i låg fart och luktade diesel vid stopp. Tänker att stiften kanske tagit stryk men var nog dags att byta dessa ändå.
Då skulle jag gå på steffes svar.

Diesel har extremt lågt oktantal så den kan knacka och det är obra.
Men har den gått 9 mil och därefter tankats igen så är det ju för sent att göra något. Bara fortsätta köra och hoppas på det bästa.

Det är värre tvärtom diesel bil tanka bensin
Tror inte dieselhojen hade mått dåligt av 20% bensin. Jag har haft dieselmotorer där det var tillåtet med upp till 30% bensininblandning om man inte hade tillgång till vinterdiesel.

Tror inte dieselhojen hade mått dåligt av 20% bensin. Jag har haft dieselmotorer där det var tillåtet med upp till 30% bensininblandning om man inte hade tillgång till vinterdiesel.
Min uppfattning är att ju modernare en dieselmotor är desto känsligare är den för fel bränsle.
Det man får ur en pump nuförtiden är en ganska tilltuffsad soppa jämfört med ren bensin eller diesel.

Min uppfattning är att ju modernare en dieselmotor är desto känsligare är den för fel bränsle.
Det man får ur en pump nuförtiden är en ganska tilltuffsad soppa jämfört med ren bensin eller diesel.
Absolut. Men det finns inga serietillverkade hojar med moderna dieselmotorer.

On nåns kompis gör om det, tanka 98 oktan hjälper lite grann.
Tankade 20 L diesel i en Mazda pickup. Var väl lika mycket bensin i tanken. Minimalt gaspådrag, 50km/h max. Fyllde fullt 98 efter 2 mil. Gick lite bättre. 10 mil senare full tank igen.
Sen gick den motorvägsfart resten av resan.
Om man kan hindra den från att knacka (förtända) händer inget farligt.

On nåns kompis gör om det, tanka 98 oktan hjälper lite grann.
Tankade 20 L diesel i en Mazda pickup. Var väl lika mycket bensin i tanken. Minimalt gaspådrag, 50km/h max. Fyllde fullt 98 efter 2 mil. Gick lite bättre. 10 mil senare full tank igen.
Sen gick den motorvägsfart resten av resan.
Om man kan hindra den från att knacka (förtända) händer inget farligt.
Hahaha skön story. Det funkade för det var en Mazda. Har en 2019 CX-5 så vet vad jag snackar om.

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Back