Tanka 98okt istället för 95okt

Alltid Statoil 98, den skall vara etanol-fri så vitt jag vet.....

Nämen, om du tror det har du inte läst den här tråden speciellt noga.

Enligt Statoils egen hemsida förekommer upp till 5% etanol även i deras 98 oktan nu. Samma som för 95-an.
Står även, oroväckande nog, att EU beslutat att bensin ska blandas med 10% E85 i framtiden. Statoil undersöker hur man ska införa detta, gissar att det är samma för alla bolag.

Hur kan det påverka? Dubbelt så mycket E85 i bensinen alltså......
 
Statoil levererar ingen 98 utan 5% etanol. Som vanligt i trådar som dessa rekommenderar jag att ladda ned resp oljebolags produktdata-pdf:er vid osäkerhet.
Även V-power fick 5% etanol, det skedde över en natt, när ST1 tog över Shells mackar.

Edit:
Pricken var snabbare
 
Last edited:
Alltid Statoil 98, den skall vara etanol-fri så vitt jag vet, den där fördömda etanolen är inte snäll mot bränsletankar av plast, sväller och bli deformerade med tiden....:gråta

Statoil 98 är inte fritt från etanol. En tid sedan (ett år sedan eller så) stod det i produktbladet hos Statiol att de inte hade etanol i 98, men det har de reviderat. Stod även tidigare på Jets hemsida att deras 98 oktan var fritt från Etanol. Men inte heller det stämmer enligt uppgifter från någon som tog kontakt med bolaget i fråga och ställde frågan.

Får nog tanka alkylatbensin för att slippa etanolen idag. Jag tvivlar på att det finns någon station i Sverige som fortfarande säljer 98 som är helt fritt från Etanol. Väldigt ofta kommer bensinen från samma depåer runt om i landet. Vissa lokala variationer kan förekomma. Det är således samma bensin i pumparna.
 
ja det verkar bråkas om o2sesor å grejjer här, jag har haft av hela avgassystemet på min FZ6 och inte sett till nån lambdasond så det kan ni nog ta ur ekvationen. :P
 
Jag vill minnas att jag såg något motorprogram för några år sedan som provade att köra tre olika bilar och mäta maxeffekt på både 95 och 98 oktan. Kommer inte riktigt ihåg vad det var för bilar men kategorierna var en standard utan turbo kallar den för bil A, en lite vassare bil utan turbo (bil B) samt en turbo-bil med ganska högt effektuttag (bil C). Resultatet var att alla bilar lämnade mer effekt med 98 oktan. Dock var skillnaden väldigt liten för bil (A), lite större skillnad för bil B. Bil C med turbo var det ganska stor skillnad typ 15-20 hästar.

Vill också minnas att det var en svensk roadracing-förare som vann ett lopp men blev diskad för att han körde på högoktanigt bränsle för några år sedan. Gick tydligt att se att den hojen gick fortare på rakorna.
 
Passar på att fråga följande;
BMW S1000RR skall köras enligt manualen på minst 95 oktan. Har jag någon som helst fördel av att köra på 98 oktan, jag tänker på att motorn är högpresterande och jobbar mellan 9-14 000 varv om den körs på bana. Eller är det bara att lägga ned 98 oktan som tråden redan pekar på?

P

BMW brukar skriva ut ett rekommenderat oktantal och ett lägsta.
På HP2s:en rekommenderas 98 RON medan lägsta är satt till 95 RON och det känns tydligt att den i vissa lägen byter mellan tändningsmapparna när man tankat 95. En del andra bumsar har 95 RON som rekommendation och 91 RON som lägsta. Vad står det i din bok?

Om någon undrar: Ja, BMW kör med knacksensorer. Nej det är inte placebo när jag känner att den byter mellan mapparna.
 
Last edited:
Jag vill minnas att jag såg något motorprogram för några år sedan som provade att köra tre olika bilar och mäta maxeffekt på både 95 och 98 oktan. Kommer inte riktigt ihåg vad det var för bilar men kategorierna var en standard utan turbo kallar den för bil A, en lite vassare bil utan turbo (bil B) samt en turbo-bil med ganska högt effektuttag (bil C). Resultatet var att alla bilar lämnade mer effekt med 98 oktan. Dock var skillnaden väldigt liten för bil (A), lite större skillnad för bil B. Bil C med turbo var det ganska stor skillnad typ 15-20 hästar.

Vill också minnas att det var en svensk roadracing-förare som vann ett lopp men blev diskad för att han körde på högoktanigt bränsle för några år sedan. Gick tydligt att se att den hojen gick fortare på rakorna.

Tidningen Bike bänkade en sporthoj med alla bensintyper de fick tag på för några år sedan.
Inga skillnader på någon av dem som var utom felmarginalen.
På en sugmotor måste sådant vara rent nys.
 
Alltså, du sparar runt 30-40 kr på en full tankning, är det värt att tänka på så mycket? :confused:
Sen att lägga pengar på fuel saving-medel är väl +/- noll ekonomiskt sett det med.
 
Last edited:
Jag har alltid tankat 98-oktan pga (tidigare) avsaknad av etanol i den. Plasttankar på Ducati har en tendens att svälla av hög etanolinblandning i bensinen. Problemet är väl just nu ganska isolerat till USA där inblandningen länge varit 10%.
Tycker det är jävligt oroande att "utvecklingen" går åt samma håll här. Tankar till en Sportclassic t ex är banne mig inte lätta att få tag på snart. (En amerikanskt firma har tagit fram en alutank men den kostar seriösa dollars...)

Jag hoppas verkligen att E10-idiotin gås igenom ordentligt här då jag anser att det är trams. Speciellt när förbrukningen går upp på skiten. Jag vill inte ha det i MC-tanken.

Tankar dock fortfarande Statoils 98 pga "upp till 5%" i produktbladet. Men att högre oktantal skulle ge mer effekt eller på annat sätt påverka motorn positivt i en standardhoj är myter.
 
BMW brukar skriva ut ett rekommenderat oktantal och ett lägsta.
På HP2s:en rekommenderas 98 RON medan lägsta är satt till 95 RON och det känns tydligt att den i vissa lägen byter mellan tändningsmapparna när man tankat 95. En del andra bumsar har 95 RON som rekommendation och 91 RON som lägsta. Vad står det i din bok?

Om någon undrar: Ja, BMW kör med knacksensorer. Nej det är inte placebo när jag känner att den byter mellan mapparna.

Ja men visst är det så! Jag höll på att skriva det i mitt inlägg från början, men gick in i manualen först för att inte svänga mig med gissningar, men hittade bara "lägst 95 oktan-texten". Men jag har hela tiden haft inställningen att den skall köras på 98 oktan men kan "ställa om" till 95 oktan om du kör på det! Hittar dock ingen dokumentation på det när jag letar...
 

Bifogat

  • Screen Shot 2013-05-09 at 19.06.46.png
    Screen Shot 2013-05-09 at 19.06.46.png
    17.4 KB · Visningar: 96
Ja men visst är det så! Jag höll på att skriva det i mitt inlägg från början, men gick in i manualen först för att inte svänga mig med gissningar, men hittade bara "lägst 95 oktan-texten". Men jag har hela tiden haft inställningen att den skall köras på 98 oktan men kan "ställa om" till 95 oktan om du kör på det! Hittar dock ingen dokumentation på det när jag letar...

Maila BMW Sverige och fråga vad den är optimerad för. Dom brukar kunna hjälpa till med ganska avancerade tekniska frågor om man visar att man läst på själv och är genuint intresserad.

Sen tror jag risken för spikningar är försumbar vid bankörning på 95. Det är vid full gas på lägre varv jag känner av det, på högvarv andas motorn sämre och får därmed lägre dynamisk kompression.
 
Intressant tråd! Fattar dock typ 5% av vad som skrivs:dummer

På en hoj som är mappad med pc5, är den optimerad för att gå på ett visst oktantal?
 
På en hoj som är mappad med pc5, är den optimerad för att gå på ett visst oktantal?

Kanske. Det finns ju tillbehör för att mappa tändning med PC5.
Troligen är den då mappad för att gå på 95 eftersom det är det som finns att få tag i överallt.
 
...Sen tror jag risken för spikningar är försumbar vid bankörning... Det är vid full gas på lägre varv jag känner av det, på högvarv andas motorn sämre och får därmed lägre dynamisk kompression.
Josef - utan att bemöda mig med att läsa på specifikationerna för HP2S vill jag minnas att att den stackars boxern är trimmad upp över öronen för att lämna sin effekt? Radfyran i S1000 är ju en helt annan konstruktion, måhända designad för en större marginal just mot spikningar...? Står det rekommenderat 95 oktan skulle jag bli förvånad om 98 skulle öppna någon form av mer aggressiv tändmapp.
 
Last edited:
Josef - utan att bemöda mig med att läsa på specifikationerna för HP2S vill jag minnas att att den stackars boxern är trimmad upp över öronen för att lämna sin effekt? Radfyran i S1000 är ju en helt annan konstruktion, måhända designad för en större marginal just mot spikningar...? Står det rekommenderat 95 oktan skulle jag bli förvånad om 98 skulle öppna någon form av mer aggressiv tändmapp.

Visst är det så men även BMWs mer touringbetonade radfyror anges vara optimerade för 98 vilket gör det något konstigt om man inte brytt sig om att ta ut "det sista" med en aggressivare tändmapp och högre komp på just S1000rr som ändå ska slåss i toppen av sportsegmentet. Den har ju knacksensor(er?) så det skulle då betyda att den är optimerad för 95 men kan gå på 91?

Jag får inte riktigt ihop det.
 
Jag vill minnas ett test i Motorrad där det rasade ett antal motorer på några hojar vid fullgaskörningen på Nardo. Tillverkarna skyllde då på för lågt oktantal. :va
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top