"Tank ratten"

Naim

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
zx7r
har en gsx 600 f 92. på vänster sidan finns det ju en liten ratt man kan vrida fram och bak samt ner för att stänga tanken köra på reserv samt vanligt. undrar vad som kan hända om man kör när tanken är avsträngd.

ett annat problem är att det verkar som hojjen läcker bensin eller olja från från vänster sidan med vid ramen där man reglerar tomgången ungefär, märkte det efter att tanken var på när den var avstängd.

har nämligen trott tvärt om på när tanken skulle vara på samt av när den blivit kört en runda (nyss köpt den och fick ingen manual så "komm ihåg" fel) undrar fall det kan vara felet

så länge det är ågot med motorn som krabbat så gör det inget för den ska bytas ut nästan omgående :D

Det är egentligen så att i begynnelsen skaffade en kran, för att kunna stänga av flödet då bensinen kunde bli sur ..(någon anledning) och att motorn inte skulle flödas om den stod längre tider. Idag är den mest till för att folk ska kunna ha koll på reservtanken, men bör dock användas även till att försäkras att motorn inte flödas..Dvs stäng av den så fort motorn inte är igång!

Och du ska inte stänga av kranen när motorn är igång, eller framför allt när du kör. Då motorn stryps på bränsle och då även smörjningen dvs att det kan leda till ett topp-ras! och det är inte billigt att byta cyllar och kolvar..

tycon1 skrev:
Det är egentligen så att i begynnelsen skaffade en kran, för att kunna stänga av flödet då bensinen kunde bli sur ..(någon anledning) och att motorn inte skulle flödas om den stod längre tider. Idag är den mest till för att folk ska kunna ha koll på reservtanken, men bör dock användas även till att försäkras att motorn inte flödas..Dvs stäng av den så fort motorn inte är igång!

Och du ska inte stänga av kranen när motorn är igång, eller framför allt när du kör. Då motorn stryps på bränsle och då även smörjningen dvs att det kan leda till ett topp-ras! och det är inte billigt att byta cyllar och kolvar..

Det händer väl inte mycket mer än att motorn stannar(som när du får slut på soppa),extremfallet är väl maxfart då den kanske inte gillar soppabristen.

En gissning är att din bensinkran har ON/RES och PRI som lägen?.
Om så är fallet går den inte att stänga av utan det sköts av en vacuumslang från motorn.
PRI-läget är till för att kunna fylla förgasarna utan att trycka på startknappen(konstant på),och om du haft det på kan förgasarna ha flödat över om flottörventilerna inte tätar riktigt.

ok så bensin pölen orsakades av att kranen var på när den stod stilla över natten och idag. vred av den rätt nu och verkar som det har blivit lite torrare

ska som sagt byta hela motorn på hojjen men om det är en slang som itne tätar kommer det "problemet" vara kvar då alltså? vad skulle det kosta att fixa? nu vet jag vilket läge som är avstängt så kommer nog inte göra det igen men man kan ju glömma säkert någon gång och då är det bra att ha det tätt i alla fall.

har som sagt kört lite med den när den varit avstängd, men tycker inte att ett topras borde hända, borde väl hända om man får soppa torsk med då väl? men vad vet jag :rolleyes:

Naim skrev:
har som sagt kört lite med den när den varit avstängd, men tycker inte att ett topras borde hända, borde väl hända om man får soppa torsk med då väl? men vad vet jag :rolleyes:

Nej nej det var inte så jag menade...Men jag rekommenderar inte att du ligger och kör i en höghastighet, stänger av soppakranen (motorn dör) och du fortsätter rulla med växeln i..

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...