Tank foam, problem/lösning?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Läst in mig lite på det här med tank foam, och det verkar ju finnas en del som haft problem med att soppa-pumpen saggar igen.

Går det inte med lite enkla medel att "bygga in" pumpen i nån form av nät-/perforerad bur så att skumbitarna inte ligger dikt an iaf?

Vilka material skulle man i så fall kunna använda som inte reagerar oönskvärt med bensinen?

Edit: Gäller alltså endast racehojar där "explosionhämmande material" måste mulas ner i tanken enl. reglementet.

Last edited:
Jag har sett folk som gjort det, en bur av perforerad rostfri stål som svetsats fast runt tankmätaren.

Edit: såg nu att jag läste för fort, att frågan gällde pumpen. Men det borde ju gå enl. samma princip. kanske är svårt att få in buren i tanken beroende på konstruktion dock?

Jag har sett folk som gjort det, en bur av perforerad rostfri stål som svetsats fast runt tankmätaren.

Edit: såg nu att jag läste för fort, att frågan gällde pumpen. Men det borde ju gå enl. samma princip. kanske är svårt att få in buren i tanken beroende på konstruktion dock?

Är ju egentligen inte pumpen i sig jag vill skydda. Utan "insuget" och tankmätaren. Nu har jag ju bara reservsoppalampa och ingen riktig mätare, men den känns bra att ha fungerande iaf. Man lär sig väl efter 1 gång hur många varv man kommer på en lysande lampa :D

Så kombinationen av den givaren och att vissa verkar ha fått problem med soppaflödet pga gegga runt/i/vid pumpen av foamet. Även om det är ovanligt så är det JÄÄVLIGT irriterande.

kör på rostfritt nät/ trassel om reglementet tillåter....dvs istället för foam

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back