Tank av glasfiber

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Jag ska göra en glasfiber/polyestertank till hojen, och undrar om någon här har gjort det tidigare. Jag föredrar att lära mig av andras misstag istället för att göra dom själv. :)
 
Om han använder polyester lär väl inte epoxyns tålighet komma på fråga? ;)
 
Enligt killen som prylarna kommer ifrån så ska det inte vara några som helst problem, och jag tänker dessutom göra ett test själv först så att det garanterat håller för bensin. Prylarna kommer från en båttillverkare, och en båt är ju ganska livsfarlig om den inte skulle tåla lite utspilld soppa. ;) Egentligen så är glasfibertanken bara ett billigt och enkelt test, jag har tänkt göra en kolfiber/epoxi-tank sedan. Det är bara det att det är så mycket billigare att klanta sig med glasfiber, så jag tränar med det.
 
Flummo skrev:
Enligt killen som prylarna kommer ifrån så ska det inte vara några som helst problem, och jag tänker dessutom göra ett test själv först så att det garanterat håller för bensin. Prylarna kommer från en båttillverkare, och en båt är ju ganska livsfarlig om den inte skulle tåla lite utspilld soppa. ;) Egentligen så är glasfibertanken bara ett billigt och enkelt test, jag har tänkt göra en kolfiber/epoxi-tank sedan. Det är bara det att det är så mycket billigare att klanta sig med glasfiber, så jag tränar med det.

Kan man alltså säga att glasfiber & kolfiber uppför sig på samma sätt? Isåfall kan man väl köpa sån där billig duk från biltema och prova med...

/Z
 
Kolfiber och glasfiber ska i allafall bete sig så lika att man kan spara många kronor på att träna lite med glasfiber först. Jag fick hem prylarna i lördags så jag har bara gjort några små testbitar än, men jag gillar det jag ser. Hållbart och lätt!
 
Cooooooooooooolt!

Nåt att göra i vinter med andra ord... =)
 
Trådlyft.

Sökte på VV.se men hittade ingen nytting info... Har någon koll på om det är tillåtet med glasfibertank för MC körning, på allmän väg och bana? Vad säger besiktningen? Egna erfarenheter!? Info uppskattas!
 
Jag läste någon stans (försöker nu hitta var) att de som tillverkar tankar i glasfiber numera täcker insidan med något annat material just för att skydda tanken mot att alkoholen i bensinen ska lösa upp plasten.

Men min fråga är mer åt hållet: Är det i trafik och/eller på bana förbjudet med glasfibertankar på MC i Sverige? Läste på en hemsida i USA som tillverkade glasfibertankar att de inte var "street legal"...
 
Har inte gjort men håller så sakteliga på att få en tank gjord åt mig.

Finns tydligen speciella bränsletåliga polyestervarianter som är lämpligare att använda än det du hittar på bilbutteriks.
Kolla med grossistföretag som säljer polyester, epoxi etc vad de rekommenderar.
 
Ett annat stort problem är väl om man vurpar, en glasfiber/kolfiber-tank knäcks som ett ägg medans en vanligt plåttank "bara" bugglas till?
 
Glasfibertank ar tillatet pa vag i sverige men for tavlingsbruk varierar det med klassen.
 
Fanns ju förr. Har för mig Nortons Dunstall tankar var i glasfiber. Dock har jag för mig att det var väldans noga med att jorda tanken. Statiska gnistor å bensin är väl inte så bra...............
 
Har inte gjort men håller så sakteliga på att få en tank gjord åt mig.

Finns tydligen speciella bränsletåliga polyestervarianter som är lämpligare att använda än det du hittar på bilbutteriks.
Kolla med grossistföretag som säljer polyester, epoxi etc vad de rekommenderar.

Vadå sakteliga!!!!! jag har ju bara hållit på 1,5 år:D :D :D

ISO polyester eller Vinylester = Hög kemikalie resistens. Kol eller glasfiber är som äpplen och päron. Dessa är bara armeringen, det är matrisen (bindemedlet) som avgör om det håller för bensinen. Racesoppan ska man nog tömma ur mellan racen.
 
Plastar du i form så får du "råytan" inåt och det är ingen höjdare i längden,
försök i så fall att skölja runt med gelcoat i tanken så gott det går.
Utan gelcoaten så är plasten inte ens vattentät!
 
Går ju att "renovera" en gammal glasfibertank med vinylester invändigt. Såga isär den och måla ett par gånger. Foga ihop med vinylesterspackel sen några remsor glas och vinylester. OBS. 2-T (oljeblandat) tank kräver ordentlig rengöring och kanske lite väv invändigt för att hålla ihop vinylestern.
Allmän INFO: Gelcoat är tät och funkar ett tag. Gelcoat är en polyester produkt som blir varm och krymper vid härdning. Specielt om ansamlingen blir för stor i hörn m.m. då infinner sig exotermiska egenskaper och värmen ökar snabbt och krympningen är ett faktum med sprickor och dålig vidhäftning som följd.
Jag rekomonderar vinylester som är kemikalieresisten men se upp för krympning där också, allt. epoxy som inte krymper.

Been there, done it!:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top