Tandskydd

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Någon som använder tandskydd?
Har sett flertalet i WSBK mm som kör med det.

Någon som skadat tänderna eller är det för att inte bita sig i tungan?

Någon som har erfarenheter av hur det är att köra med?

Man har ett som ligger hemma och skräpar kanske skulle vara bra att använda det, men har aldrig ens tänkt tanken?

// Oskar

Kan vara så att det är mot hjärnskakning.

I USA och Kanada är det vanligt med tandskydd även hos ungdoms- och damspelare som använder galler/heltäckande ansiktsskydd just för att undersökningar visar på att hjärnskakningarna blir lindrigare med tandskydd när käkarna slår ihop "mjukare".

Skulle just starta en tråd om vilket tandskydd man ska ha.Finns det nått bra till bra pris.Annars tänkte jag köpa ett av min tandläkare då gjuter dom av tänderna och det borde bli perfekt Pris 1700:-
Jag har just lagat mina tänder för 10,000:-orsakad av en krash!
Idiot som man var var man inte till tandläkaren direkt efter krashen då hade det gått på försäkringen.:gnissla
-peter

Jag köpte ett på Intersport för 100 kr. Funkar säkert fint rent säkerhetesmässigt, men det är lite skrovligt och med lite skarpa kanter så det är LITE oskönt att använda. Lätt att glömma att stoppa in också....

Innan någon går till tandläkaren och slänger ut jättepengar på ett gjutet tandskydd därifrån kan jag säga att jag själv vet många polare (inom hockey) Som helst ska ha ett tandläkartandskydd för att försäkringar o.s.v. ska gälla inom klubben. men tandläkarna själva i vissa fall menar att ett från typ intersport för 50 spänn är bättre eftersom dom är mjukare.
Sysslar själv med muay thai och du kan själv forma tandskydd för småsummor till perfekt passform i kokande vatten.
my 50 cent =)

att dom passar dåligt är för att du glömt klippa till kanter och koka det flera gånger bit ordentligt kyl testa passar det eller ej? koka gör om gör rätt.. klipp bort kanter som blir vassa tränar själv mma 4 dagar i veckan kan sova me mitt tandskydd nu =)

Jag tränar också MMA och kan inget annat än att instämma med föregående talare :D
Ett tips är att förutom att bita även trycka med fingrarna när du formar. Alltså trycka skyddet mot tänderna så kläms fast mot tänderna och inte lossnar så fort du öppnar käften :tummenupp

Har dock svårt att se hur tandskydd skulle kunna skydda mot hjärnskakning...

Kan vara så att det är mot hjärnskakning.

I USA och Kanada är det vanligt med tandskydd även hos ungdoms- och damspelare som använder galler/heltäckande ansiktsskydd just för att undersökningar visar på att hjärnskakningarna blir lindrigare med tandskydd när käkarna slår ihop "mjukare".

Generellt beror det på att många biter ihop i bromsningar osv vilket kan skada tänder men tandskyddet underlättar även en viss anspänning i käken! Som andra även skrivit funkar ett från intersport utmärkt!

Kan säkert skydda vid en krasch också!

Ok är det bara att knata in på intersport och säga att man vill ha ett tandskydd eller finns det 17 olika modeller.:)

att dom passar dåligt är för att du glömt klippa till kanter och koka det flera gånger bit ordentligt kyl testa passar det eller ej? koka gör om gör rätt.. klipp bort kanter som blir vassa tränar själv mma 4 dagar i veckan kan sova me mitt tandskydd nu =)

Gör om, gör rätt var det.... OK, på't igen!

Ok släng in det det 100gradiga tandskyddet i munnen bitihop klipp bort tandkötten som tittar ut -check :)

Skall du köra hoj med tandskyddet lär ett intersport dyligt skydd fungera bra. Tandläkarens skydd är helt enkelt inte värda pengarna. Dessutom håller ett tandskydd inte för evigt gummit åldras och blir hårdare.

Läst att man skall byta varje år typ men det gör inte jag. Men hittade ett gammalt som legat hemma i säkert 6-7år och det var faen så hårt kan jag säga. btw kör kampsport och inte hoj med tandskyddet :gnissla

Jag har kört med tandskydd under 2009 men man blir så satans torr i käften tycker jag, nån som har något knep för o slippa detta? Annars tycker jag nog tandskydd är att föredra istället för plasttänder alá Mats Sundin :gnissla

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien