Tandskydd

Mr. Red

Åksugen
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
VFR 750F
Så, är övertygad om att det finns åtminstone ett par människor här som sysslar med div. kampsporter. Jag behöver ett tandskydd och frågan är då:
Är "dubbla" tandskydd mycket bättre och var får man isf tag i dom?
Köpte casall's tandskydd, men då de bara har skydd för överkäken bev jag lite skeptisk, tänker jag fel?
Funderar på dess istället:
http://www.budo-fitness.cc/product_info.php?cPath=21_47_103&products_id=3836

OT men tänk om fler sidor kunde göra menyerna på det viset som du sidan du länkar till det löst det:tummenupp

Beror lite på vad du ska göra. Boxa, sparka, knäa, grappla...? Jag har alltid nyttjat "enkla" tandskydd och jag har alla mina tänder i behåll. Tandskydden på Intersport brukar duga rätt ok. Synd bara att det gör så satans ont att forma dem...

Beror lite på vad du ska göra. Boxa, sparka, knäa, grappla...? Jag har alltid nyttjat "enkla" tandskydd och jag har alla mina tänder i behåll. Tandskydden på Intersport brukar duga rätt ok. Synd bara att det gör så satans ont att forma dem...

tycker med dom billiga från intersport funkar hyfsat... men finns det med smak så varför inte, blod smakar ju inget vidare

Nu vet jag iof inte vad du menar med dubbla, men jag har alltid använt ett liknande dom du länkade till. Meningen är ju att du ska värma tandskyddet och bita i det (inte för djupt). Därefter ska du vid boxning osv hålla käften stängd om skyddet. Skyddet består ju då i att tänderna inte kan slås sönder mot varann och att käken är stängd och solid. Andning ska du göra genom näsan för får du tex en krok eller uppercut på käften när den är öppen så reduceras vitsen med skyddet ganska kraftigt och du riskerar i värsta fall att på käken avslagen.

Brainpad är helt klart det bästa tandskydd som finns. Det är lätt att andas genom, Klicka på brainpad i länken.

www.toprankeq.com

Last edited:
Oavsett kampsport, så håller man väl ändå inte munnen stängd hela tiden? Det finns alltid tid att öppna käften och andas en stund.

Har faktiskt aldrig testat tandskydd med andningskanal i, så jag vet inte hur dom känns. Dock sitter det som en lika fast reflex som att hålla garden, att bita ihop om tandskyddet under slagväxling.
Det är inte trevligt eller hälsosamt att få en kraftig smäll på käften med käkarna isär.
Andningskanalen i tandskyddet är väl troligtvis där just för att man inte ska kippa efter luft med öppen käke.

Back