Tandläkare.

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
Supermotarrrrd
Jag kom precis hem från tandhygienisten. Brukar bli kallad till tandläkaren en gång per år men denna gången vart jag kallad till en tandhygienist.
Satt lagom nervös i stolen som alltid medans han tittade noga med den lilla spegeln och sen skrapade han noga på tänderna. Men han tog aldrig några röntgenbilder och satte inte på någon bananlack. :confused:
När jag frågade varför han inte tog några röntgenbilder sa han att det såg bra ut och bananlack var "de stora kanonerna" så det räckte med fluorskölj idag. Han puttsade tänderna med dendär runda "gummitanborsten" också.
Har jag blivit bortskämd tidigare? Tillhör inte röntgenbilder och bananlack standardrutiner? :va
Tandhygienisten gav ett säkert och bestämt intryck så jag misstror absolut inte honom men det känns konstigt utan banansmaken i munnen. :tungan

Du saknar banansmaken, gör du inte det ? :pannkyss

Nej det är nog inte standardrutin att få bananklet i flabben var gång man har varit hos tandläkaren och hälsat på ..

Klart att jag saknar banansmaken. :drool Med det jag är mest orolig över är dethär med röntgenbilderna. Brukar de inte ta sånna i förbifarten liksom?

Ringde dit precis och fick beskedet att röntgen används när tandläkare, sköterska eller hygienist känner sig osäkra.
Bananlack används främst på folk som ofta har flera hål.

Nu ska jag njuta av mina hela fina tänder! :nicka

Stort tack till Folktandvården. :tummenupp

tigrro skrev:
Ringde dit precis och fick beskedet att röntgen används när tandläkare, sköterska eller hygienist känner sig osäkra.

Märkligt att de inte tog röntgen... Det brukar man göra för att kunna se eventuella förändringar från år till år. Karies upptäcks relativt tidigt på röntgen och dessutom så ser man området mellan tänderna vilket är i princip omöjligt annars. Fast det kan ju vara olika från ort till ort...

/Henrik, tandläkarstudent

tigrro skrev:
Klart att jag saknar banansmaken. :drool Med det jag är mest orolig över är dethär med röntgenbilderna. Brukar de inte ta sånna i förbifarten liksom?
Jag brukar alltid bli röntgad vid undersökning. Det kanske beror på att jag har en del lagningar sen tidigare som de vill kolla. Eller så ingår det om man har försäkring?
Har dock inte haft ett hål på närmare tio år.

Folktandvården är bara skit :4skrika
Det verkar som det bara är dom okunniga som stannar kvar och dom som är bra startar egen klinik.
Jag har haft ca 4 tandläkare på folktandvården o 3 va okunniga o 1 va bra men som sagt han startade eget.
Så nu har jag en privat tandläkare som också undrar va folktandvården har gjort med mina tänder, Hål i samma tand som jag lagade 2 gånger och vassa fyllningar :fatta!

Mina tandläkare hos Folktandvården har nästan alltid varit bra, ser ingen anledning att byta. Jag blir alltid röntgad, men får aldrig bananer i munnen. Har jag missat något? :va

OLJEKYLD GSXR skrev:
Mina tandläkare hos Folktandvården har nästan alltid varit bra, ser ingen anledning att byta. Jag blir alltid röntgad, men får aldrig bananer i munnen. Har jag missat något? :va
Så länge dom inte stoppar bananer nån annanstans så är du väl nöjd? :hihi

Min tandhygienist inom folktandvården är i alla fall kanon, inget att klaga på för mig heller.

tigrro skrev:

hmmm skumt, jag har aldrig haft hål eller ens varit nära att få. men jag får allt som oftast bananklet i käften, dock tar de inte röntgenbilder så ofta.

Röntgenbilder tar dom för att klämma ur dig lite extra stålar, banankletet är bonus för att man inte grinar.

Jag var nyligen hos tandläkaren för att en gammal lagning hade lossnat (vilket jag inte tycker att dom ska göra riktigt så ofta som dom gör), då ville dom döda tandroten, borra ur tanden helt och göra en rotfyllning + en hätta att sätta utanpå (kostnad 3000:-), men det hade dom inte tid med, så dom gjorde en provisorisk lagning istället.
Det vägrade emellertid jag, ska dom ändå ta död på tandjäveln är det bättre att dra ut den med en gång (kostnad 1000:-).
Den provisoriska lagningen sitter bara fint, den är lite "rå" i ytan bara, så jag drar ut den när jag får problem med den, men hittils funkar den bra.

Däremot tog dom inte mindre än 5 röntgenbilder, och pysslade på med den där gummitrissan, för att fylla ut tiden så det skulle ta en hel timme som dom hade bokat.

Nu säger jag upp min bekantskap med folktandvården, så får vi se vad notan går på den här gången.

Under mina tidigare år hos en privattandläkare som jag kände personligen från gemensamma intressen fick jag alltid prisförslag innan, och om en lagning lossnade så ersatte han den utan kostnad, tyvärr har han pensionerat sig, så jag får försöka lära känna en ny tandläkare som jag litar på.

Jag skulle bli överlycklig om jag slapp ta röntgenbilder och få bananlack. Att stoppa in dom där röntgenplåtarna gör ont och bananlacken smakar skit. Kommer ihåg när man gick i skolan och alla klasskompisarna tycket det var jättekul att gå till tandläkaren för då fick man bananlack som var så gott, det var ju fan det värsta med att gå dit... :va

Kerplunk skrev:
Jag skulle bli överlycklig om jag slapp ta röntgenbilder och få bananlack. Att stoppa in dom där röntgenplåtarna gör ont och bananlacken smakar skit. Kommer ihåg när man gick i skolan och alla klasskompisarna tycket det var jättekul att gå till tandläkaren för då fick man bananlack som var så gott, det var ju fan det värsta med att gå dit... :va

Det slipper man om man säger till innan, "Jag vägrar låta er röntga mina tänder, och vill inte heller låta er pensla bananmojs på tänderna"
Säger dom då att det är nödvändigt så tar man av sig haklappen och går.

Är du i övrigt nöjd med din tandläkare tycker jag definitivt att du ska säga ifrån, röntgen är inte nödvändigt, min förra tandläkare, han som var bra, han knackade med skaftet till den där virknålen på en tand han misstänkte och sa att "den här tanden är sprucken", då frågade jag "hur vet du det utan röntgen", han skrattade och talade om att tandröntgen är en ganska ny företeelse, en bra tandläkare kan höra på klangen om det finns en spricka i emaljen.

Kariesangrepp mellan tänderna kan vara svårare att upptäcka, men det kan man se om man filar lite med tandtråd mellan tänderna, och kollar vad som kommer ut.
IBLAND är det dock befogat med röntgen, allt enligt min duktiga tandläkare.

Last edited:
tigrro skrev:

Har aldrig haft hål i tänderna men har ändå alltid fått röntga mina tänder när jag varit hos tandläkaren. Bananlack har jag också alltid fått.... Kanske dags att man börjar oroa sig... :3freak

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg