Tandläkare ok eller drygt att gå dit?

Dragongirl

Fan va gött livet är! :)
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Kawa Z800-13
Har alltid varit okej för mig att gå till tandläkaren, men av någon anledning har de varit mindre skoj att gå dit på senare tid!
Idag har jag varit där och opererat bort en tand, snacka om att jag var nervös innan! Efter 1 timme och uppskuret tandkött fick han ut den, kändes som om hela käken skulle följa med.

Så nu sitter jag här med flera stygn, en kind som en hamster, 1400 spänn fattigare och tycker synd om mig själv! :gråta Det positiva är att jag får äta glass med gott samvete! :)

Inte så mycket att gnälla över, då många på detta forum haft betydligt värre skador. Men ville bara gnälla lite!

Vad tycker ni om att gå till tandläkaren?

Inte det roligaste men något som jag gör 1ggr per år numera. Va en massa år som jag inte gick, sen började visdomständerna spöka. Opererade ut båda där nere, dom var tvungna att fräsa ur käkbenet och klyva, bända och krossa för att få ut skiten. Sen ville dom ha 2500:-/tand för besväret!

Andra besöket var det lite inflamerat vid tanden så bedövningen tog inte. Efter ett tag när han snittat, fräst och donat ett bra tag tycker han. "Det verkar som att det gör skitont och att bedövningen inte tar, ska vi sy igen och fortsätta en annan gång?" Va FAN, har du börjat får du fan göra klart tyckte jag. När det till slut va klart va jag svettig som efter ett marathon men fick en present för att jag legat kvar. Kändes lite sådär att få en present av tandläkaren när man va närmare 30:va

Kändes lite sådär att få en present av tandläkaren när man va närmare 30:va

Var det ett Bamse-bokmärke? :D

Själv struntar jag i tandläkaren, det finns folk som lever på att tillverka tandproteser så det får bli en sån i 40-årspresent :crash

För ungefär 10 år sedan gick jag till tandläkaren för första gången på 12 år (tandläkarskräck). Då var jag så illa tvungen att gå, eftersom två visdomständer växt framåt och krossat de kindtänder som satt framför...
En stesolid och en söt sköterska som höll mig i handen funkade mot tandläkarskräcken :tummenupp
Det kalaset slutade på nästan 30.000:- innan allt var åtgärdat, så sedan dess går jag troget på mina årliga kontroller.

Går dit varannat år vare sig det behövs eller inte.
Blir nog billigast i längden.
Det är väl inte det roligaste jag vet att gå till tandläkaren men när jag väl är där och ligger o gapar känns det som att man inte är långt från att slumra till.

Det kalaset slutade på nästan 30.000:- innan allt var åtgärdat
:eek: Var det verkligen handen sköterskan höll i?

Själv går jag till folktandvården en gång om året. Har såndäringa tandförsäkring. Men då jag inte har haft hål i någon tand på tio år och den snart är dyrare än vad en kontroll plus en lagning skulle kosta per år så kommer jag inte att förlänga den nästa gång. Ger mig fan på att de hittar en 3-4 hål efter det. :rolleyes:

Är snart 34 och har haft ett hål det senaste 12 åren. Hemligheten ligger i att min tandläkare luktar sanslöst gott. Går dit varje år bara för att lukta på henne. Hon är rätt så snigg också. Man vill ju inte se ut som en hemlös i truten när man ska flirta med henne...

I övrigt är jag frisk...

Ett nödvändigt ont, tror jag. Sitter själv med en kallelse och funderar på om jag ska gå eller inte. Får ont i käften bara jag tittar på vykortet.:näsblod

Blev först glad att någon tagit sig tid att skicka ett humle-vykort med texten "Vi har TID för Dig!" (typ hur många har tid idag ?!) , men när jag vände på kortet så var det inte alls roligt längre. :död

Last edited:
Har en privat tandläkarmottagning i entrén där vi bor. Inte så svårt att varken välja vart eller komma ihåg när man ska dit... :D

Ibland hör jag riktiga avgrundsvrål av smärta när jag går förbi.
Skojja ba... :hihi

:eek: Var det verkligen handen sköterskan höll i?

Själv går jag till folktandvården en gång om året. Har såndäringa tandförsäkring. Men då jag inte har haft hål i någon tand på tio år och den snart är dyrare än vad en kontroll plus en lagning skulle kosta per år så kommer jag inte att förlänga den nästa gång. Ger mig fan på att de hittar en 3-4 hål efter det. :rolleyes:
Exakt samma sak är jag lite "rädd" för, har nämligen också Folktandvårdens sån försäkring.

Var där i veckan och de hittade inget hål. De kallar mig om ett år igen så jag betalar 1400kr per år för ett besök. Men men då känner man sig ju rätt "säker" samt att de även ska hålla mig i samma premieklass.

Kommer de sen 2013, när avtalet ska förlängas och säger att mina tänder har försämrats så har de ju inte gjort sitt jobb fullt ut. Själva sloganen är ju att man ska känna sig säker, veta vad det kostar och få friska tänder.

Men som sagt, skulle inte förvåna mig om man går och säger upp det här imorgon och åker på ett par hål, tandsten etc. så snart man behöver "betala" för sig.

Jag gillar mina tänder och planerar att ha kvar dom en tid frramåt så jag betalar gärna för servicen dom kräver.

Är man rädd för tandapan kan man ju få bli sövd!

Men det är inte helt lätt att hitta någon som gör och vill göra det, jag har försökt några ggr =) Är det dessutom akut (vilket det många ggr är om det är så pass att man vill bli sövd) så underlättar det inte det hela.

Glad att jag fått tag på tandläkare som använder lustgas iaf.

Efter 17 års uppehåll vart jag tvungen att uppsöka tandläkare. Byggde en ny tand, lagade ett hål, gick rätt så smärtfritt så jag trodde jag var på väg att bemästra min fobi. Tills en visdomstand i underkäken skulle dras, han fick bara ut kronan och sen hackade, skar och sågade han i 2 timmar utan att få ut rötterna. Till slut slutade bedövningen att verka så han gav upp och sydde igen, har fortfarande kvar rotresterna i kindbenet. Kommer nog inte att återvända föränn lösgommen ska in.

Fobier är värdelösa, trots att hjärnan säger att man ska sluta sjåpa sig så börjar kroppen att hyperventilera som att man håller på att dö.

Varje år.

För de med tandläkarskräck; skaffa en manlig tandläkare, och vid kontroll eller vad ni nu ska göra, ta hans kulor i handen och säg "när det gör ont klämmer jag".

Aldrig haft ett hål eller dyl, i tonåren fick jag tandställning å gick till tandvården vart 14:e dag.

Nu i vuxen ålder går jag på kontroll 1 gång per år hos en privat plågare.

Hon e mån om sina kunder, luktar gott och visar lite klyfta:tuttar:banana.
Systern e söt också:D.

Det gäller att välja tandläkare med omsorg.

Slutade gå dit för 4-5 år sen, har inget emot tandläkaren men det känns så jävla onödigt att gå dit. Det enda dom gör är att titta på mina tänder och säga "använd tandtråd en gång i veckan" sen får man betala typ 700:-, jaja vem bryr sig jag lägger tandläkarpengarna på hojen istället.

Om dom hade haft öppettider så att man slipper ta ledigt från jobbet skulle jag tagit mig dit iofs.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti