tandemkörning?

jezziiie

Member of Huddinge MCK.
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
En okonventionell gatmissil, enligt Allt om MC. (ombyggd ZZR med släpvagn)
hej på er.

hoppas ni inte sover denna sena timme, för jag behöver svar på en liten fråga. på torsdag drar jag iväg till en träff... vi är två som övningskör, men har bara lyckats få tag i en handledare. too bad, right? men för ett tag sedan hörde jag någon säga att en privat handledare får övningsköra med flera elever samtidigt... tandemkörning skulle det visst kallas...själv trodde jag bara att körskolan fick göra så. sen dess har jag funderat och forskat, men har inte riktigt kommit fram till nåt vettigt... nån av er som har koll på vad som verkligen gäller?? räcker en handledare till två elever eller måste en av oss stanna hemma?

det var väl ingen bra ide. :rolleyes: vi kör på olika hojar med olika kubik + att handledaren redan har passagerare. :crash

jezziiie skrev:
det var väl ingen bra ide. :rolleyes: vi kör på olika hojar med olika kubik + att handledaren redan har passagerare. :crash

Låter som ni är ute på touring, det får man inte vara när man övningskör. Räcker inte hojen med lägst kubik till er bägge och så får väl handledaren lämna fripassageraren hemma vid övningskörning?

Jonne_boy skrev:
bara körskolor får ha mer än en övningsköarare / lärare!

Nejnejnej!
Alla godkända handledare får samtidigt övningsköra med så många elever han behagar.
Det svaret fick jag från vägverket :fakta

klart man får vara ute och köra touring när man övningskör. kolla med Vägverket så får du se.

John Holmes skrev:
Nejnejnej!
Alla godkända handledare får samtidigt övningsköra med så många elever han behagar.
Det svaret fick jag från vägverket :fakta

är det sant? vad bra i såna fall. kan man ringa och få det bekräftat av Vägverket på något sätt?

jezziiie skrev:
är det sant? vad bra i såna fall. kan man ringa och få det bekräftat av Vägverket på något sätt?

Ja ring och hör för säkerhets skull så inte jag lurar iväg dig på dåligheter.
Jag mailade vv för ett halvår sedan och fick då svaret att det faktiskt inte fanns någon gräns på antalet elever per handledare.

Dock påpekade dom i mailet att detta inte var något dom rekommenderade samt att man skulle tänka på att handledaren var ansvarig för elevernas körning.

jezziiie skrev:

Ja, i en telefonkatalog hittar du dessutom nummret dit.

skrivet av FireSalle Låter som ni är ute på touring, det får man inte vara när man övningskör.

Det får man med bil iallafall. Du får köra hela familjen inklusive din tremånaders lillesyrra till IKEA för att handla.

Last edited:
John Holmes skrev:
Jag mailade vv för ett halvår sedan och fick då svaret att det faktiskt inte fanns någon gräns på antalet elever per handledare.

Dock påpekade dom i mailet att detta inte var något dom rekommenderade samt att man skulle tänka på att handledaren var ansvarig för elevernas körning.

frågan är ju ganska luddig, men jag slår en pling och hör.

John Holmes skrev:

.

antalet elever per handledare kan vara hur många som hellst...

men får handledaren köras med flera än en i taget?

frågan är luddig som fan. jag ringde precis vägverket och han menade på att en privat handledare inte fick köra med två elever samtidigt. men han sade också en sak som förvånade mig en aning, inte ens körskolan får köra med flera elever samtidigt. kan det verkligen stämma?? det gör dom ju hela tiden.

jezziiie skrev:
frågan är luddig som fan. jag ringde precis vägverket och han menade på att en privat handledare inte fick köra med två elever samtidigt. men han sade också en sak som förvånade mig en aning, inte ens körskolan får köra med flera elever samtidigt. kan det verkligen stämma?? det gör dom ju hela tiden.

Jaha, det var ju väldigt märkligt eftersom jag fått ett helt annat svar och således övningskört i klump.

soppatorsken skrev:
Det får man med bil iallafall. Du får köra hela familjen inklusive din tremånaders lillesyrra till IKEA för att handla.

När jag tog B-kort (-94) så hette det iaf att man inte för köra transportstäckor, eller något i den stilen. Man får (fick) inte skjutsa på folk och liknande.

Man skulle alltså vara ute och ÖVRNINGKÖRA och inte köra upp familjen till stugan i fjällen.

Men det kan ju ha ändrats sedan dess.

Ja, jag tyckte också det var väldigt skumt. Varför skulle det inte gå? Jag har sett flera som har gjort så..

dumbo skrev:
När jag tog B-kort (-94) så hette det iaf att man inte för köra transportstäckor, eller något i den stilen. Man får (fick) inte skjutsa på folk och liknande.

Man skulle alltså vara ute och ÖVRNINGKÖRA och inte köra upp familjen till stugan i fjällen.

Men det kan ju ha ändrats sedan dess.

Kommer också ihåg den lilla foldern jag fick vad som gällde för privat övningskörning. I den så stod det en massa små tramsigheter som t.ex. att man inte fick köra sträckor med ett pecifikt mål etc. Fast det går väl att kringgå ungefär som att en enduro-reggad hoj endast får köras på väg till och från tävling/träning? Reglerna har säkert ändrats sedan dess, mina kort är äldre än -94...

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back