Taktiskt köpråd för en R6 tack

skajdajv

Lagom är för lite
Gick med
9 Jul 2006
Hoj
Yamaha R6 -06
Ok det är lika bra jag säger det själv så slipper ni, jag sitter på dagens ilandsproblem.
Med det sagt, såhär är det iallafall.
Jag är precis på väg att bli klar med kortet och ska köpa båge. Har bestämt mig för en R6 och har tre alternativ:

1 - Sprillans ny R6 av 2006 årsmodell för 107000 kr.
2 - Lätt begagnad R6 av 2006 årsmodell som gått 260 mil, servad vid 100 mil och det sitter Graves slipon på. Begärs 100000 kr.
3 - Vänta och köpa R6 årsmodell 2007 till våren istället. Vinsten med det vore att jag får en -07:a plus att jag slipper betala försäkring över vintern. Nackdelen att jag inte kan köra de 2 månader det är kvar av den här säsongen.

Snälla ge mig ett råd :va

var ju inte så stor prisskillnad skulle nog tagit den nya vet du att den e i tiptop

skajdajv skrev:
2317373 Ok det är lika bra jag säger det själv så slipper ni, jag sitter på dagens ilandsproblem.
Jag är precis på väg att bli klar med kortet och ska köpa båge. Har bestämt mig för en R6 och har tre alternativ:

2 - Lätt begagnad R6 av 2006 årsmodell som gått 260 mil, servad vid 100 mil och det sitter Graves slipon på. Begärs 100000 kr.
3 - Vänta och köpa R6 årsmodell 2007 till våren istället. Vinsten med det vore att jag får en -07:a plus att jag slipper betala försäkring över vintern. Nackdelen att jag inte kan köra de 2 månader det är kvar av den här säsongen.

:tummenupp

Varför köpa helnytt som första hoj? Du har många misstag framför dig & det blir billigare & lära sig dom på en äldre hoj. Dessutom är det rätt kul & skruva & meka har jag märkt & det får du väl inte ens göras om garantier osv ska gälla.

04 då om du ska relativt nytt?

Henken skrev:
2317407 Varför köpa helnytt som första hoj? Du har många misstag framför dig & det blir billigare & lära sig dom på en äldre hoj. Dessutom är det rätt kul & skruva & meka har jag märkt & det får du väl inte ens göras om garantier osv ska gälla.

04 då om du ska relativt nytt?

hum ta de som känns rätt vill du ha ny så ta en ny :yoparty

skajdajv skrev:
2317373 Ok det är lika bra jag säger det själv så slipper ni, jag sitter på dagens ilandsproblem.

Som dom andra skriver så kanske det kan vara bra att ha något enklare som första hoj men kör på altenativ 1 så kan du spara dom 20k kr mer som -07an kommer kosta (och tiden du kommer få vänta)

Det finns försäkringar där du kan ställa av motorcykeln och inte behöva betala fullt pris (tex IF) själv har jag folksam och den går inte att ställa av men är desto billigare.

köp den nya nu i vinter ställer du av den e ju fortfarande mycket kvar av sommaren kan nog köra hela september

betalar 103 kr i mån för min med garage försäkring på IF

bor i hbg och det är 2 månader kvar?!?!?

Du har halva juli, augusti, september och troligen hela oktober att ta ut den på, sen har du asbillig garageförsäkring, någon hundralapp, och du hinner pilla och göra lite gott på den i vinter, lite nya kolfiberdelar, undertail osv osv kan du pilla med, jag lovar, bara att ha något att pilla med under vintern är värt allt! Sen har du eventuellt klimat att ta ut den enstaka dagar i vinter, vet flera som åkt i januari där nere, ett par i ekeby :) så köp en 260 mila 06:a är mitt tips om allt är "mint condition" :)

Köp den begangnade. sen säljer du den och köper en 07a.Snacka om att få äta kakan och behålla den.. :tummenupp

skajdajv skrev:

1. Vänta & köp en 2007.
2. Köp den begagnade på Yamaha Center.
3. Köp en -06 när de börjar sjunka i pris till hösten.

Den begagnade på Yamaha-Center är fin, var där & klämde på den förra veckan, var tom tvungen att åka tillbaka & ta kort på den fin-fina "Graves Motorsports" MotoGP ljuddämparen! :)

Bifogat

• Dsc00163_2.jpg
    Dsc00163_2.jpg
    112 KB · Visningar: 74
  • Dsc00164_2.jpg
    Dsc00164_2.jpg
    110.3 KB · Visningar: 78
Hej

Som förväntat tycker alla olika. Det är skönt att få höra lite olika vinklingar. Tack för all input.

Ungefär när börjar de rea ut -06:orna?

skajdajv skrev:
2318192 Hej

Som förväntat tycker alla olika. Det är skönt att få höra lite olika vinklingar. Tack för all input.

Ungefär när börjar de rea ut -06:orna?

Är det nån skillnad i försäkringspremie? Fast det kanske inte är nåt problem?

Själv tycker jag 7 000 under nypriset på en beggad hoj är på tok för högt, den har ju dessutom gått 260 mil. Är det dessutom deras demohoj så borde den absolut vara billigare än 100 000. Får du den för 90 000 så börjar den bli intressant, i alla fall jämfört med att köpa en ny -06 eftersom du nästa år eller det år du säljer hojen får så gott som lika mycket för dessa. En -07 får du ju mer för när du ska sälja den så det kan vara värt att ha i åtanke innan du köper en ny -06 såhär sent på säsongen. Men den kanske kommer med någon ny, snygg lack nästa år?

Köpet klart

Är from idag stolt ägare av en lätt begagnad R6:a. Köpte bågen för 97 lax inkl Graves slipon.
Har kört den tio mil ikväll och den rockar :yoparty

skajdajv skrev:
2319698 Är from idag stolt ägare av en lätt begagnad R6:a. Köpte bågen för 97 lax inkl Graves slipon.

grattis, som jag skrev tidigare, du gjorde rätt val!!!

Ha så kul...lev till nästa sommar :)

skajdajv skrev:
2319698 Är from idag stolt ägare av en lätt begagnad R6:a. Köpte bågen för 97 lax inkl Graves slipon.

Grattis!!! Var rädd om den (& dig). De stjäl ju som korpar i HBG så se till att ha den ordentligt förvarad & låst!

Graves-pipan är otroligt snygg, låter den gött? Spela in lite med mobilen eller ngt & lägg upp här! :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back