takbox

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
tjabba.

jag undrar hur universalt anpassade takräcken och takboxarna är nu för tiden?

vi skall åka till fjällen med en lånad audi a6... med rails....

är det så pass anpassningsbart att de t.ex. går att få på en takbox med volvoräcken? lr de kanske inte ens finns nåt som heter volvoräcken?

aja jag tror ni fattar vad jag är ute efter...

Tackar på förhand.

Det ska inte vara några problem. Så länge som du har rails och lånar ett takräcke som är för rails så ska det funka. Givetvis under förutsättning att räcket inte är för kort. Det funkar ju inte att ta ett räcke till en småbil och sätta på en riktigt bred feting. Tvärtom går ju om man inte har något emot att slå i huvudet.

Jag har svårt att tro att ett räcke till en volvo med rails inte funkar på din audi.

När dom säljer räcken så är ju en modell för bilar med rails och sen har dom en uppsjö med olika för bilar utan rails. Det tycker jag talar för att det är universal.

Brasklapp dock för att det finns en del bilmärken där originalräckena skruvas fast på specialfästen i railsen. Är det ett sådant räcke så funkar det inte på din bil. Men som sagt. Jag tror inte att volvo har sådana.

Lita inte på det!

Jag har bökat lite med takräcken, då det fanns ett till en Opel i garaget, det passade inte alls på en lite nyare Opel, då inköptes ett "Universalräcke" som skulle passa, vilket det inte alls gjorde.

Jag testade med ett par räcken från en V70 på en Peugeot sw407 men där gick det itne att få dit det bakre då peugeoten var för smal baktill och takräcket "för långt" så att säga. Nu är ju Audin också smalare baktill över taket om jag inte minns fel men inte lika smal så det kan fungera.
För övrigt så passar de nästan jämt på railsen, det är som sagt bredden på räcket som är viktigast och hur långt in de kan gripa.

Jag testade med ett par räcken från en V70 på en Peugeot sw407 men där gick det itne att få dit det bakre då peugeoten var för smal baktill och takräcket "för långt" så att säga. Nu är ju Audin också smalare baktill över taket om jag inte minns fel men inte lika smal så det kan fungera.
För övrigt så passar de nästan jämt på railsen, det är som sagt bredden på räcket som är viktigast och hur långt in de kan gripa.

om räcket är bredare än bilen är de väl inga problem?

@ alla andra. tack för svar. verkar som jag tänker hyfsat rätt iaf:)

Problemet vi hade med räcken var att railsen stack upp mindre på den bil vi skulle ha på räcket på, vilket innebar att både det gamla räcket och det nya universalräcket nötte i taket

om räcket är bredare än bilen är de väl inga problem?

@ alla andra. tack för svar. verkar som jag tänker hyfsat rätt iaf:)

Jo, för du kan inte justera in fästet hur långt som helst. På Volvons räcke (det jag hade) gick det bara att justera ett spann på ca 12cm om jag inte minns fel, fanns en liten skala där. Det saknades ca 2 cm för att det skulle funka. Att räcket hade stuckit ut långt kvittar men jag ville inte gärna surra fast takräcket med spännband fast så fick det bli ändå :D

Jo, för du kan inte justera in fästet hur långt som helst. På Volvons räcke (det jag hade) gick det bara att justera ett spann på ca 12cm om jag inte minns fel, fanns en liten skala där. Det saknades ca 2 cm för att det skulle funka. Att räcket hade stuckit ut långt kvittar men jag ville inte gärna surra fast takräcket med spännband fast så fick det bli ändå :D

haha. fulmeck är skiten:yoparty

Kolla hos "proffsen" http://www.thule.com/Thule/Iframe____4870.aspx

Knappa in vilka bilar ni vill jämföra och voilà.

Volvo V70-"alla" har fot TH755 eller TH775 samt rör TH769 eller TH869

Audi A6 ca.99-05 har fot TH755 eller TH775 samt rör TH761 eller TH861

sweet dude:) tack så jättemkt.

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025