Tailrisers...nan som provat?

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Har nu tre versioner av lankplattorna till sving/stotdampare pa 929:an.
Originalet + ett kit fran tyskland som ar utprovat i endurance- VM + ett kit som jag gjort sjalv. Tysklandskittet hojer ca 25 mm, och mitt eget ytterligare ca 12 mm.

Nan som testat att hoja bakdelen pa sin hoj for lite piggare koregenskaper? Blir cykeln valdigt mkt "fladdrigare", eller har det funkat som man vill, dvs mer lattsvangd men fortfarande stadig?

/Lasse

Bifogat

• risers cbr 929.JPG
    risers cbr 929.JPG
    129.9 KB · Visningar: 68
På min hoj var en höjning på ca 3 cm (mätt vid nummerplåten) bara positivt. Den blev lagom snabbstyrd utan att bli nervös, fast då är ju min hoj ganska tungstyrd i originalutförande.

southwick skrev:
Har nu tre versioner av lankplattorna till sving/stotdampare pa 929:an.
Originalet + ett kit fran tyskland som ar utprovat i endurance- VM + ett kit som jag gjort sjalv. Tysklandskittet hojer ca 25 mm, och mitt eget ytterligare ca 12 mm.

Nan som testat att hoja bakdelen pa sin hoj for lite piggare koregenskaper? Blir cykeln valdigt mkt "fladdrigare", eller har det funkat som man vill, dvs mer lattsvangd men fortfarande stadig?

/Lasse

Jag gissar att tillverkarna inte gör en sporthoj mycket stadigare än att den ligger på gränsen till stabilitet. Så, att höja baken gör ju att du tullar på marginalen givetvis!
Men prova är det enda sättet att tareda på hur det verkligen funkar. I endurance kör dom ju säkert med styrdämpare, och det har väll inte du, så det kan nog bli spännande... ;)

triple skrev:
Jag gissar att tillverkarna inte gör en sporthoj mycket stadigare än att den ligger på gränsen till stabilitet. Så, att höja baken gör ju att du tullar på marginalen givetvis!
Men prova är det enda sättet att tareda på hur det verkligen funkar. I endurance kör dom ju säkert med styrdämpare, och det har väll inte du, så det kan nog bli spännande... ;)
Precis vad jag tankte oxa...men touringbladen ar ju langtifran nervos original, sa lite borde man kunna mixtra, hehe!
Och en styrdampare ar val ingen omojlighet att jag hanger pa om det skulle fladdra for mkt. /L

Har kört hela denna säsong med tialrisers på min Busa som höjde med 28 mm.
Har du en trögsvängd hoj som Busan så gör det underverk.
Den blev lite "nervösare" av detta men inte så man får styrfladder, bara så man får sitta och korrigera lite grann.

Höjde min ZX9:a -96:a med 22 mm... o den blev helt underbar efter det. Mer lättstyrd , men inte nervös. Är ju rätt seg i styrningen original.....

Men ska man höja en 929:a , hade jag direkt satt på styrdämpare !! Man fick ju kraftiga styrslag utan höjning på den... Hård körning på småvägar , sätta ner framhjulet lite snett vid bakhjulsåk eller styrslaget jag fick i växlingen mellan 3:an o 4:an på strippen ???.... Fy fan !!!
Jag hade inte höjt den... Isåfall hellre släppt upp gaffelbenen lite o "sänkt" den fram. OCH satt dit en styrdämpare !!!

Folkezx9r skrev:
Höjde min ZX9:a -96:a med 22 mm... o den blev helt underbar efter det. Mer lättstyrd , men inte nervös. Är ju rätt seg i styrningen original.....

Men ska man höja en 929:a , hade jag direkt satt på styrdämpare !! Man fick ju kraftiga styrslag utan höjning på den... Hård körning på småvägar , sätta ner framhjulet lite snett vid bakhjulsåk eller styrslaget jag fick i växlingen mellan 3:an o 4:an på strippen ???.... Fy fan !!!
Jag hade inte höjt den... Isåfall hellre släppt upp gaffelbenen lite o "sänkt" den fram. OCH satt dit en styrdämpare !!!
Verkar som att styrdampare ar en klok investering i samband med ass-upen pa denna hoj. Har inte upplevt speciellt mkt nervositet an sa lange, nan gang vid valdigt mkt gas ut ur langsam kurva bara, men inget allvarligt...ska bli jakligt intressant att kanna pa bagge kitten till varen. Har tankt att kora en jakla massa bana nasta sommar, och vill ju att hojen ska funka sa bra som mojligt for detta.

mvh. /Lasse

Hu !! Jag gjorde ett 25 m långt sick-sack spår på strippen förra sommaren med min. Styrstopparna inslagna , kolvarna i oken flög ut , så bromsverkan försvann helt. Ett rent under att jag inte gick omkull.... Hade varit lagom kul i den hastigheten !!! :näsblod . Efter det blev det styrdämpare.. :)

Folkezx9r skrev:
Hu !! Jag gjorde ett 25 m långt sick-sack spår på strippen förra sommaren med min. Styrstopparna inslagna , kolvarna i oken flög ut , så bromsverkan försvann helt. Ett rent under att jag inte gick omkull.... Hade varit lagom kul i den hastigheten !!! :näsblod . Efter det blev det styrdämpare.. :)
Later riktigt JAVLA obehagligt :gnissla gott att det fixade sig! Ibland nar man ser eller sjalv ar med om en san dar nara-doden-grej undrar man ju hur i helvette det kunde ga val..?

Tjena . På zx7r så är det mycket vanligt med att höja aktern för trevligare styrning. Min är också höjd och det har inte inverkat negativt på stabiliteten men zx7r är ju annars världens snabbaste pråm, när det gäller styrningen i orginalutförande så det finns ju att ta av. Hur det är på en Blade har jag ingen aning om men de är väl ganska lättstyrda från början så man bör nog vara försiktigare med en sån.

Per........:squid

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...