Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Varför inte sätta svetsen i bakramen så slipper du någon ful hundbenslösning?
Annars är väl en 5mm aluminiumplatta lagom....
Hur ska hundben hålla upp? De kommer ju rotera motsols och baken åker ner. Jag tycker nog också att svetsa på bakramen är att föredra, då får du heller inget ökat flex - rör är ju avsevärt styvare än plåt.
Sätter med hundben ifall jag vill ha det tillbaka till original och så har jag ingen svets eller känner någon med svetskunskaper.
Tror du det är bättre med aluminium än med rostfritt stål?
Vad jag räknade ut kan den inte röra sej någon annanstans än mot själva hålet, så som det skall vara original. Den sitter såpass bra fast på alla andra ställen.
Tja aluminium är ivf lättare att bearbeta men styrkemässigt är det väl skit samma.
ska du höja bakram eller använda hundben??
Hundben sätter du i stötdämparlänkaget...
sätter du ett plattjärn i bakramen så kommer det att rotera, du måste fästa det i en punkt till.
typ om du för ett rör över staget på bakramen, fäster en bult i hålet på bakramen och i raminfästningen då kan det funka, men det kommer att bli skitfult.
Och när du ändrar bakram så blir det inte en sak du får ändra, all geometri (heter det så??) kommer bli helt fel.
Ja fösökte kolla efter möjligheten att sätta hundben i stötdämparlänkaget men jag hitta ingen lösning till detta, inga "hundben" som man kan byta ut.
Är du säker på att den kommer att börja rotera?
//Johan
Inte säker, men jag har svårt att tro att inte röret i bakramen som går bakåt från fästet kommer flexa. Så styvt bör det inte vara, det bör åtminstone finnas risk för att mellanbiten roterar och då kan det bli farligt. Det kan kanske åtgärdas genom att biten får stöd mot ramen nedanför infästningen, se bild.
Att geometrin skulle påverkas, se Vegas inlägg, genom att höja bakdelen som du har tänkt förstår jag inte. Däremot påverkas den ju om man höjer i länkaget/dämparen, då får man en lutning framåt på hojen som ger en brantare gaffelvinkel. Det behöver iofs inte vara en nackdel, det är en smaksak när man åker gata som jag ser det. S-racing har en hel del höjnings- och sänkningssatser.
Hallojsan... Det du vill göra är inte att höja baken med hjälp av ett hundben utan att stuka röven med att höja bakramen. Principiellr är det sätt gjort men om du tagit en U-profil så hade du kunnat dra i en bult som du gjort och sen dragir på bakifrån med en mutter.Sen kanske det blir lite spacers för att inte klämma ihop skiten i onödan.
Ser att det är bara ett klent örapå bakramen men mitt förslag med en U-profil funkar ändå.
Använd 3-5 mm alijumjum så blir det perfekt.
Hur kan geometrin bli förändrad om man höjer bakramen? Utseende ja men inte geometrin.... tänker du inte lite galet nu?Och när du ändrar bakram så blir det inte en sak du får ändra, all geometri (heter det så??) kommer bli helt fel.
|
Steve McQueens Scott Squirrel till salu
Detta Scott Flying Squirrel... |
|
|
|
Dags för Strängnäs Bike Show!
Sista lördagen i augusti är... |
|
|
Bikeweekend på Kjula denna helg
Den 22-23 augusti är det da... |