Tailriser montering Hayabusa

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
har köpt ett höjningskit till rrröva (kortare hundben)

hur går jag till väga med monteringen?
kan jag ha hojen på depålyften eller hur blir det?

på s-racings sida så har de en bild med en domkraft under den lilla klumpen som länkbenen sitter i, men räcker det? Man vill ju inte att hela hojen brakar ihop när man drar ur bultarna :)

jag yrar bara nu... ska hem å titta på grejera snart. Men tänkte om någon har nåt tips bara
mvh

Last edited:
Depåstöd blir jobbigt, då måste du ha hjälp av ett par extra händer. Häng upp den i taket istället!

HanneZ skrev:
2115443 Depåstöd blir jobbigt, då måste du ha hjälp av ett par extra händer. Häng upp den i taket istället!
jag har även 2 pallbockar, kanske kunde använda de på nåt bra sätt?
har nämligen inget bra tak att lyfta upp skiten i

trivs du med din custom?

Last edited:
Jag demonterade lilla spoilern framför bakhjulet,,lyfte sedan bågen på plåtbiten som spoilern är skruvad i med en vanlig domkraft
,,lite instabilt var det men med hjälp av en polare så är det ett bra sätt montera dom attans bitarna på ,,,,

h01hmt skrev:
2115444 jag har även 2 pallbockar, kanske kunde använda de på nåt bra sätt?
har nämligen inget bra tak att lyfta upp skiten i

trivs du med din custom?
Då får du lyfta under motorn isåfall, samt se till att den inte tippar bakåt!

Custom? Jag kör sporthoj, det är skitballt. Du borde köpa en du också! :hihi

Jag hade in på depåstödet och en domkraft under metallbiten som man fäster plasten framför bakdäcket i.

Med domkraften kan man då lätt ändra höjden på hojen så att monteringen går lätt.

En bit av en kaka !

h01hmt skrev:
2115441 har köpt ett höjningskit till röva (kortare hundben)

hur går jag till väga med monteringen?
kan jag ha hojen på depålyften eller hur blir det?

på s-racings sida så har de en bild med en domkraft under den lilla klumpen som länkbenen sitter i, men räcker det? Man vill ju inte att hela hojen brakar ihop när man drar ur bultarna :)

jag yrar bara nu... ska hem å titta på grejera snart. Men tänkte om någon har nåt tips bara
mvh
nu har jag monterat mina tailrisers från tyska metisse.de.
Jag använde hålet i bulten som håller svingen.
Ställde en pallbock på varsin sida sen körde jag in en hylsförlängare på varje sida i hålen, sen bort med bakhjulslyften och voila! hojen svävade stabilt.
blev kalasnöjd. blir nog ännu uppkäftigare när man streetfighter kitar den nästa år.

Betydligt kvickstyrdare ska den bli också sägs det.

Bifogat

• SUZUKIHAYABUSAIDNst.jpg
    SUZUKIHAYABUSAIDNst.jpg
    84.6 KB · Visningar: 108
h01hmt skrev:
2136747 nu har jag monterat mina tailrisers från tyska metisse.de.

Hur mycket höjde de hojen ?

Om det är de vanliga 35mm så håll en extra koll på kedjan. Den nya vinkel på svingen gör att kedjan kan ligga emot och att kedjespänningen blir lite konstig.

Göran skrev:
2137310 Hur mycket höjde de hojen ?

Om det är de vanliga 35mm så håll en extra koll på kedjan. Den nya vinkel på svingen gör att kedjan kan ligga emot och att kedjespänningen blir lite konstig.

Har också beställt dom av S-Racing men enligt han så skall det inte vara ngt problem om man kör original drev. Drevar man om så är det en annan sak enligt tydligen. Som sagt - har inte fått dom än. Har för mig att de höjde 2,6 cm eller möjligen 2,8 cm? Om problemet uppstår som du säger - hur åtgärdar man det - får inte ta i någonstans iaf - låter inte bra :confused: .//R

Såg att både S-Racing och metisse.de höjde 28 mm - så då skall det fungera utan att ta i någonstans?//R

Tror inte det går att åtgärda. Mina höjde ca 25mm och det var inga problem.

Han som hade gjort mina ben hade först testat 35mm, och enligt honom vart det lite för tajt, så 25mm var lagom.

Göran skrev:
2137386 Tror inte det går att åtgärda. Mina höjde ca 25mm och det var inga problem.

Han som hade gjort mina ben hade först testat 35mm, och enligt honom vart det lite för tajt, så 25mm var lagom.

Ok - känns som 3 mm extra inte bör vara ngt problem då :tummenupp .//R

nu vet jag inte om det beror på dessa tailrisers, men hojen gick plötsligt lätt upp bakhjulet idag...härligt, härligt

men borde inte hjulbasen teoretiskt bli lite kortare med dessa?

Jag tror inte att hjulbasen spelar så stor roll, dock kan det vara så att utväxlingen till bakdämparen är ändrad så att den inte pressas ihop lika fort. Det kan göra att den går lättare upp på bakhjulet.

Jahapp .... S-Racing tar 650:- för ett par raisers till Busan ,,, e det nån mer som vill ha till Hayabusa så kan jag tillverka ett par i valfri höjning.

250:- + Frakt

Ha det gött bikerzzz

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!