Tailriser FRZ men hur mycket?

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
R1
Jag ska höja min FZR i stjärten så alla andra hojjar blir tända och vill para sig med min. Har dock en fråga. Jag vill ju höja den så in i helvete men hur mycket kan man ta till? Köregenskaperna kanske går helt åt fanders och det vill man ju inte. Såg att en tysk sida sålde tailrisers till FZR som höjde baken med 55 mm. Detta mått tänkte jag ha som riktmärke. Vad tror profeterna på sporthoj?

Henkebenke skrev:
2370577 Jag ska höja min FZR i stjärten så alla andra hojjar blir tända och vill para sig med min. Har dock en fråga. Jag vill ju höja den så in i helvete men hur mycket kan man ta till? Köregenskaperna kanske går helt åt fanders och det vill man ju inte. Såg att en tysk sida sålde tailrisers till FZR som höjde baken med 55 mm. Detta mått tänkte jag ha som riktmärke. Vad tror profeterna på sporthoj?

55mm e ganska mycket..lite till kanske går o klämma ur men inte mycket..
o höjer man fööör mycket ser de bara fel ut..
ska du göra egna hundben så tänk på att dom inte ska va 55mm längre utan att de handlar om mm eller max nån cm. :tummenupp

Jag höjde min gammla FZR600R genom andra hundben och det resulterade i 35mm högre bak (mätt längst bak alltså). Utseendemässigt såg man knappt skillnaden, men vad jag upplevde det som så blev den både mer snabbstyrd och stabil (!). Men som du säger, höjer du för mycket med ändrat fjädringslänkage kan det resultera i TOK-nervös styrning. Ett knep om du är ute efter utseendeskillnaden och om du har bultad bakram är att sätta en distans vid det nedre fästet om du förstår hur jag tänker. På så vis ändrar du utseendet utan att påverka geometrin (gaffelvinkel osv.).
Lycka till. :tummenupp

ozeo skrev:
2370645 55mm e ganska mycket..lite till kanske går o klämma ur men inte mycket..
o höjer man fööör mycket ser de bara fel ut..
ska du göra egna hundben så tänk på att dom inte ska va 55mm längre utan att de handlar om mm eller max nån cm. :tummenupp

Ja, jag har förstått att det rör sig om små marginaler för att få ett stort utslag. Tohlzen här på forumet skall fixa ett par hundben med 55mm hörjning. Jag nöjer mig så och hoppas på en bra effekt.

Valentinic skrev:
2370657 Jag höjde min gammla FZR600R genom andra hundben och det resulterade i 35mm högre bak (mätt längst bak alltså). Utseendemässigt såg man knappt skillnaden, men vad jag upplevde det som så blev den både mer snabbstyrd och stabil (!). Men som du säger, höjer du för mycket med ändrat fjädringslänkage kan det resultera i TOK-nervös styrning. Ett knep om du är ute efter utseendeskillnaden och om du har bultad bakram är att sätta en distans vid det nedre fästet om du förstår hur jag tänker. På så vis ändrar du utseendet utan att påverka geometrin (gaffelvinkel osv.).
Lycka till. :tummenupp

Jag ska kolla upp det där med ramen. Kan vara en lösning.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back