Tailraisers, dåligt?

K-mo

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
CBR 954 RR -03
Tjena!

Tailraisers är i mina ögon ganska snyggt. Återförsäljarna säger att hojen blir mer kvickstyrd och att väghållningen blir bättre.

Jag kör R1 och undrar om det är värt en tailraiser eller om hojen blir alldeles för bångstyrig att hantera? Vill ju gärna inte försämra vägegenskaperna.

Tack på förhand!

Tjena!

Tailraisers är i mina ögon ganska snyggt. Återförsäljarna säger att hojen blir mer kvickstyrd och att väghållningen blir bättre.

Jag kör R1 och undrar om det är värt en tailraiser eller om hojen blir alldeles för bångstyrig att hantera? Vill ju gärna inte försämra vägegenskaperna.

Tack på förhand!

Tailraisern i sej ändrar väl inte på chassit? är väl bara baken som åker upp en bit. Om däremot hojen höjs med svingen eller om den sänks fram blir det skillnad på köregenskaperna...

Och om du höjer den bak, i svingdelen då, så blir den mer kvickstyrd, men ostabilare....

Gör ett expriment. Sätt dit raisers och höj lika mycket fram.........Du behåller dina styregenskaper men får en hoj som är lättare att slänga från sida till sida. Jämför en "låg" hoj(tex Gixxer 1100) mot en "hög" (tex Africa Twin) och gissa vilken som är snabbast i kurviga partier. Visst är gixxern "gammal" men en nyare sporthoj har samma typ av körställning som deras föregångare fast bättre dvs du sitter framåtlutad och har kroppen lägre än på en AfricaTwin eller motard för den skull.

Kolla de korta snubbarna i MotoGP.......typ Pedrosa, han når knappt inte ner vid start.......

/J

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey