Tailraiser

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Tjena!
Jag har en fireblade -96 och kör mycket på bana (liten bana, gokartbana). Där finns många tajta böjar och farten är ganska låg.

För att snabba upp mina tider runt denna lilla bana funderar jag på att skaffa en tailraiser. Det ska svänga lite snabbare då, har jag fått höra.

Frågan är hur mycket snabbare det svänger. Blir den oroligt i högre farter (kör aldrig fortare än 200). Finns det något annat man ska tänka på?

Höjningen skulle bli cirka 3,5 cm.

Tacksam för svar.

En mycket bra fråga, själv har jag oxå laggt upp en tråd om just detta.skulle var väldigt tacksam om någon med erfarenhet svarade :confused:

E22 skrev:
En mycket bra fråga, själv har jag oxå laggt upp en tråd om just detta.skulle var väldigt tacksam om någon med erfarenhet svarade :confused:

Har en Tailraiser till min R1:a från S-racing, höjde c:a 3cm. Hojen blir ju ganska mycket mer lättsvängd, jag har även hissat upp gaffelbenen i kronorna några mm. Jag har ju iof styrdämpare men på bana upplever jag inte att det är så mycket nervösare än innan, bara att den är mkt kvickare i svängarna och håller även tightare spår bättre.
Nackdelen är att det blir ganska nervöst och fladdrigt på sämre landsvägar vid inspirerad körning.
Skulle nog inte haft så snabbstyr utan styrdämpare dock!

Dawan skrev:
Tjena!
Jag har en fireblade -96 och kör mycket på bana (liten bana, gokartbana). Där finns många tajta böjar och farten är ganska låg.

För att snabba upp mina tider runt denna lilla bana funderar jag på att skaffa en tailraiser. Det ska svänga lite snabbare då, har jag fått höra.

Frågan är hur mycket snabbare det svänger. Blir den oroligt i högre farter (kör aldrig fortare än 200). Finns det något annat man ska tänka på?

Höjningen skulle bli cirka 3,5 cm.

Tacksam för svar.

Är det 3.5cm mätt längst bak på kutsen så är det nog inga problem med att den bli orolig. Den blir lite kvickare men tyvärr lär det nog inte bli nån "Wow"-änsla.

Akesson skrev:
Har en Tailraiser till min R1:a från S-racing, höjde c:a 3cm. Hojen blir ju ganska mycket mer lättsvängd, jag har även hissat upp gaffelbenen i kronorna några mm. Jag har ju iof styrdämpare men på bana upplever jag inte att det är så mycket nervösare än innan, bara att den är mkt kvickare i svängarna och håller även tightare spår bättre.
Nackdelen är att det blir ganska nervöst och fladdrigt på sämre landsvägar vid inspirerad körning.
Skulle nog inte haft så snabbstyr utan styrdämpare dock!

Styrdämpare har man om styret börjar fladdra under tex gaspådrag, stämmer det?

Jag har aldrig tidigare upplevt någon fladder (gasar kanske för lite). Om jag skulle bli tvingad att skaffa en styrdämpare, duger det då med någon billig, typ 1000 spänn?

Dawan skrev:

Jag har aldrig tidigare upplevt någon fladder (gasar kanske för lite). Om jag skulle bli tvingad att skaffa en styrdämpare, duger det då med någon billig, typ 1000 spänn?

Är inte så bevandrad i styrdämpare, jag köpte en Öhlins bara för att vara säker på att jag fått en hyfsad.
En styrdämpare har man för att minska problemen med styrfladder som kan uppkomma främst då man accelerar.

Dawan skrev:

För 1000 spänn är jag rädd att du inte hittar nån styrdämp (inte ny iaf). Runt det dubbla lär de billigaste kosta. Men om du måste ha en så behöver du ingen bättre än det. Du får nog ligga på rätt hårt för att få styrslag som är otäcka. Styrfladder vid gaspådrag är väl inget ovanligt dock men det går att hantera utan styrdämpare.

Edit: Du kan kanske kika på http://www3.polo-expressversand.com/shop/templates/group.asp?GroupGuid=4987 LSL-styrdämp(ty. Lenkungsdämpfer) ~2000spänn

Last edited:
Styrdämpare har man för att dämpa de kraftiga styrslag som ibland uppkommer när man sätter ner framhjulet efter en wheelie :fakta

Klart cykeln kan kännas stabilare även vid mer normal körning men det är ju inga problem att vara utan.

Det lilla styrfladder som blir när man accelererar kraftigt eller åker på dåliga vägar är möjligtvis lite obehagligt om man är van vid en styrdämpare men knappast nån anledning till att köpa en.

En gammal Blade går dessutom som ett lok jämfört med tex en R1:a så där lär behovet vara noll även om man kör på bakhjulet ibland.

På småbanor som tex Rörken motverkar dessutom en styrdämpare det du ville uppnå, nämligen snabbare styrning. Min Öhlinare ställer jag ner på noll verkningsgrad när jag kör där. Kör man ut på den banan med styrdämparen åtskruvad som vanligt så går det knappt att ta sig runt, man hinner inte lägga om i de snabba kombinationerna.

Angående höjningen av bakdelen verkar du ha fått rätt bra svar redan. Jag kan bara hålla med och poängtera att nån större skillnad lär du inte märka.

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...