Tagen.se

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Hur är det med det här egentligen:

"Avtalet täcker endast hastighetsöverträdelser 1-30km/h på gällande svenska 70-110 vägar. Har du inte bilbälte eller bryter mot några trafikregler i samband med din ev. fortkörning betalas inte dina böter ut för varken hastighetsöverträdelsen eller de andra brott du gjort dig skyldig till."

Om jag kör med miniregskylt t ex och får böter för den med, då gäller alltså inte försäkringen. Hur är det med miniblinkers osv osv? Hur många kör omkring på en i övrigt 100% laglig hoj? Jag skulle gärna teckna en försäkring men eftersom hojen inte alltid är 100% laglig så måste jag nog avstå. Slitet bakdäck? Trasig lampa?

Sluta Jiddra - skaffa prylpoängen! :hihi
Jag räknar inte med att dealen lönar sig - den ger juh 6,4 poäng :tomten
(Som bekant: Den som har flest poäng när den dör, vinner!)

/Försäkrad

El Garto skrev:
Hur är det med det här egentligen:

"Avtalet täcker endast hastighetsöverträdelser 1-30km/h på gällande svenska 70-110 vägar. Har du inte bilbälte eller bryter mot några trafikregler i samband med din ev. fortkörning betalas inte dina böter ut för varken hastighetsöverträdelsen eller de andra brott du gjort dig skyldig till."

Om jag kör med miniregskylt t ex och får böter för den med, då gäller alltså inte försäkringen. Hur är det med miniblinkers osv osv? Hur många kör omkring på en i övrigt 100% laglig hoj? Jag skulle gärna teckna en försäkring men eftersom hojen inte alltid är 100% laglig så måste jag nog avstå. Slitet bakdäck? Trasig lampa?
maila och fråga men jag tror inte sådana saker gör någon betydelse

Mr K skrev:

Jag mailade till SafeSpeed och där är de väldigt noga med att det inte får vara annat än just fortkörningen. Minsta förseelse utöver gör att man kammar noll. Har skickat ett mail till "tagen" också, vi får se vad de svarar.

Mr K skrev:

Här är svaret som jag fick av tagen.se idag.

Hej Torbjörn!

Det stämmer som du bifogat att om du i samband med en fortkörning bryter mot fler trafikregler, så gäller inte din försäkran mot hastighetsbvöter. Enklaste lösningen är att bara se till att du och ditt fordon är godkännt, säkert och kördugligt.

Kör försiktigt!

Med vänlig Hälsning

Ludvig Helén

De gånger (3st) jag åkt fast för fortkörning har jag ALLTID haft sågot olagligt på hojjen .... miniblinkers ... inga beckspeglar ..... osv ... Men ALDRIG fått böter för det.

Mr K skrev:
De gånger (3st) jag åkt fast för fortkörning har jag ALLTID haft sågot olagligt på hojjen .... miniblinkers ... inga beckspeglar ..... osv ... Men ALDRIG fått böter för det.

Ja, det är ju en billig försäkring. Så det räcker ju att man kan utnyttja den typ 1 gång vart 3:e år. Jo, jag går in och teckar en.

El Garto skrev:
Ja, det är ju en billig försäkring. Så det räcker ju att man kan utnyttja den typ 1 gång vart 3:e år. Jo, jag går in och teckar en.

Jaha, då var det beställt. Kom just på att det kan ju faktiskt vara bra att ha även när man kör bil. Det blir ju ca 1500 mil bakom ratten coh 1000 vid styret /år.

Mr K skrev:

Inte heller när du felparkerar :tummenupp

PÅMINNELSE!
Jag måste iaf förnya min nu.... märkligt att de inte skickar en påminnelse - hade varit ett marknadsmässigt initiativ som gett bägge parter.... ja ni förstår...:tomten

Patrik29 skrev:
2466617 Men det är ju ingen ide att förnya din,för du kör ju som en håsa:D
Du behöver ingen, för den gäller inte för vare sig 250+ eller 120 på 30-sträcka :argpådato (;))

El Garto skrev:
1647879 Ja, det är ju en billig försäkring. Så det räcker ju att man kan utnyttja den typ 1 gång vart 3:e år. Jo, jag går in och teckar en.
Jag tycker faktiskt att den är svindyr. Jag har fått fortkörningsböter två gånger på typ 25 år. Och än sen då om man får lite böter? Får jag bara behålla körkortet är jag hur glad som helst. En försäkring som ersätter ett förlorat körkort är jag däremot intresserad av :)

Bingo skrev:
2471955 Jag tycker faktiskt att den är svindyr. Jag har fått fortkörningsböter två gånger på typ 25 år. Och än sen då om man får lite böter? Får jag bara behålla körkortet är jag hur glad som helst. En försäkring som ersätter ett förlorat körkort är jag däremot intresserad av :)

Matematik är inte allt.... läs inlägg #2 i denna tråd :fatta!

Bingo skrev:
2471955 Jag tycker faktiskt att den är svindyr. Jag har fått fortkörningsböter två gånger på typ 25 år. Och än sen då om man får lite böter? Får jag bara behålla körkortet är jag hur glad som helst. En försäkring som ersätter ett förlorat körkort är jag däremot intresserad av :)

För mig ligger snittet på 400kr/år, och precis som med andra försäkringar så betalar man lite hela tiden för att senare slippa betala mycket i en klump! :)

Robz skrev:
2473293 Matematik är inte allt.... läs inlägg #2 i denna tråd :fatta!
Vet jag väl. Var det inlägg #2 jag svarade på kanske, va :mad: :pannkyss

oscar skrev:
2473472 För mig ligger snittet på 400kr/år, och precis som med andra försäkringar så betalar man lite hela tiden för att senare slippa betala mycket i en klump! :)
400/år!? Du gör fel! En dag ska jag förklara för dig hur man slipper fortjörningsböter trots att man är skyldig som fan. Jag är själv upplärd på området av en psykolog, som också är auktoriserad (eller godkänd eller nåt) hypnotisör. Fortkörningsböter blir aldrig stora. Det är väl max 2 000 kr?

Last edited:
Bingo skrev:
2473603 Vet jag väl. Var det inlägg #2 jag svarade på kanske, va :mad: :pannkyss

400/år!? Du gör fel! En dag ska jag förklara för dig hur man slipper fortjörningsböter trots att man är skyldig som fan. Jag är själv upplärd på området av en psykolog, som också är auktoriserad (eller godkänd eller nåt) hypnotisör. Fortkörningsböter blir aldrig stora. Det är väl max 2 000 kr?

Poängen som jag ser det med försäkringen är att man kan konstant köra för fort på 70-120 utan att behöva spana efter kontroller, dvs man kan alltid ”ge järnet”! Dessutom slipper man att utbilda sig till psykolog, och man slipper försöka slingra sig när man väl åkt dit! :)

oscar skrev:
...man slipper försöka slingra sig när man väl åkt dit! :)
Jo, just den biten är lite jobbig, man känner sig som en bedragare... :gnissla

Nya bötesbelopp?

Är det någon som vet hur de nya bötesbeloppen hanteras av tagen.se eller speeding/dontworry.se?

Kan inte se att någon av dessa uppdaterat sin information. Känns ju ganska viktigt. Nu när boten kostar upp till 4k svider det ju faktiskt en del att åka fast så jag funderar seriöst på att teckna mig nu, men då vill man ju veta om man är s.a.s. fullförsäkrad :D

Rig skrev:
2507105 Är det någon som vet hur de nya bötesbeloppen hanteras av tagen.se eller speeding/dontworry.se?

Kan inte se att någon av dessa uppdaterat sin information. Känns ju ganska viktigt. Nu när boten kostar upp till 4k svider det ju faktiskt en del att åka fast så jag funderar seriöst på att teckna mig nu, men då vill man ju veta om man är s.a.s. fullförsäkrad :D

Jag har varit i kontakt med dem i dagrana, tagen.se håller på att bli uppköpt och kommer snart ut med nya erbjudande, detta har jag fått per mejl. Alltså, ny info kommer nog snart ut.

Back