tagen med hojjen på militärt område

Gixxer Rolle skrev:
Om Polisen ber dig att visa leg så gör du det även fast han är en främling för dig eller hur? Om du är på militärt område och en uniformerad vakt,Vb eller officer ber dig att visa leg så är det precis samma sak och dessutom är du skyldig att göra det. I texten framgår det inte om han var uniformerad eller ej men jag antar att han var det.

Sant!!

....även om du har rätt i att kräva honom på leg för att inte råka ut för en person som begår ett brott i stil med "Föregivande av Allmän Ställning" vilket kan ge fängelse i upp till 6 månader.

17 kap. Om brott mot allmän verksamhet m.m.

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Hmm, Kosta flygraka??

En stor skäggmurvel som såg ut som ett skogstroll?
I.s.f råkade vi oxå ut för honom för ett par veckor sedan.
Samma sak då, tog ett regnummer på en hoj i högen.
Men vi han leka nån timme innan han dök upp..

JKay skrev:
Sant!!

....även om du har rätt i att kräva honom på leg för att inte råka ut för en person som begår ett brott i stil med "Föregivande av Allmän Ställning" vilket kan ge fängelse i upp till 6 månader.

17 kap. Om brott mot allmän verksamhet m.m.

15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.

Du har så rätt så, självklart ska man själv be om leg om man tvivlar på den uniformerade personens äkthet.

Gixxer Rolle skrev:
Du har så rätt så, självklart ska man själv be om leg om man tvivlar på den uniformerade personens äkthet.

Ja, tyvärr finns det ju en del puckon som inte kan låta bli att spela "allan" och tråka allmänheten....

jan karlolof von bratsenfält???

Han har jag också råkat ut för, passa dig för honom......

Bifogat

• JL on guard 2.jpg
    JL on guard 2.jpg
    21.1 KB · Visningar: 215
JKay skrev:
Ja, tyvärr finns det ju en del puckon som inte kan låta bli att spela "allan" och tråka allmänheten....

Sedan när har allmänheten tillträde till mil. övningsområde?

Jodå, vi kan avkräva leg inne på vårt område och om inte identiteten kan fastställas får sheriffen komma och göra´t åt oss... :4skrika

Skulle inte tro att du var tvungen att legetimera dig för en militär,om inte
området var avspärrat.
Lek med tanken att du inte hade något leg,vad skulle han då göra?
Stoppa AK n i bakhjulet eller hota med runkbulle?
Nä, gasa tills det rasar och fly från fältet. :yoparty

Last edited:
Devil 41 skrev:
området var avspärrat.

han legetimerade sig innan jag gjorde det...vi sa att aha om vi inte har någe lägg då?? då sa han,då väntar vi här tills polisen kommer...jaja skit samma det kommer nog gå vägen men tackar för svaren

Du kommer bli dömd i militär domstol, till minst 11 års kallduschande med volontära militärbögar i kö...

:hihi

Skicka me en bild på domaren Eilert som e stationerad i Arvidsjaur...

Bifogat

• 250705progamer.jpg
    250705progamer.jpg
    62.2 KB · Visningar: 177
Devil 41 skrev:
området var avspärrat.
Jo det skulle han. Vi har rätt att avkräva namn, födelsetid och hemvist av alla som begär tillträde eller uppehåller sig på eller invid ett skyddsobjekt för att ta ett exempel... Nu vet jag oxå vem du menar så jag är ganska säker på att det inte händer något mer för det ät väl kostafältet du menar... :va

Jimmy skrev:
Sedan när har allmänheten tillträde till mil. övningsområde?

Jodå, vi kan avkräva leg inne på vårt område och om inte identiteten kan fastställas får sheriffen komma och göra´t åt oss... :4skrika

Något felformulerat av mig då jag inte direkt syftade på FM utan folk som klär sig som polis......men idén va den samma.

Ja, dom har tillträde rätt ofta vill jag väl påstå!!
Titta på alla skjutfält= strövområden, vilket det står skyltat!
En del av Sveriges regementen har övningsområden klassade som strövområden. Ett lysande exempel är Revingehed!

Ja, vi kan kräva leg av personal som är inne på vårt område......vägrar sen personen kan vi gå steget längre och kvarhålla personen på plats och omhänderta denne.

Nog dags för dig att fly landet, sälj rubbet o ta ut de i dollar.

Även olika Pass vore bra.

Svenska Polis o Miltärverksamheten kommer att lägga stor vikt vid att en svensk medborgare har inkrätat på ett nästan nerlagt miltär flygfält mitt ute i skogen.

Afganistan är ett av de land som är lämpligt att fly till, dom har inget utlämmningsavtal till Sverige.

Det är nog lungt för er men jag är rädd att VB ligger pyrt till för 2 min utvisning för verbal slashing. Detta kan ge ända upp till 4 min för väldigt konstigt namn. hur fan har han tänkt få in det namnet på en reglementsenlig namnbricka :fatta! :4skrika

:hihi
:samuel: skrev:
tjenare!!

ville bara höra om nån vet vad som krävs för att åka dit.vi körde alltså och busade me hojjarna på ett militär flyg fällt och efter ett bra tag så kommer det en v70 som en galning och i sitter typ jan karlolof von bratsenfält överbelhavare kriksgaling evert jävlar :kocko , han flyger ur och kräver oss på legitimation och tar reg nr på ena hojen (inte min han trodde nog motarden var en cross) nu undrar jag kan man egentligen torska på detta för polisen kom ej till platsen utan han skulle göra en polisanmälan,och ingen av oss skrev ju på något papper eller så så det är väl egentligen bara att blåneka för då blir fallet nerlagt va :va ? observera att vi var 3 st och han var själv samt att dem inte har bild eller filmbevis på oss! tacksam för svar av nån som VET

:fyllisar
husabergrobin skrev:
bry dig inte om skitmilitären snart finns det inget kvar av den vara i sverige,tror knappast polisen gör någon större utredning,om den ens gör någon,sov lungt och busa mera

Är flygfältet inte i bruk längre så har du ju inte utsatt någon annan för fara och då borde det knappast bli något. Om det är i bruk är det riktigt dumt att passera banan om du inte har mycket bra uppsikt på om någon skall landa :rolleyes:

Ni skulle ha vrålat "militärbög", väntat in snuten och sen gått loss med kjettingen på alla fascister som kommer i er väg, för att slutligen slanga hem i 300 blås vilt headbangandes!

mvh/J.

Om du med "militärt område" menar skyddsobjekt kan ni, teoretiskt bli dömda till fängelse för att ni "olovligen inträngt" (har alltså inget med ev. buskörning att göra) enligt skyddslagen.

Lagen är dock till för att skydda viktiga eller hemliga anläggningar från spioneri, sabotage och terrorism, så sannolikheten att ni behöver gå upp i tinget och skä'mmas är tämligen liten. Ett bra tips är ju dock att busa någon annanstans i fortsättningen... Vill oberfuhrern jävlas så har han faktiskt rätt att gripa eller omhänderta er = klart förstörd dag och betydligt större sannolikhet för att få skämmas i tinget.

Tror som de flesta här att ni kan sova lugnt och att "herr osturmbannfuhrern" bara ville skrämmas. Men som Ohlsson sa, vill han jävlas så kan ni rent teoretiskt mycket väl åka dit för olaga intrång. Och på militärt skyddsområde... inte det mest lämpliga stället att leka på... :7peta :fatta! Att det inte finns några bildbevis spelar ingen roll, det skulle vara ord mot ord. Han påstår att ni varit där, ni nekar. Vem tror du en rätt skulle tro på: tre mc-huliganer eller en officer?

:samuel: skrev:
tjenare!!

ville bara höra om nån vet vad som krävs för att åka dit.vi körde alltså och busade me hojjarna på ett militär flyg fällt och efter ett bra tag så kommer det en v70 som en galning och i sitter typ jan karlolof von bratsenfält överbelhavare kriksgaling evert jävlar :kocko , han flyger ur och kräver oss på legitimation och tar reg nr på ena hojen (inte min han trodde nog motarden var en cross) nu undrar jag kan man egentligen torska på detta för polisen kom ej till platsen utan han skulle göra en polisanmälan,och ingen av oss skrev ju på något papper eller så så det är väl egentligen bara att blåneka för då blir fallet nerlagt va :va ? observera att vi var 3 st och han var själv samt att dem inte har bild eller filmbevis på oss! tacksam för svar av nån som VET

Fengelsä til nakcskåtet.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!